بازارچه‌های مرزی، شاهراه رونق اقتصادی مرزنشینان در کشور

بهره‌گیری از فرصت مرز می‌تواند یکی از بهترین راهکارها برای رونق اقتصادی در مناطق مرزنشین کشور باشد که در قالب داد و ستد و مبادلات تجاری با کشورهای همسایه از طریق مرزهای رسمی و بازارچه‌های غیررسمی صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امروزه بخش زیادی از امرار معاش و کسب درآمد اهالی مرزنشین کشور به وجود مرزهای رسمی و بازارچه‌های غیررسمی وابسته است، زیرا ایجاد اشتغال و فرصت‌های شغلی برابر، افزایش درآمد، کاهش فقر، جلوگیری از پدیده قاچاق، رسمیت بخشیدن به فعالیت‌های تجاری، کاهش پدیده کولبری و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها را می‌توان از اثرات مثبت فعالیت‌های تجاری مرزی دانست.

البته جدای از کارکردهای اقتصادی؛ در حوزه معنوی، گردشگری و توریسم درمانی نیز نباید از نقش اساسی مرزهای زمینی غافل بود که به عنوان پل ارتباطی میان کشور ما با همسایه‌ها نقش ایفا می‌کنند.

به صورت کلی کشور ایران دارای ۱۵ همسایه است که از ۳۱ استان آن ۱۶ استان دارای مرزهای زمینی و دریایی هستند. ایران با سه کشور افغانستان، ترکیه و ارمنستان دارای مرز زمینی، با هشت کشور قزاقستان، امارات، عمان، قطر، عربستان، کویت و روسیه دارای مرز دریایی و با چهار کشور پاکستان، ترکمنستان، آذربایجان و عراق نیز همزمان دارای مرزهای زمینی و دریایی است.

از لحاظ طولی نیز ایران با پنج هزار و ۴۴۰ کیلومتر مرز زمینی، بیست و هفتمین کشور جهان از نظر طول مرزهای زمینی محسوب می‌شود. در این میان ۹ استان کشور تنها دارای مرز زمینی هستند که شامل استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کرمانشاه، کردستان، ایلام و خراسان جنوبی می‌شود.

اما ساماندهی مبادلات تجاری و فعالیت بازارچه‌های مرزی همواره در قالب قوانین و لوایحی از سوی دولت‌های وقت در کشورمان مورد توجه قرار گرفته است که در این میان می‌توان به طرحی که به پیشنهاد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هیأت دولت مطرح شده بود اشاره کرد که بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ تحت عنوان برنامه ملی تقویت کسب‌وکار، معیشت مرزنشینان و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق مرزی، به تصویب هیأت دولت رسید.

بازارچه‌های مرزی، شاهراه رونق اقتصادی مرزنشینان در کشور

دی سال گذشته (۱۴۰۱) نیز پایگاه اطلاع رسانی دولت از ارائه لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان با قید دو فوریت به مجلس شورای اسلامی خبر داد که لایحه مذکور به منظور تأمین و تقویت معیشت مرزنشینان، مدیریت واردات کالا، کاهش قاچاق کالا و ارز، رونق گردشگری مناطق مرزی و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان با رعایت ملاحظات امنیتی، اجتماعی و اقتصادی حاکم بر مرزها و ایجاد توازن میان حقوق عمومی و حقوق مرزنشینان از سوی دولت تدوین و به مجلس ارسال شد.

این لایحه شهریورماه امسال در دستور کار مجلس قرار گرفت و نمایندگان در جلسه علنی ماده ۱ و ۲ آن را تصویب کردند. لایحه تجارت مرزنشینان سرانجام ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ در مجلس به تصویب رسید و جهت تأیید نهایی به شورای نگهبان ارسال شد تا اینکه شورای نگهبان نظر خود را درباره لایحه اعلام و ایراداتی به آن وارد کرد و هرگونه اظهارنظر در خصوص لایحه را منوط به رفع ابهامات آن دانست.

مجدداً نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه علنی روز یکشنبه _دهم دی سال جاری_ با موارد اصلاحی در لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان که اعاده شده از سوی شورای نگهبان بود، موافقت کردند.

