مسیر وزیر شدن زنان هموار می‌شود؟

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه هفتم دی ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حضور زنان در مشاغل مدیریتی محدودیتی ندارد» به سخنرانی روز گذشته رهبر انقلاب در دیدار با بانوان پرداخت و نوشت: زنان و دختران، به تبیین دیدگاه منطقی و عقلانی اسلام درباره ابعاد مختلف حضور زنان در خانواده و فعالیت نامحدود آنان در اجتماع، سیاست و مدیریت‌های سطوح گوناگون پرداختند و تأکید کردند: در اسلام راه هر نوع فعالیت اجتماعی برای زنان همچون مردان باز است به شرط رعایت دو حساسیت مهم یعنی موضوع خانواده و مراقبت از خطر جاذبه‌های جنسی.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار که در آستانه ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) انجام شد، عظمت شخصیت بانوی دوعالم را غیرقابل درک خواندند و افزودند: بر اساس حدیثی معتبر، خداوند از خشم حضرت فاطمه (س) به خشم می‌آید و از خشنودی او خشنود می‌شود که بالاتر از این، هیچ فضیلتی برای انسان قابل‌تصور نیست؛ بنابراین هرکس رضایت پروردگار را می‌خواهد باید به توصیه‌ها، درس‌ها و جهت‌گیری‌های آن حضرت در خانواده و در جایگاه دختری، مادری، همسری و در عرصه اجتماع و سیاست عمل کند.

رهبر معظم انقلاب با اشاره به وجود سؤال‌هایی درباره حضور زنان در مشاغل گوناگون و مدیریت‌های اجتماعی و دولتی، تأکید کردند: در این عرصه نیز مسئله جنسیت مطرح نیست و هیچ محدودیتی برای حضور زنان وجود ندارد. رهبر انقلاب شایسته‌سالاری را تنها ملاک واگذاری مسئولیت‌های اجتماعی و سیاسی به زنان و مردان دانستند و گفتند: در جایی مانند وزارت یا نمایندگی مجلس اگر بانوی مجرب و کارآمد بهتر و شایسته‌تری وجود دارد، از نظر اسلام هیچ محدودیتی برای تصدی او وجود ندارد.

مسیر وزیر شدن زنان هموار می‌شود؟

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «روز پرکار حزب‌الله لبنان و یمن با حمله گسترده به اهداف اسرائیلی در زمین و دریا» نوشت: از یک طرف خبرهایی مبنی پرتاب ۱۰۰ راکت از جنوب لبنان به اراضی اشغالی منتشر شده است، پیش‌تر نیز خبر آمده بود حزب‌الله لبنان به ۹ پایگاه رژیم صهیونیستی حمله کرده است، از طرف دیگر سنتکام گفته است که ۱۲ فروند پهپاد تهاجمی و ۳ موشک بالستیک ضدکشتی را در جنوب دریای سرخ رهگیری کرده است؛ این‌ها یعنی فعالیت بالای جبهه‌های لبنان و یمن در جنگ غزه.

مسیر وزیر شدن زنان هموار می‌شود؟

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مسیر وزیر شدن زنان هموار می‌شود؟» نوشت: انتخاب وزیر زن از شعارهای حداقل دو رئیس‌جمهور اخیر ایران بوده است. با این حال، وزیر شدن زنان در این دو دولت محقق نشده و در سطحی کلی‌تر، باید گفت که وزیر شدن زنان در ایران همیشه با چالش‌هایی همراه بوده است، حتی همان وقتی که سرانجام یک زن وزیر شد (دولت دوم محمود احمدی‌نژاد) خالی از کشمکش‌های سیاسی و فقهی و اجتماعی نبود. چالش‌هایی که اغلب به عرصه رسانه و بروز رسانه‌ای هم نمی‌رسید، اما در تصمیم نهایی دولت‌ها یا حداقل بهانه آفرینی آن‌ها برای آنکه خلاف وعده‌های انتخاباتی خود عمل کنند، مؤثر بود.

دیدار روز گذشته رهبری را می‌توان یک فصل‌الخطاب در این زمینه دانست، گرچه به‌تبع نمی‌تواند به طور کامل اختلاف نظرها پیرامون وزارت زنان را برطرف کند. با این حال حداقل آن است که بهانه را از دست رؤسای جمهور می‌گیرد.

مواضع رهبری درباره زنان همیشه مترقی‌تر از نگاهی بوده که به شکل سنتی از یک عالم دینی انتظار می‌رفته است. در موضوع وزارت زنان هم می‌توان گفت ایشان با نگاه‌های سنتی غالب موافق نیستند. بخشی از چالش‌ها پیرامون انتخاب وزیر زن، در حوزه فقه مطرح می‌شد و مباحثات در این زمینه به بن‌بست می‌رسید. «الرجال قوامون علی النساء» را به میان می‌آوردند و وزارت زنان را تخطئه می‌کردند. حال اهمیت موضع روز گذشته رهبری کمی رخ می‌نماید.

