تبدیل غار تاریخی خرم‌آباد به غار موزه

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان از تبدیل غارهای پیش از تاریخ خرم‌آباد به غار موزه خبر داد.

عطا حسن‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه غارهای پیش از تاریخ خرم‌آباد به غار موزه تبدیل خواهند شد گفت: ین مهم برای نخستین بار در کشور، و به صورت پایلوت در غار قمری خرم‌آباد در حال اجراست.

وی افزود: در این راستا مسیر دسترسی غار با استفاده از مصالح بوم‌آورد و بدون استفاده از مصالح مدرن، طراحی شده و در آینده نزدیک محیط داخلی این اثر طبیعی، به غار موزه تبدیل می‌شود.

حسن پور با بیان اینکه عملیات ساخت غار موزه قمری خرم‌آباد شامل بازسازی بخشی از زوایایی زندگی انسان پیش از تاریخ و گوشه‌هایی از زندگی انسان شامل کشف آتش، شکار حیوانات، ساختن ابزار سنگی و زندگی اجتماعی را به تصویر می‌کشد خاطر نشان کرد: امیدوارم شهرداری خرم‌آباد برای انجام این پروژه مهم، همکاری لازم را با این اداره کل داشته باشد.

آغاز عملیات اسکن‌لیزر غارهای دره خرم‌آباد

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان در ادامه از آغاز عملیات اسکن‌لیزر و نقشه‌برداری غارهای دره خرم‌آباد خبر داد و گفت: این عملیات شامل تهیه نما و مقطع و پلان غارهای دره خرم آباد در راستای ثبت جهانی دره خرم‌آباد آغاز شده است.

حسن‌پور اضافه کرد: این اقدامات توسط تیم حرفه‌ای دانشگاهی با دستگاه‌های پیشرفته و مجهز روز دنیا شروع شده که در این، عملیات اسکن‌لیزر غارهای قمری، گیلو ران و یافته انجام شده. وی اضافه کرد: عملیات یادشده مستلزم پاکسازی و نورپردازی بوده که طی یک مرحله، این اقدامات در غارهای دره خرم آباد نیز اجرایی شده است. وی اقدامات یاد شده را در راستای یکی از مؤلفه‌های ثبت جهانی دره خرم‌آباد عنوان کرد.

غار قَمَری یا اشکفت قمری مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است و در خرم‌آباد، بالای کوه مشرف به گرداب سنگی واقع شده است.

این اثر در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۱۴۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در غرب شهر خرم‌آباد و در سینه «سفیدکوه» مشرف به این شهر زیبا و تاریخی واقع شده است.

کد خبر 715657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.