به صورت کلی بازارچه‌ها و معابر مرزی محوطه‌ای محصور واقع در نقطه صفر مرزی و مجاز به انجام تشریفات ترخیص کالا هستند و بر اساس قانون، تمام مرزنشینان ساکن در شعاع ۲۰ کیلومتری مرز از مزایای مرز می‌توانند بهره‌مند شوند به همین دلیل کسانی که دارای کارت مرزنشینی و سکونت دائمی در روستاهای مرزی و سرپرست خانواده هستند باید از مزایای این بازارچه‌ها به صورت ویژه برخوردار شوند.

اینکه هم اکنون سهم بازارچه‌های مرزی از تجارت کشور چه میزان است را نمی‌توان دقیق برآورد کرد اما روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک سال گذشته در اظهار نظری اعلام کرده بود که فقط دو دهم درصد کل تجارت کشور از طریق بازارچه‌ها انجام می‌شود که به نظر می‌رسد این رقم امسال با توجه به بازگشایی تعدادی از بازارچه‌های مرزی تعطیل کشور افزایش یافته باشد.

بازارچه‌های مرزی، شاهراه رونق اقتصادی مرزنشینان در کشور

ترانزیت ۱۱ میلیون تن کالا از مسیر ایران در ۸ ماهه امسال

از سوی دیگر گمرک ایران نیز امسال در گزارشی در خصوص فعالیت مرزهای رسمی کشور اعلام کرده است که در هشت ماهه سال جاری میزان ترانزیت خارجی از مسیر ایران به ۱۰ میلیون و ۹۱۹ هزار تُن رسیده که بیانگر رشد ۱۹.۵۸ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال است.

این گزارش در خصوص گمرکات عمده مبدأ ترانزیت خارجی از لحاظ وزنی در هشت ماهه سال ۱۴۰۲ می‌افزاید: در مدت مذکور، گمرکات منطقه ویژه شهید رجایی بندرعباس، پرویزخان، باشماق، بازرگان، بیله سوار، بندر لنگه، جلفا، سرخس، آستارا و منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا ۱۰ گمرک عمده مبدا ترانزیت خارجی کشور بودند.

در این گزارش همچنین آمده است که در بین گمرکات عمده مبدا ترانزیت خارجی، بیشترین میزان افزایش به گمرکات پرویزخان، منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا و باشماق مریوان اختصاص داشته که به ترتیب ۲۱۵، ۹۱ و ۳۶ درصد افزایش ترانزیت داشته‌اند.

در ادامه وضعیت کنونی و میزان مبادلات تجاری بازارچه‌های مرزی را در تعدادی از استان‌های مرزنشین کشور بررسی کردیم.

بازارچه‌های مرزی، شاهراه رونق اقتصادی مرزنشینان در کشور

وضعیت مرزی استان کردستان

کردستان به عنوان یکی از استان‌های مرزنشین کشور، دارای ۲۲۷ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق از طریق شهرهای مریوان، سروآباد، بانه و سقز است که از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۶ پنج معبر کولبری آن از جمله گله‌سور در شهرستان بانه، پیران و خانم شیخان در شهرستان مریوان و مله‌خورد در سروآباد فعال بودند، اما از سال ۱۳۹۶ به بعد تعطیل شدند و در ادامه روند فعالیت آنها تغییر کرده و تعدادی در قالب بازارچه‌های موقت غیر رسمی به فعالیتشان ادامه دادند که این اتفاق موجب نارضایتی مرزنشینان و روی آوردن بیشتر به فعالیت‌هایی همچون کولبری شد.

بازگشایی این بازارچه‌های مرزی در طول این سال‌ها همواره مطالبه مرزنشینان استان کردستان بود تا اینکه امسال کم‌کم زمزمه بازگشایی آنها به گوش رسید و سرانجام معبر موقت «هنگه‌ژال» بانه در بیست‌ودوم شهریور سال جاری با حضور استاندار کردستان بازگشایی و در اول آبان ماه فعالیت تجاری در این بازارچه با سازوکار جدید آغاز شد.

