مشارکت ۵ درصد از بانوان ایرانی در اهدای خون / پویش اهدای خون فاطمی ادامه دارد

مشاور امور بانوان سازمان انتقال خون گفت: بر اساس آمارهای موجود، اهدای خون در بانوان پنج درصد و در استان‌های لرستان و کردستان هشت تا ۹ درصد است.

ناهید حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به پویش «اهدای خون فاطمی» اظهار کرد: این پویش با شعار «بانوی ایرانی، نبض زندگی» از بیست‌وششم آذر، مصادف با سالروز شهادت حضرت زهرا (س) آغاز شده است و تا سیزدهم دی‌ماه مصادف با سالروز ولادت آن حضرت ادامه دارد.

وی افزود: در فصول سرد سال شامل پاییز و زمستان، به دلایل مختلفی از جمله کوتاه شدن روز و ابتلاء به بیماری‌های تنفسی از جمله آنفولانزا، اهدای خون در بانوان روند کاهشی دارد، از همین رو پویش مذکور راه‌اندازی شده است تا ضمن فرهنگ‌سازی برای اهدای خون بانوان، آمار حضور زنان برای امر خداپسندانه اهدای خون که در واقع اهدای زندگی است، افزایش یابد.

مشاور امور بانوان سازمان انتقال خون با بیان اینکه با وجود پیشرفت‌های علمی، هنوز جایگزینی برای اهدای خون وجود ندارد، این ماده حیاتی تنها از منابع انسانی تأمین می‌شود و از اهمیت به‌سزایی برخوردار است، گفت: حین جراحی یا خونریزی از خون و فرآورده‌های خونی استفاده می‌شود و این موضوع بیانگر اهمیت اهدای خون است.

حیدری با اشاره به بیشترین گروه مصرف کننده‌های فرآورده‌های خونی، تصریح کرد: نوزادانی درگیر با زردی، بیماران تالاسمی و مادرانی که سزارین می‌شوند، از جمله نیازمندان خون و فرآورده‌های آن هستند، لذا اهدای خون، همکاری بیشتر بانوان را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه به طور کلی بانوان سه بار در سال امکان اهدای خون دارند و مادران باردار و شیرده نمی‌توانند در این امر خداپسندانه شرکت داشته باشند، ادامه داد: هنگام جنگ تحمیلی، ۵۰ درصد از خون مورد نیاز بیماران را بانوان تأمین می‌کردند و اکنون بر اساس آمارهای موجود، اهدای خون در بانوان پنج درصد و در استان‌های لرستان و کردستان هشت تا ۹ درصد است.

مشاور امور بانوان سازمان انتقال خون با اشاره به اهمیت مشارکت فعال بانوان در اهدای خون خاطرنشان کرد: فرهنگ‌سازی برای اهدای خون ابتدا در خانواده رخ می‌دهد، تمام اعضای خانواده تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند، و به تدریج افراد بیشتری برای اهدای خون اقدام می‌کنند.

کد خبر 715492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.