هوای اصفهان  امروز شنبه ۹ دی سالم ثبت شد

کیفیت هوای اصفهان امروز (شنبه) بر اساس آمار ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در مناطق مختلف اعلام شد.

جمشید لقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به وضعیت سنجش کیفیت هوای امروز _شنبه نهم دی_ در ایستگاه‌ها اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از ۱۳ ایستگاه سنجش آلودگی هوای متعلق به شهرداری اصفهان و سه ایستگاه سنجش اداره کل محیط‌زیست استان، اکنون شاخص کیفیت هوا با عدد ۸۲ در شرایط سالم (زرد) بوده و آلاینده غالب ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون است.

وی با بیان اینکه بیشترین بار آلودگی هوا در ایستگاه کردآباد با شاخص ۱۱۷ در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) شده است، افزود: ایستگاه پارک زمزم با شاخص ۱۰۸ در موقعیت ناسالم (نارنجی) است.

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل‌ونقل شهرداری اصفهان ادامه داد: سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های زینبیه با شاخص ۹۱، ولدان با شاخص ۸۱، فیض با شاخص ۷۸، انقلاب و دانشگاه صنعتی با شاخص ۷۷، کاوه، رهنان و میرزاطاهر با شاخص ۷۶، سپاهان‌شهر با شاخص ۷۰، خیابان ۲۵ آبان با شاخص ۶۸ و فرشادی با شاخص ۶۷، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

وی با اشاره به عوارض بهداشتی و اقدامات احتیاطی آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم خاطرنشان کرد: احتمال تشدید بیمارهای قلبی یا ریوی سالمندان از عوارض بهداشتی این آلاینده‌ها است، از این‌رو افراد حساس در صورت امکان فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

همچنین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست منطقه اصفهان با قرار گرفتن روی عدد ۸۳ در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد، ایستگاه‌های احمدآباد با شاخص ۱۲۰ ناسالم (نارنجی)، پروین با شاخص ۸۱ و رودکی با شاخص ۶۴ سالم (زرد) است.

در حال حاضر تنها ایستگاه‌های فعال در زمینه نشانگر شاخص کیفی هوا در استان اصفهان، زرین‌شهر، قهجاورستان و سجزی است که قهجاورستان با شاخص ۱۵۶ ناسالم (قرمز)، زرین‌شهر با شاخص ۱۰۷ ناسالم (نارنجی) و سجزی با شاخص ۵۱ سالم (زرد) قرار دارد، ایستگاه‌های خرازی، استانداری اصفهان، خواجو، باغ‌غدیر و شهرهای کاشان، خمینی‌شهر، نجف‌آباد، دولت‌آباد، شاهین‌شهر و مبارکه فعال نیست.

بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی استان اصفهان و پیش‌آگاهی هوا، بررسی خروجی مدل‌های هواشناسی نشان می‌دهد، از امروز تا دوشنبه جوی نسبتاً پایدار همراه با انباشت آلاینده‌ها در کلانشهر و مناطق صنعتی خواهیم داشت، در روز یازدهم دی با ورود سامانه ناپایدار، بارش‌هایی در سطح استان مورد انتظار است. آسمان اصفهان نیز امروز صاف تا کمی ابری، گاهی وزش باد ملایم خواهد بود و کمینه دما یک تا سه درجه کاهش دارد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

این شاخص به طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل منوکسیدکربن (CO) ، اُزن (O۳)، دی اکسید نیتروژن (NO۲)، دی اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) اندازه‌گیری و به‌طور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا همچون منواکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن‌دار، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف دارد، به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

کد خبر 715793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
    0 0
    سلام خبرگزاری محترم بله صبح هوا الوده بود ولی شدت آلودگی ضعیف بود والودگی که با چشم غیرمسلح و حتی پایش بشه دید فک نکنم این دیگه بهش بگن هوا سالمه ،جالبه شدت آلودگی تاساعت ۱۰صبح نرمال بود ولی ۱۰به بعد رفته رفته در طول یکی دوساعت هوا افتضاح شد یعنی آلودگی ۱۰برابر ساعت ۸الی ۹صبح شد واقعا این کارخانه ها وفولاد ونیروگاه چکار دارن میکنن با این هوا ،بابا تنفس سالم وهوای پاک یکی از بدیهی ترین چیزهای که هر انسانی باید به سادگی در اختیار داشته باشه واقعا اگر همه چیزو نابود کردید هوا ی سالم برامون بزارید تا نفس بکشیم
  • یکی IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
    0 0
    اگر آلوده هست پس چرا تعطیل نمیکنن
  • مریم IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    0 0
    چه جالب آلودگی پنجشنبه جمعه ها زیاد میشه از شنبه تا چهارشنبه دوباره شاخص الودگی میاد پایین😂🤦🏻🤦🏻