احتمال تبادل سفیر میان ایران و مصر در آینده‌ای نزدیک

عضو شورای امور خارجه مصر گفت که سطح روابط ایران و مصر نشان می‌دهد که به احتمال زیاد به‌زودی میان دو کشور تبادل سفیر صورت خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رخا احمد حسن، شب گذشته _جمعه هفتم دی_ در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه از احتمال بازگشت روابط ایران و مصر به عالی‌ترین سطح خود یعنی تبادل سفیر خبر داد.

عضو شورای امور خارجه مصر با اشاره به تماس تلفنی آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران با عبدالفتاح السیسی و تبریک به او جهت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری مصر، گفت که روابط دو کشور به شکل قابل ملاحظه‌ای توسعه یافته است.

رخا احمد حسن افزود: «در جریان این تماس تلفنی، دو رئیس‌جمهور در خصوص گسترش روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای از جمله موضوع غزه و دریای سرخ با یکدیگر گفت‌وگو کردند.»

معاون سابق وزیر خارجه مصر با اشاره به تلاش‌های هیثم بن طارق سلطان عمان گفت: احتمال دارد تبادل سفرا پس از تحلیف «عبدالفتاح السیسی» صورت گیرد.

این تماس در تاریخ ۲ دی ماه صورت گرفت و «محمد جمشیدی» رئیس دفتر سیاسی رئیس‌جمهوری در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که دو رئیس‌جمهور توافق کردند که برای حل و فصل نهایی مسائل بین دو کشور گام‌های ملموس بردارند.

رخا احمد حسن در ادامه گفت: احیای روابط دو کشور به منزله تکمیل روندی است که پس از نزدیکی اخیر عربستان سعودی و ایران و تلاش برای حل بحران یمن به وجود آمده است.

به گفته رخا، آغاز حضور ایران در صحنه عربی «به شکلی متفاوت، علاوه بر افزایش نسبت مبادلات تجاری با کشورهای عربی، به ثبات و توسعه منطقه نیز کمک می‌کند.

روابط ایران و مصر طی دو سال اخیر شاهد گشایش‌هایی در جهت بازگشت سفرا پس از ۴۵ سال بوده است؛ با این حال «ایمن سلامه» عضو دیگر شورای امور خارجه مصر، یکم مهر در گفت‌وگو با روزنامه «العربی الجدید» گفت که رژیم صهیونیستی یکی از موانع موجود در مسیر عادی‌شدن روابط تهران و قاهره است.

کد خبر 715932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.