پس از آن بازارچه سیف سقز نیز یکی دیگر از بازارچه‌های مرزی استان بود که در ششم آبان ماه امسال پس از یک دهه تعطیلی بازگشایی شد. راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی دیگر و فراهم کردن امکانات زیرساختی در آنها نیز در دست اقدام است.

البته استان کردستان دارای یک مرز رسمی بین‌المللی فعال به نام «باشماق مریوان» است که عمده تجارت مرزی آن از طریق این مرز صورت می‌گیرد. علاوه بر آن مرز «سیرانبند بانه» نیز در این استان وجود دارد که در صورتی که از سوی طرف عراقی به رسمیت شناخته شود می‌تواند نقش مؤثری در مبادلات تجاری استان ایفا کند.

اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان نیز هفتم دی‌ماه جاری در در جریان سفر به شهرستان سروآباد گفته است که بحث مرز و بازارچه‌های مرزی، نیازمند فرآیند هماهنگی با دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان و هماهنگی‌هایی در داخل است که آن را دنبال می‌کنیم اما تاریخی برای رفع آن نمی‌توانیم اعلام کنیم.

وی ادامه داده است: به دنبال این هستیم از ظرفیت مرز بیشترین استفاده را بکنیم کما اینکه اتفاقات خوبی در مناطق دیگر استان افتاده و رضایت‌مندی خوبی نیز به بار آورده است.

بازارچه‌های مرزی، شاهراه رونق اقتصادی مرزنشینان در کشور

بهره‌مندی ۴۹۴۸ خانوار کردستانی از مزایای بازارچه‌های مرزی

بختیار خلیقی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان در خصوص میزان بهره‌مندی مرزنشینان استان از مزایای بازارچه‌های مرزی اظهار می‌کند: از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه، چهار هزار و ۹۴۸ خانوار کردستانی از مزایای بازارچه‌های غیررسمی موقت مرزی در سطح استان بهره‌مند شده‌اند.

وی می‌افزاید: امسال ۹۲۲ خانوار از طریق بازارچه غیررسمی موقت مرزی سیرانبند بانه، چهار هزار و ۱۹ خانوار از طریق بازارچه خانم شیخان مریوان و هفت خانوار نیز از طریق بازارچه مله‌خورد سروآباد از مزایای واردات کالا از این بازارچه‌ها بهره‌مند شده‌اند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه در این مدت ۲۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار کالا از طریق بازارچه‌های غیررسمی موقت مرزی استان وارد شده است، می‌گوید: تخفیف سود بازرگانی حاصل از این واردات بالغ بر ۱۵۳ میلیارد تومان بوده که به حساب سرپرست خانوارهایی که از کارت مرزنشینی آن‌ها استفاده شده، واریز شده است.

خلیقی با اشاره به اینکه در این مدت برای واردات کالا از طریق بازارچه‌های غیررسمی موقت مرزی استان از ۲۱۹ هزار و ۳۹۷ کارت مرزنشینی استفاده شده است، ادامه می‌دهد: عمده کالاهای وارد شده شامل کولر گازی، یخچال، ماشین ظرف‌شویی، آبمیوه‌گیری و زودپز بوده است.

وی به عملکرد بازارچه‌های غیررسمی موقت مرزی استان در سال گذشته نیز اشاره و اضافه می‌کند: در مجموع سال گذشته ۴۰ میلیون دلار کالا از طریق این بازارچه‌ها با استفاده از ۲۴۵ هزار و ۶۳۸ کارت مرزنشینی وارد شده که ۱۷۲ میلیارد تومان تخفیف سود بازرگانی به دارندگان این کارت‌ها بازگردانده شده است.

بازارچه‌های مرزی، شاهراه رونق اقتصادی مرزنشینان در کشور

بازارچه خانم شیخان مریوان، فعال‌ترین بازارچه غیررسمی کردستان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان تصریح می‌کند: بازارچه خانم شیخان مریوان فعال‌ترین بازارچه غیررسمی موقت مرزی استان است به طوری که از مجموع ۲۲.۴ میلیون دلار کالای وارد شده، ۱۸ میلیون دلار آن از طریق این بازارچه بوده و ۱۳۳ میلیارد تومان نیز سود بازرگانی حاصل از این واردات به صاحبان کارت‌های مرزنشینی پرداخت شده است.

