میزبانان بیشترین نیروگاه‌های بادی و خورشیدی جهان در ۲۰۲۳

بیشترین نیروگاه‌های بادی و خورشیدی در سال ۲۰۲۳ در اروپا، آمریکا و چین راه‌اندازی شده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ۲۰۲۳ سال رکوردشکنی تولید نیروی خورشیدی و تغییرات چشمگیر در تولید باتری بود. با رهبری انرژی خورشیدی جدید، جهان در این سال با سرعت سرسام‌آوری تولید انرژی‌های تجدیدپذیر را افزایش داد که تقویت این روند به زمین کمک می‌کند تا از سوخت‌های فسیلی دور شود و از گرم شدن شدید سیاره زمین و اثرات آن جلوگیری می‌کند.

میزبانان بیشترین نیروگاه‌های بادی و خورشیدی ۲۰۲۳

توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در ۲۰۲۳

انرژی پاک اغلب کم‌هزینه‌ترین گزینه برای بهبود وضعیت آب‌وهوایی زمین به‌شمار می‌رود. کشورهای سراسر جهان همچنین سیاست‌های حامی انرژی‌های تجدیدپذیر را اتخاذ کرده‌اند که با نرخ‌های بهره بالا و چالش‌های مداوم در تهیه مواد و قطعات در بسیاری از مکان‌ها مقابله می‌کند.

یک سال رکورد برای انرژی خورشیدی

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر، چین، اروپا و ایالات متحده هر یک رکورد نصب انرژی خورشیدی را در سال ۲۰۲۳ ثبت کردند. انرژی خورشیدی در حال حاضر ارزان‌ترین منبع تولید برق در اکثر کشورها است. قیمت پنل‌های خورشیدی بین دسامبر ۲۰۲۲ و نوامبر ۲۰۲۳ در اروپا بین ۴۰ تا ۵۳ درصد کاهش داشت و اکنون در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد.

انتظار می‌رود که انرژی خورشیدی از نظر ظرفیت کل انرژی از انرژی آبی در سطح جهان پیشی بگیرد، اما برای برق واقعی تولید شده، انرژی آبی همچنان برای مدتی پیشتاز خواهد بود زیرا می‌تواند در تمام ساعات شبانه‌روز خروجی تولیدی داشته باشد. در ایالات متحده، کالیفرنیا بیشترین انرژی خورشیدی را دارد و پس از آن تگزاس، فلوریدا، کارولینای شمالی و آریزونا قرار دارند.

میزبانان بیشترین نیروگاه‌های بادی و خورشیدی ۲۰۲۳

چالش‌های انرژی باد در سال ۲۰۲۳

جهان تا پایان سال ۲۰۲۳ به اندازه کافی انرژی باد برای تأمین برق نزدیک به ۸۰ میلیون خانه را اضافه خواهد کرد و این یک سال رکورد محسوب می‌شود. چین در مسیر رسیدن به هدف بلندپروازانه ۲۰۳۰ خود یعنی ۱۲۰۰ گیگاوات ظرفیت انرژی خورشیدی و بادی پنج سال زودتر از برنامه زمان‌بندی‌شده قرار دارد. انرژی بادی در این کشور یکی از معدود بازارهای رو به رشد سال جاری بود. صدور مجوز سریع‌تر و سایر بهبودها در بازارهای کلیدی مانند آلمان و هند نیز به افزایش بهره‌وری انرژی باد کمک کرد، اما تأسیسات بادی در اروپا نسبت به سال گذشته شش درصد کاهش داشته است.

چالش‌های کوتاه‌مدت مانند تورم بالا، افزایش نرخ‌های بهره و افزایش هزینه‌های مصالح ساختمانی، بعضی از توسعه‌دهندگان بادی اقیانوسی را مجبور به مذاکره مجدد یا حتی لغو قراردادهای پروژه کرد و برخی از توسعه‌دهندگان بادی مستقر را مجبور کرد، پروژه‌ها را تا سال ۲۰۲۴ یا ۲۰۲۵ به تعویق بیندازند.

ایالات متحده نیز که تلاش می‌کند نخستین مزارع بادی فراساحلی خود را در مقیاس تجاری راه‌اندازی کند، در شرایط دشوار اقتصادی برای صنعت نوپای بادی فراساحلی قرار دارد. با این حال از آغاز ساخت‌وساز دو پروژه در سال ۲۰۲۴ خبر داد که هر دو قصد دارند در اوایل این سال افتتاح شوند و یکی از آن‌ها نیز هم‌اکنون در حال ارسال برق به شبکه ایالات متحده است. مزارع بادی بزرگ فراساحلی برای سه دهه در اروپا و به‌تازگی در آسیا برق تولید می‌کنند. با این حال صنعت بادی در سال ۲۰۲۳ رشد کندی در ایالات متحده داشت. در سطح جهانی نیز توسعه انرژی باد کندتر بود، با این وجود تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که صنعت جهانی در سال آینده رونق بگیرد و نزدیک به ۱۲ درصد انرژی بادی بیشتری در سراسر جهان در دسترس باشد. البته سه بازار برتر سال جاری در این بخش همچنان چین، ایالات متحده و آلمان برای انرژی بادی تولید شده در خشکی و چین، بریتانیا و آلمان برای باد فراساحلی هستند.

میزبانان بیشترین نیروگاه‌های بادی و خورشیدی ۲۰۲۳

سال پیشرفت برای باتری‌ها

روند خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۳ در میان تلاش‌های مداوم برای کاهش آسیب‌های حمل‌ونقل به اقلیم، در سطح جهانی شتاب گرفت و طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، از هر پنج خودروی فروخته شده در این سال، یک خودرو الکتریکی بود، بنابراین سال ۲۰۲۳ سالی عظیم برای باتری‌ها نیز بود. تنها بیش از ۴۳.۴ میلیارد دلار در ایالات متحده در سال جاری صرف ساخت و بازیافت باتری شده است. این امر ایالات متحده را مساوی با اروپا، اما همچنان پشت سر چین در زمینه قدرت باتری قرار می‌دهد. ایالات متحده و اروپا هر کدام تا اواخر نوامبر ۳۸ کارخانه داشتند، اما چین ۲۹۵ کارخانه در دست ساخت داشت.

صنعت باتری‌ها در سال ۲۰۲۴ همچنان به کشف راه‌های مختلف ساخت باتری‌ها بدون وابستگی زیاد به مواد مضر، همچنین راه‌هایی برای پایدارتر کردن قطعات ادامه داد و صنعت بازیافت باتری پیشرفت کرد. هزینه مواد خام کلیدی باتری‌ها از جمله لیتیوم نیز به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا کرده است.

میزبانان بیشترین نیروگاه‌های بادی و خورشیدی ۲۰۲۳

کد خبر 715894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.