پارک دوبل؛ معضلی که نفس خیابان‌ها را تنگ می‌کند

توقف‌های غیرمجاز خودروها در معابر شهر همچون پارک دوبل، یکی از تخلفات پرشمار رانندگی در نقاط مرکزی شهرها است که موجب کندی رفت‌وآمدها، ایجاد گره‌های ترافیکی و اتلاف وقت شهروندان می‌شود و به نظر می‌رسد رفع این معضل نیازمند زیرساخت‌های آموزشی و فرهنگی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امروزه پارک خودرو دغدغه بسیاری از شهروندان است و در این میان، پارک دوبل خودروها به عنوان یکی از مصادیق نقض شهروندی و تخلفات شهری، موجب ایجاد گره‌های ترافیکی در سطح شهر می‌شود و حقوق شهروندان را تضییع می‌کند.

پارک دوبل خودروها، ایجاد راه‌بندان و سد معبر در سطح خیابان‌ها این روزها به یک صحنه عادی برای شهروندان در بافت‌های مرکزی شهرها تبدیل شده است و هر روز نیز به تعداد آن اضافه می‌شود؛ این معضل در بسیاری از خیابان‌های شهر موجب از دسترس خارج شدن یک خط از مسیر خیابان‌ها و در نتیجه افزایش ترافیک شده است، از این‌رو انتظار می‌رود شهروندان به‌جای توقف در حاشیه خیابان، از پارکینگ‌های احداث شده در سطح شهر استفاده کنند.

برخی رانندگان فکر می‌کنند باید مقابل مکانی که کار دارند، توقف کنند، در حالی که شاید چند متر جلوتر، جای پارک مناسبی وجود داشته باشد، اما ترجیح می‌دهند پارک دوبل کنند و مسیر حرکت سایر خودروها را مسدود کنند تا آسان‌تر کار خود را انجام دهند حتی اگر موجب آزار دیگر رانندگان شود، بنابراین پارک دوبل را می‌توان یکی از عمده تخلفات رانندگان در سطح شهرهای بزرگ و پرجمعیت و یکی از مصادیق نقض حقوق شهروندی دانست.

کارشناسان مسائل ایمنی حمل‌ونقل و ترافیک معتقدند کمبود جای پارک در کلان‌شهرها، شهروندان را مجبور به پارک دوبل و سدمعبر می‌کند، از این‌رو فرهنگ‌سازی برای شهروندان نیز در کاهش و رفع این تخلف نباید دست کم گرفته شود، چیزی که تاکنون پررنگ نبوده و ضروری است تا بخشی از تابلوها و بیلبوردهای شهری به این موضوع اختصاص پیدا کند و در آن به آثار تخلفاتی چون پارک دوبل و زحمتی که برای دیگر شهروندان ایجاد می‌کند، اشاره شود.

پارک دوبل؛ معضلی که نفس خیابان‌ها را تنگ می‌کند

یکی از وظایف دوربین‌های نظارتی شهر، برخورد با تخلف پارک دوبل خودروها است

ابوالفضل قربانی، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: حمل‌ونقل شهری نیازمند معابری است که شهروندان با استفاده از آن بتوانند به‌راحتی در شهر جابه‌جا شوند و نیازهای خود را برطرف کنند.

وی با بیان اینکه «معابر» محلی برای جابه‌جایی و حمل‌ونقل است، ادامه می‌دهد: در حال حاضر در استانداردهای روز دنیا، از معبر به‌عنوان پارک خودرو استفاده نمی‌شود و به‌عبارتی مدتی است که پارک خودروها کنار خیابان‌ها منسوخ شده است.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید می‌کند: روزانه در سطح این کلان‌شهر شاهد پارک دوبل و سوبل خودروها کنار خیابان‌ها هستیم.

قربانی می‌گوید: پارک دوبل خودرو موجب تنگنا و ایجاد گلوگاه می‌شود و پس‌زدگی ترافیک را به‌همراه دارد، همچنین مشکلات دیگری از جمله آلودگی هوا و اختلالات رفت‌وآمدی را با مشکلات روحی و روانی در سطح شهر ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه تا زمانی که پارک خودرو کنار خیابان‌ها ممنوع نشده باشد، شاهد پارک دوبل و سوبل در سطح شهر هستیم، اضافه می‌کند: در نخستین مرحله باید از مکان‌هایی استفاده کرد که فضای پارک خودرو در آنجا وجود داشته باشد و در مرحله دوم نیز باید از پارک کردن خودرو در فضاهای عمومی از جمله ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی و محل تردد معلولان اجتناب کرد.

تا زمانی که پارک خودرو در کنار خیابان‌ها ممنوع نشده باشد، شاهد پارک دوبل و سوبل در سطح شهر هستیم

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان می‌کند: از پارک مضاعف یا دوبل باید اجتناب کرد، زیرا یک تخلف آشکار است و ب حقوق شهروندی را تضییع می‌کند، همچنین با این روش پارک خودرو مشکلاتی برای شهروندان و خدمات اورژانسی ایجاد می‌شود.

