گفتمان دولت سیزدهم، گفتمان امام و رهبری است / تورم کاهش پیدا می‌کند

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه گفتمان دولت سیزدهم همان گفتمان امام راحل و رهبر انقلاب است، گفت: ما معتقدیم با این گفتمان می‌توان تمام مشکلات مردم را رفع کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی امروز _پنجشنبه هفتم دی‌_ در اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد با اشاره به اینکه حوزه علمیه قم مبدأ و حامی انقلاب شکوهمند اسلامی است، اظهار کرد: حوزه علمیه همواره نسبت به حمایت در زمینه کادر سازی، محتوا سازی و نظارت بر امور کشور متعهد دیده است.

وی افزود: این موضوع هم برای حوزه علمیه امیدبخش است و هم برای تمام دولتمردان سرمایه بزرگی محسوب می‌شود که بدانند در کشوری که انقلابش بر اساس آموزه‌های دینی صورت گرفته است در ادامه نیز از ظرفیت‌های حوزه علمیه استفاده می‌شود.

رئیس‌جمهور اثبات کارآمدی دین در عرصه زندگی اجتماعی امروز را یکی از رسالت‌های دستگاه‌های اجرایی و حوزه علمیه دانست و خاطرنشان کرد: معتقدیم دین اسلام دینی تمدن‌ساز است که هیچ سوالی در زندگی امروز را بدون پاسخ نمی‌گذارد. امروز حوزه علمیه مبتنی بر فقه امام صادق (ع) می‌تواند به همه نیازها و سؤال‌های بشر امروز پاسخ دهد.

آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: این دعوت و ادعا مبتنی بر مبانی متقنی است که تاکنون در عرصه‌های مختلف زندگی اجتماعی به معنی عام اثرگذار بوده و توانسته است در عرصه جهانی حرف داشته باشد.

وی ادامه داد: هم‌اندیشی علمای بزرگ و همکاری ارکان حوزه علمیه و دستگاه‌های اجرایی می‌تواند اثربخش و امیدآفرین باشد.

رئیس‌جمهور با اشاره به سابقه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تصریح کرد: پیش از انقلاب تمام هم و غم این نهاد، مبارزه با رژیم بود و امروز تمام تلاش این مرکز مقدس رفع مشکلات کشور و حمایت از انقلاب اسلامی است که خود یک معروف بزرگ است.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه در طول ۴۴ سال پس از انقلاب اسلامی گام‌های مؤثری برداشته‌شده است افزود: این هم‌اندیشی‌ها موجب بازنگری در امور انجام‌شده و شناسایی نیازهای آتی می‌شود.

تحول شناختی گام ابتدایی تحول در کشور

وی گفت: باوجود تمام موفقیت‌هایی که انقلاب اسلامی تاکنون از آن بهره‌مند بوده است، باید نسبت به رفع نواقص اقدام کرد.

رئیس‌جمهور با اشاره به تأکیدات رهبر انقلاب به مسئله تحول اضافه کرد: نخستین گام در این عرصه تحول شناختی است چراکه نگاه تحولی می‌تواند راهگشای بسیاری امور باشد.

آیت‌الله رئیسی تحول فرآیندها را در کشور امری بسیار ضروری دانست و گفت: تمام فرایندهای کشور باید بازنگری شود تا بدانیم اگر می‌توانیم این فرآیندها را دقیق‌تر و سریع‌تر رقم بزنیم، این تحول انجام شود. از زمان اخذ یک تصمیم تا اجرا در فرایندهای اجرایی کشور نیازمند تحول است و تحول در فرآیندها بسیار راهگشا است.

وی تحول نهادی و ساختاری را امری بسیار مهم دانست و اظهار کرد: منظور از این مسئله تنها شاکله اداری نسبت بلکه مواردی از آداب و رسوم فرهنگی و اجتماعی که در جامعه جای گرفته باید دوباره بازنگری شود. مانند مسئله توجه به تولید و استفاده بهینه از تمام امکانات و ظرفیت‌ها و کاستن از هزینه‌ها که نیاز امروز کشور است.