مسیر وزیر شدن زنان هموار می‌شود؟

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بن‌بست صهیونیست‌ها در طولانی‌ترین جنگ» نوشت: ۸۲ روز از نبرد توفان الاقصی می‌گذرد و ارتش رژیم صهیونیستی همچنان برای به دست آوردن یک دستاورد قابل اعتنا به هر دری می‌زند. دولت نتانیاهو به عنوان مقصر اصلی شکست «طوفان‌الاقصی» و مسئول دریافت ضربات سنگین در حمله هفتم اکتبر، بخوبی می‌داند پایان این جنگ به همین شکل و بدون دستیابی به اهداف اعلام‌شده، به منزله پایان عمر سیاسی این دولت و شخص نتانیاهو خواهد بود و یکی از دلایل ادامه این جنگ که آن را به طولانی‌ترین درگیری صهیونیست‌ها تبدیل کرده، همین است.

با آغاز عملیات «طوفان‌الاقصی» در هفتم اکتبر سال جاری، مقامات صهیونیست از جمله شخص نتانیاهو نخست‌وزیر و یوآو گالانت وزیر جنگ اعلام کردند برای پاسخ به اقدام گروه‌های فلسطینی، در یک حمله زمینی گسترده، حماس را از بین خواهند برد و اسرای‌شان را بدون هرگونه مذاکره با حماس و از طریق عملیات نظامی آزاد خواهند کرد. تغییر ساختار حاکمیتی نوار غزه نیز یکی دیگر از اهداف اصلی صهیونیست‌ها اعلام شد اما عملی کردن آغاز نبرد زمینی – به رغم بمباران‌های سنگین و گسترده غزه که علاوه بر ویرانی‌های بسیار زیاد تا امروز جان ۲۱ هزار نفر از افراد بی‌گناه از جمله ۱۰ هزار کودک خردسال و ۵ هزار زن را هم گرفته - ۲۰ روز به تعویق افتاد تا اینکه در نهایت بیست‌وهفتم اکتبر، این حمله زمینی، نه آنطور که صهیونیست‌ها اعلام کرده بودند، بلکه به صورت محدود در شمال نوار غزه انجام شد. با گذشت بیش از ۲ ماه از آغاز نبرد زمینی، وضعیت جبهه دو طرف تا حد زیادی مشخص می‌کند کفه پیروزی به نفع کدام‌یک سنگینی می‌کند.

مسیر وزیر شدن زنان هموار می‌شود؟

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود به گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرداخت و با تیتر «هیاهوی دوباره بر سر پرونده هسته‌ای ایران» نوشت: روز سه‌شنبه خبرگزاری رویترز مدعی شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود اعلام کرده ایران تولید اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد خود را افزایش داده است. ایسنا با انتشار گزارش رویترز اعلام کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که ایران کاهش سرعت تولید اورانیوم غنی‌شده خود تا خلوص ۶۰ درصد در چند ماه گذشته را پایان داده و به حالت قبلی بازگردانده است. بسیاری از دیپلمات‌ها بر این باورند که این کاهش که از ژوئن امسال آغاز شده بود، نتیجه مذاکرات اخیر میان آمریکا و ایران بوده است که منجر به آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران از کره جنوبی و تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا شد.

به دنبال انتشار گزارش جدید آژانس، یک مقام شورای امنیت ملی آمریکا با مطرح‌کردن ادعای مرتبط‌بودن فعالیت‌های اخیر نیروهای مقاومت منطقه به ایران، گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران را «نگران‌کننده» توصیف کرد. یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز سه‌شنبه گفت که این کشور «تا حد زیادی نگران» گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تولیدات اورانیوم با خلوص بالا از سوی ایران است.

در مقابل، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، در حاشیه نشست دیروز (چهارشنبه) هیئت دولت در جمع خبرنگاران در واکنش به ابراز نگرانی کاخ سفید برای ۶۰ درصد غنی‌سازی ایران، بیان کرد: ما همان غنای ۶۰ درصد را تولید می‌کردیم، نه کاری را تغییر دادیم و نه ظرفیت جدیدی ایجاد کردیم. این یک هیاهوی رسانه‌ای است که معمولاً کاخ سفید و رژیم صهیونیستی برای فضاسازی از این عبارت‌ها استفاده می‌کنند تا فشار افکار عمومی دنیا را از جرم و جنایتی که در غزه انجام می‌دهند، کم کنند.

مسیر وزیر شدن زنان هموار می‌شود؟

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سنجش تلگرامی انتظارات» نوشت: آیا می‌توان از گفت‌وگوها در فضای مجازی، متغیری برای سنجش انتظارات تورمی استخراج کرد؟ بسیاری از پژوهشگران دنیا، با آنالیز محتوای فضای مجازی، متغیری را برای رصد انتظارات تورمی تهیه کرده‌اند. در ایران نیز گروه اقتصاد کلان مرکز پژوهش‌های مجلس، با بررسی آمارهای تلگرامی در کنار اخبار اقتصادی در فضای مجازی، شاخصی را برای اندازه‌گیری انتظارات تورمی ارائه کرده‌است. این شاخص نسبت به دیگر شاخص‌ها نظیر پرسش‌نامه یا آمارهای بازار مالی، ویژگی و کارآیی بهتری دارد؛ اگرچه رصد این آمار نشان می‌دهد که انتظارات تورمی در فصول اخیر کاهشی بوده، اما جدیدترین آمارها در آذر نشان می‌دهد که نرخ تورم یک پله بالا آمده است. بر اساس آمارها نرخ تورم ماهانه در آذر به ۲.۹ درصد رسیده و در بخش خوراکی‌ها این رقم ۴.۱ درصد ثبت شده که بیشترین سطح در سال جاری است.

مسیر وزیر شدن زنان هموار می‌شود؟

کد خبر 715350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.