خلیقی با بیان اینکه شش سال پیش آئین‌نامه ساماندهی بازارچه‌های موقت غیررسمی ابلاغ شد، خاطرنشان می‌کند: با توجه به این آئین‌نامه مرزنشینان تا شعاع ۲۰ کیلومتری نقطه صفر مرزی شامل دستورالعمل مذکور شدند که بر این اساس جمعیت مرزنشینان استان در این شعاع مرزی بالغ بر ۸۷ هزار نفر است.

افزایش ۲۶ درصدی صادرات از مرزهای کردستان

وی می‌گوید: به صورت کلی در هشت ماهه امسال ۳۳۵ میلیون دلار صادرات کالا از مرزهای استان صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۲۶۵ میلیون دلار بوده و از نظر ارزشی با ۲۶ درصد رشد همراه بوده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان اضافه می‌کند: سهم استان کردستان از میزان صادرات در نظر گرفته‌شده برای امسال، حدود ۷۳۸ هزار تن بوده که از نظر وزنی در مقایسه با مدت مشابه که ۶۳۶ هزار تن بود، ۱۶ درصد رشد داشته است.

بازارچه‌های مرزی، شاهراه رونق اقتصادی مرزنشینان در کشور

خلیقی ادامه می‌دهد: در مجموع واردات مرز رسمی باشماق و سیرانبند، بر اساس نیاز مربوط به کالای واحدهای تولیدی در دوره هشت ماهه امسال، ۲۳۶ میلیون دلار بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته که ۳۶ میلیون دلار بود، از نظر ارزش دلاری ۵۶۱ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه حجم ترانزیت کالا از مرزهای رسمی استان امسال ۲ هزار و ۶۸۰ میلیون دلار بوده است، خاطرنشان می‌کند: ارزش وزنی این کالاها یک هزار و ۶۳۰ تُن بوده و کل مبادلات تجاری استان نیز در هشت ماه امسال، سه میلیارد و ۴۷۰ میلیون دلار بوده است.

ایجاد ۳ بازارچه جدید در آذربایجان غربی در دستور کار قرار دارد

محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی نیز به عنوان یکی دیگر از استان‌های مرزی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص سیاست‌های دولت سیزدهم جهت توسعه بازارچه‌ها و کمک به معیشت مرزنشینان اظهار می‌کند: هدف‌گذاری دولت، توسعه بازارچه‌های تجارت خرد مرزی است تا مرزنشینان از منفعت و مزایای بازارچه‌های مرزی بهره‌مند شوند.

وی می‌افزاید: به طور جدی پیگیر توسعه تجارت مرزی بوده و بازگشایی مرزها و ایجاد مبادی جدید مرزی در دستور کار قرار گرفته است.

استاندار آذربایجان غربی می‌گوید: مرز فرصت بسیار خوبی برای توسعه شاخص‌های استان است و ایجاد بازارچه‌ها می‌تواند در رشد چشمگیر اشتغال و سرمایه‌گذاری نقش‌آفرینی کند که تلاش می‌کنیم با توسعه بازارچه‌ها مردم مناطق مرزنشین از شغل پایدار و درآمد ثابت بهره‌مند شوند.

بازارچه‌های مرزی، شاهراه رونق اقتصادی مرزنشینان در کشور

معتمدیان با اشاره به فعالیت بازارچه‌های مرزی تمرچین در پیرانشهر و رازی در خوی، ادامه می‌دهد: ایجاد سه بازارچه جدید در آذربایجان غربی تحت عنوان کیله شین در اشنویه، قاسم رش در میرآباد و پیراحمدکندی در چالدران در دستور کار قرار گرفته است.

