آینده از آنِ منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان است

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان گفت: این منطقه بیش از ۱۰۰۰ سال قدمت دارد و گویای این مطلب است که نه‌تنها حاشیه نیست، بلکه یکی از اصلی‌ترین مناطق شهر به حساب می‌آید؛ در واقع می‌توان گفت با اتفاقاتی که در این منطقه در حال شکل‌گیری است، آینده از آنِ این منطقه است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان طی لایحه شماره ۸۷/۱۲۶۰۴۸ اسفند ۸۷ متعاقب طرح پیشنهادی شورای اسلامی شهر در خصوص طرح تقسیم‌بندی و محدوده‌های پیشنهادی شهرداری اصفهان در تبدیل ۱۱ منطقه شهری به ۱۴ منطقه و با توجه به گسترش شهر و الحاق محدوده‌های شهری جدید به شهرداری پیشنهاد و ارائه شد که با قید دو فوریت در جلسه علنی مورد بررسی قرار گرفت و بر اساس مفاد بندهای ۱۱ و ۳۴ الحاقی به ماده ۷۱ قانون تشکیلات شورای اسلامی شهر به تصویب رسید؛ در نهایت سال ۱۳۸۷ شهرداری منطقه ۱۴ به‌طور رسمی آغاز به‌کار کرد، در حالی که قبل از این لایحه، این منطقه جزئی از منطقه ۷ شهرداری اصفهان محسوب می‌شد.

محدوده منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان از شمال به جاده خاکی در ادامه بلوار تاکسیرانی تا خیابان آیت‌الله غفاری، از طرف شرق ادامه جاده خاکی در امتداد نهر ارزنان تا اتوبان شهید اردستانی، از طرف جنوب از محور اتوبان شهید اردستانی تا ابتدای خیابان آل یاسین و از طرف غرب، بزرگراه چمران در امتداد خیابان آل‌بویه و خیابان گلستان در امتداد خیابان بعثت تا میدان شهدای ورزشکار به مساحت ۱۹۰۰ هکتار و محدوده قانونی آن ۹۴۰ هکتار است.

این منطقه به لحاظ جغرافیایی در شمال شهر اصفهان واقع شده است و با ۱۶۰ هزار نفر جمعیت، یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق شهری محسوب می‌شود.

آینده از آنِ منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان است

منطقه ۱۴ کمترین میزان فضای سبز تفرجگاهی را داشته و دغدغه بزرگ مردم آن به سبب بافت فرسوده‌ای که دارد، اجرای طرح‌های آسفالت‌ریزی و شکل‌گیری پهنه‌های خاکی در منطقه و محلات است، از این‌رو در این دوره از مدیریت شهری، نهضت آسفالت در این منطقه با ۲۵۰ تن قیر یارانه‌ای به ارزش ۱۲ میلیارد تومان تعریف شده است.

در حقیقت در دوره جدید مدیریت شهری نخستین میز ویژه در دفتر شهردار برای حصه شمالی و نگاه ویژه به مناطق کمتربرخوردار مدیریت شهری از بازدید روز نخست کاری شهردار از این محله شکل گرفت و اتفاقات ویژه‌ای را در این محله رقم زد.

این اقدامات در سه سطح کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت طراحی شد و بر اساس نیازسنجی‌های انجام شده، سه کلان مؤلفه هویت، امنیت و فرهنگ برای آن تعریف شد.

در حوزه هویتی می‌توان گفت که بزرگ‌ترین معضل در محلات منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان «گمنامی اجتماعی» است، از این‌رو تصمیم بر تغییر فضای ظاهری محلات از جمله حصه گرفته شد؛ ایجاد طولانی‌ترین دیوارنگاره محلی کشور برگرفته از گنبدهای فیروزه‌ای نیز از اقدامات شاخص در این منطقه بوده که با هدف زیباسازی فضای شهری و ترمیم نازیبایی‌های بصری اجرا شده است.

محله‌هایی از جمله حصه، محلی برای ته‌نشین شدن نازیبایی‌های شهر ازجمله کودکان کار، معتادان متجاهر و کارتن خواب‌ها در آن است، از این‌رو مهم‌ترین اتفاق در آن می‌تواند ایجاد یک کلانتری باشد که اجرای آن در دوره ششم مدیریت شهری با قدرت پیگیری شده و هم‌اکنون در مرحله نهایی توافق با نیروی انتظامی قرار گرفته است؛ در حوزه ترافیکی و ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی نیز در این منطقه پروژه‌های خوبی تعریف شده است.

آینده از آنِ منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان است

حاشیه شهر به اندازه مرکز آن سهم دارد

محمدمهدی کریمی، مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان با اشاره به قدمت و نیازهای ضروری این منطقه اظهار می‌کند: نگاه‌های مدیران شهری در ادوار مختلف دوگونه بود. نخست اینکه پرداختن به حاشیه شهر منجر به توسعه حاشیه و جذابیت مهاجرت به آن خواهد شد، از این‌رو این نگاه مدیریت شهری در بعضی ادوار ترمز خدمت به مردم در این منطقه را کشید، چراکه هر کلان‌شهری یک حاشیه می‌خواهد؛ نگاه دوم به حاشیه شهر، نگاهی است که این حاشیه به اندازه مرکز شهر سهم دارد و از بهترین امکانات و امتیازاتی که مرکز و مناطق دیگر شهر استفاده می‌کند، باید بهره‌مند شود.