ضرورت فرهنگ‌سازی برای افزایش بهره‌وری امور

رئیس‌جمهور تأکید کرد: اگر امروز در کشور افزایش بهره‌وری صورت بگیرد در تمام حوزه‌ها رشد خواهیم داشت و نخستین گام در این عرصه کاملاً فرهنگی است. نیاز به فرهنگ‌سازی در حوزه مدیریت و عموم مردم برای ارتقای مشارکت اجتماعی داریم.

آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: در هر عرصه‌ای مردم مشارکت کردند، توانستیم توفیقات بسیاری داشته باشیم اما در هر عرصه‌ای که مردم همراه نشوند، کار بسیار سخت و پیچیده خواهد شد.

وی اساس و مبنای تحول را سند گام دوم انقلاب شکوهمند اسلامی دانست و اظهار کرد: معتقدیم در این سند بسیاری از واقعیت‌های موجود دقیقاً ذکرشده و هم نگاه به آینده و کارهایی که باید در کشور انجام بگیرد دقیق صورت گرفته است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: گاهی از ما سوال می‌شود که گفتمان دولت نیست. گفتمان در یک یا دو کلمه قابل خلاصه شدن نیست. گفتمان با شعار دادن محقق نمی‌شود بلکه باید در جامعه نهادینه شود. گفتمان دولت سیزدهم همان گفتمان امام و رهبری است چراکه همین گفتمان باید در تمام ارکان کشور اجرایی شود.

تدوین سند تحول در دولت

آیت‌الله رئیسی با اشاره به تدوین سند تحول دولت مردمی در دولت خاطرنشان کرد: برای تدوین این سند با بسیاری از اندیشکده‌ها و مراکز علمی مشورت کردیم. ما تنها دولتی پس از پیروزی انقلاب هستیم که دارای سند بوده و این سند را در اختیار تمام دستگاه‌ها و آحاد مردم قرار خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه این سند قابل نقد است اضافه کرد: در این سند مهم‌ترین مسائل کشور در قالب ۳۷ موضوع بررسی‌شده و مستند و به اسناد کشور برای آن راهکار مطرح‌شده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته در حوزه مسائل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی گفتمان امام و رهبری به‌درستی اجرایی نشده است، ادامه داد: اگر این کار انجام می‌شد شاهد آسیب‌های امروز جامعه به‌ویژه در حوزه فرهنگی و اقتصادی نبودیم.

آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: در حوزه اقتصادی هم اگر اصول و مبنای تفکر اقتصاد مقاومتی اجرایی شده بود، شاهد شرایط امروز نبودیم.

وی عنوان کرد: درگذشته در کشور افرادی نگاه خودشان را به اصول انقلاب و گفتمان اصلی کشور ترجیح دادند که موجب شد کشور و انقلاب دچار عقب‌ماندگی‌هایی شود.

اهمیت خودباوری و مردم باوری

رئیس قوه مجریه تأکید کرد: انقلاب اسلامی ظرفیت و توانایی اداره تمام شئون زندگی انسان را داشته و اساس و مبنای درستی برای همه این امور دارد که اگر فرمایشات مراجع، رهبر انقلاب و صاحبان اندیشه را نگاه کنیم گله از عمل نشدن به این اصول بسیار دیده می‌شود.

آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: ملت ایران توانمندی دیپلماسی عزت‌مندانه، شکوفایی اقتصادی و رشد فرهنگی را دارد و انقلاب اسلامی می‌تواند توجه به معنویت و اسلام را در جهان توسعه دهد و هیچ وادادگی اقتصادی و فرهنگی را نداشته باشد.