قربانی با بیان اینکه یکی از وظایف دوربین‌های نظارتی سطح شهر، برخورد با تخلفاتی همچون پارک دوبل است، از این‌رو در صورت بی‌توجهی، راننده متخلف با جریمه‌های سنگینی روبه‌رو خواهد شد، ادامه می‌دهد: علائم مربوط به پارک خودرو و شیوه‌های مربوط به این موضوع در حال اجرا بوده و تابلوهای آن نیز در سطح شهر قابل مشاهده است.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید می‌کند: از شهروندان تقاضا می‌شود از پارک خودرو در حاشیه خیابان‌ها به‌ویژه در محل‌های پرتردد از جمله مرکز شهر اجتناب کنند و خودروی خود را در پارکینگ‌های مشخص شده پارک کنند و از پارک دوبل و توقف‌هایی که موجب پس‌زدگی ترافیکی می‌شود، خودداری کنند.

پارک دوبل؛ معضلی که نفس خیابان‌ها را تنگ می‌کند

معضل پارک دوبل خودروها عادی‌سازی شده است

مریم لطیفی، رئیس گروه مطالعات معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: پارک دوبل یکی از معضلات مدیریت ترافیک شهری بوده که تعداد بسیاری از معابر مهم سطح شهر را درگیر کرده است.

وی با بیان اینکه معابر سطح شهر ظرفیت مشخصی دارد، ادامه می‌دهد: با پارک دوبل خودروها، تعداد خطوط عبور و ظرفیت معبر کاهش پیدا می‌کند و عملکرد معابر دچار اختلال می‌شود.

رئیس گروه مطالعات معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان تاکید می‌کند: حتی پارک دوبل یک خودرو هم موجب از دست دادن یک خط عبور از خیابان می‌شود که پس‌زدگی‌های ترافیکی و تأخیر را برای شهروندان به همراه دارد.

لطیفی با بیان اینکه بعضی پارک‌های دوبل خودروها در سطح شهر به دلیل نبود آگاهی شهروندان از پیامدهای آن رخ می‌دهد، می‌گوید: در بعضی معابر با وجود فضای پارک حاشیه‌ای در طول خیابان و پارکینگ عمومی، شاهد پارک‌های دوبل خودروها کنار خیابان هستیم که اعمال قانون، راه‌حل اصلی مقابله با این معضل است و متخلفان باید جریمه‌ای را پرداخت کنند.

وی اضافه می‌کند: افزایش تعداد پارک دوبل خودرو، این معضل را عادی کرده و به‌عنوان یک رفتار ترافیکی قابل انجام و بدون هزینه در ذهن شهروندان نهادینه شده است، از این‌رو علاوه‌بر فرهنگ‌سازی، نیازمند اعمال قانون است.

شهروندان باید قبل از مراجعه به مراکز خرید یا خدمات با استفاده از خودروی شخصی، برای محل پارک خودروی خود برنامه‌ریزی کنند

رئیس گروه مطالعات معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: هزینه‌های بسیاری در راستای تردد بهتر شهروندان در آزادسازی و احداث معابر شده و به‌طور مثال یک معبر با سه خط عبور ایجاد شده است، اما در عمل یک یا دو خط عبور قابل استفاده بوده و دیگر خطوط صرف پارک دوبل خودروی تعدادی از شهروندان ناآگاه شده است.

لطیفی با بیان اینکه پارک دوبل خودرو هزینه‌های دیگری از جمله تأخیر بیشتر را به شهروندان تحمیل می‌کند، ادامه می‌دهد: شهروندان باید قبل از مراجعه به مراکز خرید یا خدمات با استفاده از خودروی شخصی، برای محل پارک خودرو خود برنامه‌ریزی کنند و در ساعات شلوغ، بخشی از سفر خود را با حمل‌ونقل همگانی یا به‌صورت پیاده انجام دهند.

به گزارش ایمنا، برخی کارشناسان حمل‌ونقل معتقدند با انجام اقداماتی همچون افزایش نظارت‌ها و برخورد قاطع و غیرمقطعی پلیس راهنمایی و رانندگی با تخلفات رانندگی با استفاده از تجهیزات الکترونیک و هوشمند همچون دوربین‌های نظارتی، خودروهای مکانیزه ثبت تخلف، تشویق مردم به استفاده از دوچرخه و وسایل حمل‌ونقل عمومی برای تردد در شهر، پیش‌بینی و طراحی مدل‌های ترافیکی مطابق با کاربری‌های شهری، استفاده بیشتر از حمل‌ونقل عمومی، ریلی و اینترنتی و ارتقای نظارت هوشمند در راستای برخورد با متخلفان رانندگی، می‌توان از به‌وجود آمدن معضل پارک دوبل خودروها در سطح شهر جلوگیری کرد.

کد خبر 716019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.