مرز ۹۶۷ کیلومتری آذربایجان غربی با سه کشور همسایه

وی با اشاره به مرز ۹۶۷ کیلومتری آذربایجان غربی با سه کشور ترکیه، آذربایجان و عراق، تصریح می‌کند: یک چهارم پایانه‌های مرزی در این استان قرار گرفته است و علاوه بر این دو کریدور بین‌المللی نیز از آذربایجان غربی می‌گذرد.

استاندار آذربایجان غربی از افزایش ۳۰ درصدی صادرات استان نسبت به سال گذشته خبر می‌دهد و می‌افزاید: در سفر اخیر به ترکیه مباحث مختلفی مورد بررسی قرار گرفت که ایجاد پایانه جدید کوزه رش سلماس، بازارچه جدید در چالدران، منطقه آزاد مشترک ایران و ترکیه در خوی و وان و آغاز عملیات اجرایی منطقه ویژه اقتصادی سرو ارومیه، از دستاوردهای این سفر بود.

وی اضافه می‌کند: تنها مسیر دسترسی ایران به اروپا از آذربایجان غربی بوده و همچنین دسترسی به دریاهای مدیترانه و سیاه نیز از همین استان است.

استاندار آذربایجان غربی ادامه می‌دهد: همچنین در حال رایزنی و پیگیری دیپلماتیک با مسئولان کشور عراق بوده و در پی بازگشایی بازارچه و استفاده از تجارت مرزی با این کشور هستیم.

بازارچه‌های مرزی، شاهراه رونق اقتصادی مرزنشینان در کشور

توجه ویژه دولت سیزدهم به مرزها با هدف هم‌افزایی با کشورهای همسایه

معتمدیان به برنامه‌ریزی و توجه ویژه دولت سیزدهم به مرزها با هدف هم‌افزایی با کشورهای همسایه نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: با پیگیری‌های انجام گرفته جهت تأمین زیرساخت‌های ضروری و لازم در مرزهای استان، خواهان نقش‌آفرینی در تحقق تراز تجاری ۳۰ میلیارد دلاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه هستیم و با ایجاد منطقه آزاد مشترک بین دو کشور می‌توان آذربایجان غربی را از مزیت‌های تجارت ایران و ترکیه بهره‌مند کرد.

وی با اشاره به گمرک، پایانه‌ها و بازارچه‌های مرزی فعال و در دست اقدام در سراسر استان، خاطرنشان می‌کند: با هدف استفاده هرچه بهتر از مرز و بازارچه‌های مرزی، وجود یک ترمینال و بارانداز کالاها نیاز امروز استان است که شهرستان میاندوآب ظرفیت استقرار این بازارچه را دارا است.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به نقش بازارچه‌های مرزی در جذب گردشگر تصریح می‌کند: بازارچه‌های مرزی نقش بسیار مهمی در جذب گردشگران نیز می‌توانند داشته باشند و آذربایجان غربی استعداد لازم برای تبدیل شدن به قطب بازارچه‌های مرزی در سطح کشور را دارا است.

رونق بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان

مبین علی میر، مدیر بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: استان سیستان و بلوچستان دارای هشت بازارچه مرزی رسمی و ۹ بازارچه موقت خرده‌فروشی است.

وی با بیان اینکه این بازارچه‌ها سهم بسزایی در رشد اشتغال و اقتصاد استان و حتی کشور دارند، می‌افزاید: بازارچه‌های مرزی استان در مرز افغانستان و در مجاورت مرز ایران و پاکستان هستند.

بازارچه‌های مرزی، شاهراه رونق اقتصادی مرزنشینان در کشور

مدیر بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان اضافه می‌کند: با توجه به اینکه ایرادات و موانع قانونی بازارچه‌ها رفع شده، ضروری است تا سرمایه‌گذاران نیز پای کار بیایند و از ظرفیت ایجاد شده استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در مدت زمان سه ماه مانده به سال جدید ۱۰۰ درصد عملکرد سال گذشته در بازارچه‌های مرزی محقق شده است، می‌گوید: واردات دام از مرزهای خشکی و دریایی ۵۱۰ درصد رشد داشته است.

