۶۵۰ حرفه مهارتی در مازندران آموزش داده می‌شود

مدیرکل فنی و حرفه‌ای مازندران گفت: ۶۵۰ حرفه مهارتی در مازندران آموزش داده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، سیدحسین درویشی اظهار کرد: تدوین سند جامع استانی مهارت براساس مطالعات منطقه‌ای و آمایش سرزمینی، ترویج و تشویق مهارت آموختگان در ایجاد تعاونی‌های مهارت‌بنیان متناسب با ظرفیت‌های اقتصادی، راه‌اندازی مراکز رشد و هدایت نخبگان مهارتی جهت تجاری‌سازی ایده‌ها، ایجاد واحدهای مطالعاتی به منظور تطبیق ظرفیت‌های درون سازمانی با مطالبات بیرونی و تنوع بخشی در برنامه‌های آموزشی است.

وی افزود: بسترسازی حضور تشکل‌های حمایتی، کاریابی‌ها و کلینیک‌های کسب و کار در جنب مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی و غیردولتی، آینده‌پژوهی و ترسیم اطلس مشاغل در ۴ حوزه اصلی فناوری‌های سبز، فناوری‌های زیستی، فناوری‌های دیجیتال و فناوری‌های نانو، تدوین مدل تعالی و سرآمدی با هدف ارتقا شاخص‌ها و مؤلفه‌های کلیدی در امر مهارت‌آموزی است. این امر شامل نیروی انسانی، تجهیزات، منابع آموزشی و فضاهای آموزشی است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان مازندران، مجموع عملکرد آموزشی بخش دولتی در ۹ ماهه سال جاری را ۵ میلیون و ۹۹۴ هزار و ۴۹۵ نفر ساعت، معادل ۳۱ هزار و ۱۲۷ نفر دانست و خاطرنشان کرد: در این دوره در مجموع تعداد ۲۱ هزار و ۴۸۸ نفر مرد و ۹ هزار ۶۳۹ نفر زن متقاضی بوده اند. سهم آموزش‌های مهارتی غیررسمی در بخش دولتی در خوشه‌های صنعت ۵۵ درصد، خدمات ۳۳ درصد، کشاورزی ۸ درصد و فرهنگ و هنر ۴ درصد تخمین زده شد.

وی بیان داشت: مجموع عملکرد آموزشی در بخش غیردولتی در نه ماهه سال ۱۴۰۲ بالغ بر شش میلیون و ۹۹ هزار و ۹۰۹ نفر- ساعت در قالب یک هزار و و ۲۳۸ دوره آموزشی در آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد استان مازندران اجرا شده که از ۴۴ هزار و ۷۵۵ نفر دوره آموزش ارائه شده، ۳۴ هزار و ۲۹۶ نفر زن و ۱۰ هزار و ۴۵۹ نفر مرد بوده است.

به گفته درویشی؛ این آموزش‌ها در بخش‌های خدمات، صنعت، فرهنگ و هنر و کشاورزی در ۵۰ رشته آموزشی از قبیل امور مالی و بازرگانی، فناوری اطلاعات، مراقبت و زیبایی، طراحی و دوخت، تکنولوژی فرهنگی، عمران، تأسیسات و صنایع‌دستی در قالب ۶۵۰ حرفه مهارتی به متقاضیان ارائه شده است.

درویشی تصریح کرد: سهم آموزش‌های مهارتی غیررسمی در بخش غیردولتی در خوشه‌های صنعت ۱۳ درصد، خدمات ۸۰ درصد، کشاورزی ۲ درصد و فرهنگ و هنر ۵ درصد تخمین زده شد. در استان مازندران ۲۵۵۲ آموزشگاه دارای مجوز بوده و بیش از ۶۰ درصد تعهدات آموزشی اداره کل را اجرا می‌کنند که از این تعداد ۱۹۱۲ آموزشگاه در حوزه بانوان، ۶۰۵ آموزشگاه در حوزه برادران و ۳۹۵ آموزشگاه به صورت دو منظوره فعالیت آموزشی دارند.

وی اقدامات صورت گرفته ۹ ماهه را در جهت ارتقای کیفی آموزش‌های ارائه شده توسط بخش غیردولتی دانست و گفت: این عملکرد عبارتند از انجام ۱۱۳۳ بازرسی به دو صورت ارشادی و نظارتی، شناسایی ۴۶ مراکز غیرمجاز، برگزاری ۱۰ جلسه هیأت نظارت و ۵۰ جلسه هم‌اندیشی میان آموزشگاه‌های آزاد، رؤسا و کارشناسان مراکز به منظور بررسی تمهیدات و فرصت‌ها و نقاط قوت و ضعف پیش روی آموزشگاه‌ها و ارائه راهکارهای مناسب در این خصوص انجام شد.

کد خبر 715960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.