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: من معتقد به نگاه دوم هستم، اما اگر معتقد به نگاه نخست هم باشیم، با توجه به تاریخ می‌توان مشاهده کرد در عهدنامه صفویه نهر سودان دارای حقابه بوده است و در مکتوبات دوره قاجار نهر شاه‌پسند نیز حقابه داشته است، همچنین زمانی که از نخستین نقشه اصفهان ۱۳۳۴ رونمایی می‌شود، دو مرکز تجمع انسانی از جمله صحرای باتان و سودان در این نقشه مشخص شده که نشان می‌دهد، زندگی در این مناطق جریان داشته است.

وی می‌گوید: منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان به برکت وجود حرم حضرت زینب (س) بیش از ۱۰۰۰ سال قدمت دارد و گویای این مطلب است که نه‌تنها حاشیه نیست، بلکه یکی از اصلی‌ترین مناطق شهر به حساب می‌آید.

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه زمانی که در محلات این منطقه گروه‌های انسانی شکل گرفته و زندگی جریان داشته است، بعضی مناطق دیگر اصفهان هنوز به وجود نیامده بوده است، خاطرنشان می‌کند: حتی با قائل بودن به نگاه نخست نیز منطقه ۱۴ از گذشته‌های دور بوده است و در واقع مناطقی که حتی قدمت ۵۰ ساله ندارند، حاشیه هستند و به لطف خداوند متعال با همت همکاران منطقه و با اتفاقاتی که در این منطقه در حال شکل‌گیری است، آینده از آنِ منطقه ۱۴ اصفهان است.

کلید زدن پروژه‌های پیشران و محرکه توسعه را در دستور کار خود قرار دادیم که یکی از آن‌ها خط دو متروی اصفهان است

کریمی بیان می‌کند: با توجه به اینکه روزگار کمر معیشت برخی ساکنان این منطقه را شکسته است و دارای توان مالی اندکی هستند، برای اینکه بتوانیم در راستای توسعه و بهبود حال مردم شریف این منطقه گامی برداریم، کلید زدن پروژه‌های پیشران و محرکه توسعه را در دستور کار خود قرار دادیم که یکی از آن‌ها خط دو متروی اصفهان است، در این راستا پیشنهادهای زیادی وجود داشت که کدام‌یک از ایستگاه‌ها و مسیر خط دوم مترو در اولویت قرار گیرد؟، سرانجام با پیگیری‌های فراوان چهار ایستگاه مترو شامل دارک، حرم زینبیه، عمان سامانی و لاله در اولویت قرار گرفت که این پروژه تا سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه این پروژه و تکمیل این ایستگاه‌ها دو هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان هزینه برای مدیریت شهری در بر داشته است، ادامه می‌دهد: از دیگر پروژه‌های پیشران در این منطقه که با هم‌افزایی بسیار خوب دستگاه‌های مدیریت در استان انجام گرفت، احداث بیمارستان ۵۰۰ تخت‌خوابی فوق تخصصی ۲۵ آبان بنیاد شهید است که منطقه ۱۴ را متحول خواهد کرد.

کریمی ادامه می‌دهد: پروژه‌های رینگ چهارم حفاظتی ترافیکی شهر، تقاطع‌های غیرهمسطح شهدای ورزشکار، کاظمی‌آشتیانی و ترمینال بزرگ مسافربری و بار درون‌شهری و برون‌شهری شمال شهر از دیگر اتفاقات بزرگ منطقه ۱۴ بوده است، همچنین احداث کلانتری در حصه از مطالبات مهم ساکنان این محله است که در حال حاضر در مرحله نهایی توافق با نیروی انتظامی هستیم و به‌زودی کلنگ آن زده خواهد شد.

آینده از آنِ منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان است

شکل‌گیری یک پهنه خاکی به معنای مدنیت و افزایش سرانه‌های آموزشی است

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان می‌گوید: احداث جاده عاشق اصفهانی از دیگر دغدغه‌های ساکنان محلات جلوان و حصه و ارزنان بود که به‌طور کامل و در سال نخست مدیریت شهری در دسترس مردم این منطقه قرار گرفت و به لطف خداوند و همت شهرداری منطقه انجام شد.

کریمی اضافه می‌کند: شکل‌گیری یک پهنه خاکی به معنای مدنیت و افزایش سرانه‌های آموزشی است که در دو مورد آن از جمله صحرای سودان و صحرای باتان وارد شده‌ایم؛ صحرای سودان را با همکاری خوب دادستان اصفهان به‌صورت یک‌جا تملک کردیم و تا پایان سال جاری، کلنگ پردیس خانواده‌محور محله سودان را که از مرحله طراحی آن عبور کرده‌ایم، به زمین خواهیم زد و ۴.۵ هکتار فضای سبز تفرجگاهی را به سرانه‌های منطقه ۱۴ اضافه خواهیم کرد.

وی خاطرنشان می‌کند: در صحرای باتان وارد شدیم و با اجازه گرفتن از مالکان، گذر ۲۴ متری که طبق طرح تفضیلی در این پهنه وجود داشت را تیغ زدیم تا دسترسی مالکان زمین‌های موجود در این پهنه فراهم شود و مردم به تفکیک و ساخت ترغیب شوند و تا پایان سال جاده را خواهیم ساخت.

وی تاکید می‌کند: منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان به اتفاقاتی از این دست بسیار نیاز دارد و امیدواریم بیش از پیش شاهد رویدادهای بزرگ عمرانی، فضای سبز و فعالیت‌های فرهنگی در این منطقه باشیم.

به گزارش ایمنا، منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان دارای ۱۲ محله است و جوان‌ترین منطقه شهری محسوب می‌شود؛ این منطقه بیشترین نیروی کار را در خود جای داده است و به لحاظ استعدادهای انسانی در حوزه فرهنگی، علمی و ورزشی بی‌نظیر است.

کد خبر 715655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.