میر تصریح می‌کند: رویه‌های مختلفی از جمله پیله‌وری، خرده‌فروشی و تجارت کلان در بازارچه‌های مرزی استان انجام می‌شود که در این زمینه امتیازاتی از جمله معافیت از سود بازرگانی و امتیازات دیگری نیز توسط کشورهای همسایه برای مرزنشینان تعریف شده است.

وی با بیان اینکه بازارچه مرزی خرده‌فروشی سیستان راه‌اندازی شده است، خاطرنشان می‌کند: سقف کولبری از ۱۰۰ دلار به هزار و ۶۰۰ دلار رسیده که مرزنشینان می‌توانند از مزایا و معافیت‌های این طرح استفاده کنند.

مدیر بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان می‌افزاید: با توجه به ظرفیت اشتغال به‌وجود آمده، به ویژه در حوزه سیستان، مرز میرجاوه، ریمدان و کوهک به نیروی کار نیاز است که امیدواریم جوانان از این ظرفیت اشتغال استقبال کنند.

ظرفیت‌های مرزی استان کرمانشاه

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرزی فعال است و سالانه به طور میانگین بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

شوشمی یکی از مرزهای استان کرمانشاه است که با داشتن گمرک رسمی و سابقه بیش از ۹۰ سال فعالیت تجاری با وقفه‌ای چند ساله مجدداً از سال ۱۳۷۶ فعالیت رسمی خود را به عنوان بازارچه موقت مرزی شروع کرد و در سال ۱۳۹۸ با تصویب نامه هیأت محترم وزیران به عنوان مرز رسمی شناخته و معرفی شد.

این بازارچه در فاصله ۳۵ کیلومتری شهرستان پاوه و پنج کیلومتری غرب نوسود پاوه و ۱۵۵ کیلومتری کرمانشاه در محوطه‌ای بلند و پلکانی شکل در حدود ۲ هکتار واقع شده است.

مرز شوشمی تا تیرماه امسال تنها مرز اقتصادی و بازرگانی بود اما از ششم تیر ماه امسال و با توافق استانداران کرمانشاه و حلبچه به مناسبت عید قربان، تردد مسافری این مرز نیز بازگشایی شد.

بازارچه‌های مرزی، شاهراه رونق اقتصادی مرزنشینان در کشور

صادرات بیش از ۲۶ میلیون دلار کالا از گمرک شوشمی پاوه

علی‌اصغر عباس‌زاده، مدیرکل گمرک کرمانشاه و ناظر گمرکات این استان در رابطه با مرز شوشمی اظهار می‌کند: در هشت ماه سپری شده از سال جاری ۲۶ میلیون و ۸۶۳ هزار و ۳۲۳ دلار کالای صادراتی به وزن ۱۹۶ هزار و ۷۳۱ تن از طریق گمرک شوشمی به کشور عراق ارسال شد که صادرات این میزان کالا از گمرک مرز شوشمی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ۱۷ درصد افزایش و از حیث وزن کاهش ۲ درصدی داشته است.

وی عمده کالاهای صادراتی از طریق گمرک شوشمی را سنگ آهن، میوه و تره بار، ادوات کشاورزی، صنایع دستی (از جمله گیوه، سبد و گهواره)، گچ ساختمانی، نمک خوراکی، شیره توت محلی، نان شیرینی عنوان می‌کند.

افزایش ۲۰ درصدی ارزش کالاهای صادراتی در گمرک پرویزخان

مدیرکل گمرک کرمانشاه در ادامه به افزایش صادرات در گمرک پرویزخان نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: در هشت ماه سپری شده از سال جاری ۶۵۹ میلیون و ۸۸۷ هزار و ۴۷۲ دلار کالای صادراتی به وزن یک میلیون و ۸۸۲ هزار و ۷۶۶ تن از طریق گمرک پرویزخان به خارج از کشور صادر شد.

عباس‌زاده می‌افزاید: این میزان کالاهای صادراتی از گمرک پرویزخان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از حیث ارزش، رشدی ۲۰ درصدی و از لحاظ وزن افزایش ۳۴ درصدی داشته است.

