علامه مصباح شخصیتی اندیشه‌ورز، دارای اندیشه‌های نو و چهره‌ای آزاداندیش بود

رئیس جمهور دفاع عقلانی و منطقی از عقاید و باورهای اسلامی را کلان پروژه فکری آیت‌الله مصباح یزدی دانست و گفت: دفاع منطقی و عقلانی از باورهای دینی و مقابله با انحرافات فکری و عقیدتی نکته محوری است که باید مورد توجه همه صاحبان اندیشه و خرد باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز شنبه در سومین کنگره بزرگداشت «استاد فکر علامه مصباح یزدی»، از حضور در مراسم گرامیداشت مقام علمی، فکری، انقلابی مجاهد نستوه، فیلسوف و حکیم گرامی و متفکر و اندیشمند ارجمند همزمان با سالروز نهم دی، روز بصیرت ابراز خرسندی و تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال‌های پس از رحلت آیت‌الله مصباح یزدی به مناسبت‌هایی جامعه را به شخصیت فکری، اندیشه‌ای و انقلابی و جامعیت و ظرفیت وجودی ایشان توجه دادند چرا که این شخصیت می‌تواند برای جامعه و مراکز علمی و فکری ما چراغ راه و مصباح باشد.

رئیس جمهور با قدردانی از همه دست‌اندرکاران جمع‌آوری و عرضه آثار و اندیشه‌های علامه مصباح یزدی به جامعه و مراکز حوزوی و دانشگاهی به عنوان یک کار ضروری و مورد تاکید رهبری افزود: علامه مصباح یک شخصیت اندیشه‌ورز، دارای اندیشه‌های نو و اساساً چهره‌ای آزاداندیش بود و نکته مهم‌تر این است که آزاداندیشی و نوآوری‌های ایشان در عرصه اندیشه مبتنی بر مبانی محکم و استوار بود.

رئیسی ادامه داد: آیت‌الله مصباح فقط یک شخصیت علمی شاگردپرور نبود، بلکه شخصیتی جریان‌ساز بود و این جریان‌سازی نیز محدود به زمان حیات نورانی ایشان نبود بلکه بعد از رحلت این عالم جلیل‌القدر هم از یکسو جریان فکری و اندیشه‌ای ایشان ادامه یافته و منشأ آثار و برکات فراوانی شد و از سوی دیگر برگزاری دوره‌های طرح ولایت ثمرات اجتماعی زیادی داشته است.

رئیس جمهور دوره‌های طرح ولایت را دوره‌هایی پرجاذبه توصیف کرد و بر رفع گره‌های ذهنی برای جوانان تمرکز دارد و اظهار داشت: اگر گره‌های ذهنی جوانان گشوده نشود تبدیل به مسئله شده و کنش و واکنش‌هایی در زندگی اجتماعی و سیاسی آنها ایجاد می‌کند. اما آیت‌الله مصباح یزدی از همان سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به دنبال رفع گره‌های ذهنی در میان نوجوانان و جوانان بود و بنده خودم نیز در سال‌های نوجوانی و در ابتدای مسیر طلبگی در مشهد با آثار ایشان آشنا شدم.

آیت الله رئیسی دفاع عقلانی و منطقی از عقاید و باورهای اسلامی را کلان پروژه فکری آیت‌الله مصباح یزدی دانست و گفت: دفاع منطقی و عقلانی از باورهای دینی و مقابله با انحرافات فکری و عقیدتی نکته محوری است که باید مورد توجه همه صاحبان اندیشه و خرد باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه همواره امواجی برای ایجاد انحراف در فضای عقیدتی جوامع وجود دارد، اضافه کرد: در این میان نکته مهم ایستادگی بر مواضع و مبانی و دفاع از این اصول است و همین ایستادگی است که به یک فکر و اندیشه اصالت می‌دهد.

آیت الله رئیسی یکی از مهمترین نکات در سلوک و رفتار علمی آیت‌الله مصباح یزدی را همین ایستادگی شجاعانه در عرصه دفاع از دین در مقابل فضاسازی‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: گاهی فضاسازی‌های شایعه‌سازان عرصه را بر اهل حق تنگ کرده و حتی به کسانی که حق را می‌فهمند مجال تبیین حق را نمی‌دهد. در جامعه ما روی فعالیت‌های مرجفون و شایعه‌سازان و فضاسازان به اندازه کافی کار نشده است، اما بدانید شرط اثربخشی در عرصه فکری و اندیشه‌ای همین شناخت حق و ایستادگی در مسیر تبیین حقایق است.

کد خبر 715876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.