وی گام مهم تحول در جامعه را باور دانست و اظهار کرد: تمام سخن در این است که باور داشته باشیم که می‌توانیم. بسیاری خود را در مواجه‌شدن با دنیای روز ناتوان می‌دانند اما ما باید باور داشته باشیم که سخن ما مبتنی بر مبانی محکم است.

رئیس‌جمهور خداباوری، خودباوری و مردم‌باوری را شرط پیروزی دانست و افزود: گاهی در اتاق جلسات و کارشناسی برخی می‌گویند مگر می‌توانیم در مقابل این موج‌ها بایستیم؟ داشتن اراده محکم مانند بزرگان دین و سرداران رشید اسلام یکی از نیازهای مسئولین کشور است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل کشور گفت: تلاش کردیم با اتکا به خداوند و داشته‌های کشور در مقابل جنگ ترکیبی دشمن بایستیم.

تورم کاهش می‌یابد

رئیس‌جمهور کسری بودجه، کرونا، تنگناهای اقتصادی و اجتماعی را ازجمله مشکلات کشور دانست و افزود: در سال ۱۴۰۰ که سال اول دولت بود، توانستیم چهار درصد رشد اقتصادی داشته باشیم. ۴,۸۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه را با ایجاد درآمد برای کشور پشت سر گذاشتیم.

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ با تلاشی که انجام شد منابع و مصارف همخوانی پیدا کرد تا کسری بودجه نداشته باشیم چراکه ام‌المصائب اقتصادی کسری بودجه است.

وی اضافه کرد: امروز کشور ۲۶ درصد رشد نقدینگی دارد و تلاش می‌کنیم تا پایان سال به ۲۵ درصد برسانیم تا تورم کاهش پیدا کند.

رئیس‌جمهور با اشاره به تلاش برای رفع نا ترازی در نظام بانکی و پولی، صندوق‌های بازنشستگی، انرژی و … در برنامه توسعه کشور اظهار کرد: معتقد هستیم که می‌شود با برنامه‌ریزی و مشارکت با مردم و همراه کردن مردم این مشکل را برطرف کرد.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه دولت تلاش می‌کند تمام علل مرتبط با تورم را کنترل کند افزود: نشانه‌های اقتصادی نشان می‌دهد حتماً تورم کاهش پیدا خواهد کرد که در این زمینه دشمن با جنگ روانی تلاش می‌کند مانع از تحقق این امر شود.

وی ادامه داد: دشمنان ما دو هدف مهم داشتند. یکی ناامید کردن مردم و دیگری انزوای جمهوری اسلامی ایران که به هیچ‌یک از این اهداف نرسیدند.

رئیس‌جمهور با اشاره به عضویت کشورمان در تمام گروه‌های مختلف تجاری بین‌المللی، اظهار کرد: تجارت خارجی ما امسال در منطقه رکورد زده است و کارهایی عملی شده که خیلی‌ها باور نمی‌کردند شدنی باشد.

فعالیت ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان در کشور

رئیس‌جمهور با اشاره به فعالیت ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور، گفت: در وزارت نیرو امروز بیش از ۹۰۰ کشور و در وزارت نفت بیش از ۶۰۰ کشور در حال فعالیت هستند.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به هدف‌گذاری برای حل مشکل آب ۱۰ هزار روستا اضافه کرد: مشکل تنش آبی در بسیاری از شهرها در حال حل شدن است، به علاوه هشت هزار مگاوات تولید برق در دو سال انجام شده که این عدد معادل یک دوره دولت گذشته است.

وی با اشاره به مسئله کسری درآمد، اظهار کرد: جلوگیری از فرار مالیاتی یکی از مسائلی است که دولت به‌صورت جدی دنبال کرده است.

رئیس‌جمهور گفت: امروز دنیا به درستی موضع انقلاب اسلامی در مسئله فلسطین رسیده است و حقانیت سخنان امام راحل و مقام معظم رهبری بر تمام دنیا کشف شده است.

کد خبر 715419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.