وی عمده کالاهای صادراتی از طریق گمرک پرویزخان را کلینکر سیمان، ورق فولادی، میوه و تره بار، میلگرد ساده و آجدار، شمش و ورق فولادی، انواع کاشی، کیک و بیسکویت محصولات پلاستیکی عنوان کرد.

بازارچه‌های مرزی، شاهراه رونق اقتصادی مرزنشینان در کشور

رشد ۶۷ درصدی صادرات کالاهای اظهاری از گمرک خسروی

مدیرکل گمرک کرمانشاه تصریح می‌کند: صادرات کالاهای اظهاری گمرک خسروی در هشت ماه سپری شده از سال جاری از نظر ارزشی ۶۷ درصد و از نظر وزنی ۵۰ درصدی رشد داشته است.

عباس زاده می‌افزاید: در هشت ماه سپری شده از سال جاری ۳۵۳ میلیون و ۲۷۰ هزار و ۲۹۴ دلار کالای صادراتی به وزن ۷۹۵ هزار و ۹۵۲ تُن در گمرک خسروی اظهار و تشریفات گمرکی آن توسط کارکنان این گمرک در کوتاه‌ترین زمان انجام شد.

وی میزان صادرات کالاهای سایر گمرکات که از گمرک خسروی به کشور عراق ارسال شده را ۱۸۰ میلیون و ۸۷۴ هزار و ۳۴۷ دلار کالا به وزن ۴۳۷ هزار و ۵۴۴ تُن عنوان می‌کند و اضافه می‌کند: میزان کالای صادراتی دیگر گمرکات کشور از طریق گمرک خسروی به مقصد عراق در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ۴۶ درصد و از حیث وزن ۴۹ درصد کاهش داشته است.

ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک کرمانشاه عمده کالاهای صادراتی عبوری از این گمرک را کاشی و سرامیک، سیمان سفید، تخم مرغ، کیک و بیسکویت، شیشه جام، لبنیات اعلام کرده و ادامه می‌دهد: در مجموع حجم کالاهای صادراتی اظهاری و عبوری از طریق گمرک خسروی در هشت ماهه سال جاری ۵۳۴ میلیون و ۱۴۴ هزار و ۶۴۱ دلار به وزن یک میلیون و ۲۳۳ هزار و ۴۹۶ تن بوده است.

بازارچه‌های مرزی، شاهراه رونق اقتصادی مرزنشینان در کشور

رشدی ۳۹ درصدی صادرات کالا از گمرک سومار

عباس‌زاده همچنین از رشد ۳۹ درصدی ارزش و افزایش ۲۶ درصدی وزن کالاهای صادراتی در هشت ماه سپری شده از سال جاری در گمرک سومار خبر می‌دهد و می‌افزاید: از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه از طریق گمرک سومار ۴۸۶ میلیون و ۴۳۱ هزار و ۴۵۲ دلار انواع کالاهای صادراتی به خارج از کشور صادر شده است.‌

وی ادامه می‌دهد: ارزش وزنی کالاهای صادر شده از گمرک سومار یک میلیون و ۶۴ هزار و ۶۴۷ تُن بوده که در هم سنجی با پارسال ۲۶ درصد رشد داشته است.

ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک کرمانشاه عمده کالاهای صادراتی از طریق این گمرک را کاشی، میلگرد آجدار، عایق رطوبتی، سنگ مرمریت، تخم مرغ، لبنیات، شیشه جام، کارتن خالی عنوان می‌کند.

بازگشایی بازارچه مرزی تیله‌کوه کرمانشاه در دستور کار است

علی شعبانی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه نیز در ۲۲ آذرماه سال جاری در حاشیه بازدید از زیرساخت‌های بازارچه مرزی تیله‌کوه از بازگشایی این بازارچه مرزی در آینده نزدیک خبر داده و گفته است: با دستور استاندار کرمانشاه بازگشایی این بازارچه غیرفعال از چند ماه پیش در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزوده است: مرزهای استان یک عامل مهم و کلیدی برای حرکت رو به جلوی اقتصاد استان و بهبود وضعیت معیشت مرزنشینان است که فعال سازی مناسب آنها با جدیت در دستور کار مدیریت ارشد استان قرار داشته و دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه ادامه داده است: یکی از بازارچه‌های مرزی که در گذشته با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بوده و در مقطعی فعال و مقطع دیگری غیرفعال بوده بازارچه مرزی تیله‌کوه است که به‌رغم اینکه دارای امکانات بسیار خوبی بوده تاکنون تعطیل بوده است اما بزودی و در کمترین زمان ممکن شاهد بازگشایی این بازارچه مرزی خواهیم بود.

بازارچه‌های مرزی، شاهراه رونق اقتصادی مرزنشینان در کشور

آخرین وضعیت بازارچه‌های مرزی ایلام

حسن بهرام‌نیا، استاندار ایلام نیز آبان ماه امسال در نشست مبادلات مرزی استان ایلام در خصوص آخرین وضعیت بازارچه‌های مرزی این استان اظهار کرده است: لازم است پیرو تأکیدات رئیس‌جمهور، بحث بازارچه مرزی مهران به‌صورت تبادلات تجاری چمدانی در این مرز پیگیری و در این جلسه مصوب و طرح توجیهی برای اقدامات بعدی به مرکز ارسال شود.

وی افزوده است: در دیداری که در ماه گذشته با رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس‌جمهور انجام شد چندین خواسته که در رابطه‌با معیشت و مطالبه مردم و توسعه استان بود مطرح شد و رئیس‌جمهور نیز دستور صریح برای رفع مشکلات و موانع استان در همه حوزه‌ها را صادر کردند که با پیگیری‌های انجام شده این دستورات یکی پس از دیگری در استان در حال انجام است.

استاندار ایلام ادامه داده است: یکی از مطالبات و برنامه‌های استان که در این دیدار مطرح شد، موضوع بازارچه مرزی مشترک هلاله شمالی و بازارچه مهران در استان بود که نقش مهمی در راستای ارتقای معیشت مردم این مناطق دارد.

بهرام‌نیا با بیان اینکه یکی از اهداف برای راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی، بهره‌مندی مردم کنار مرز و استان از فواید و مزایای آن به‌صورت تجارت چمدانی است که در صورت تحقق، می‌تواند نقش مهمی در تقویت معیشت مردم منطقه داشته باشد، تأکید کرده است: لازم است پیرو تأکیدات رئیس‌جمهور، بحث بازارچه مرزی مهران به‌صورت تبادلات تجاری چمدانی در این مرز پیگیری و در این جلسه مصوب و طرح توجیهی برای اقدامات بعدی به مرکز ارسال شود.

بازارچه‌های مرزی، شاهراه رونق اقتصادی مرزنشینان در کشور

بهره‌مندی بیش از پنج هزار خانوار ایلامی از مزایای بازارچه‌های مرزی

وی با بیان اینکه بیش از پنج هزار خانوار در مرزهای استان از مزایای این بازارچه‌ها بهره‌مند خواهند شد، اضافه کرده است: در مورد بازارچه مرزی چیلات مشکلی نداریم و مجوزهای آن صادر شده است و راه دسترسی لازم را دارد که باید پیگیری‌های بعدی در خصوص این بازارچه انجام شود.

استاندار ایلام با اشاره به تصویب طرح شهرک اربعین در مهران، تصریح کرده است: در طرح جامع شهرک اربعین که در فاز اول حدود ۲۳۰ هکتار بوده و به ۴۶۰ هکتار در آینده افزایش پیدا می‌کند می‌توان یک واحد سردخانه که سرمایه‌گذار آن هم آماده کار است در کنار پایانه برکت راه‌اندازی کرد.

به گزارش ایمنا، یکی از کارکردهای اصلی بازارچه‌های مرزی حالت رسمی دادن به داد و ستدها و فعالیت‌های تجاری مرزی است که البته می‌تواند برای مرزنشینان و به ویژه کولبران نیز بسیار مثمرثمر واقع شده و از رنج کولبری بکاهد البته به شرطی که مشکلات زیرساختی این بازارچه‌ها رفع شده و امکانات خوبی در آن‌ها فراهم شود.

گزارش از ویدا باغبانی؛ خبرگزاری ایمنا

کد خبر 715348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.