کشت ۸۰ درصدی گندم و جو در دیمزارهای کشور

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۸۰ درصد دیم‌زارها کشور به کشت گندم و جو اختصاص دارد که باید در تداوم روند، کشت جایگزین انجام شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، فرامک عزیز کریمی پیش از ظهر امروز _چهارشنبه ششم دی_ در کارگاه آموزشی اصلاح الگوی تولید علوفه و ارتقای بهره‌وری آب و خاک استان مرکزی اظهار کرد: برای جایگزینی در دیمزارها چغندر علوفه‌ای ظرفیت خوبی دارد.

وی با بیان اینکه ۲.۷ درصد سطح زیر کشت معادل ۱۶۰ هزار هکتار زیر کشت محصولات علوفه‌ای دیم است، افزود: با تولید ۷۴۷ هزار تن، ۹.۴ درصد کل تولیدات زراعی را محصولات دیمی شامل می‌شود.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: نزدیک به ۷۰ تا ۸۰ میلیون تن خوراک دام و ذرت در کشور مصرف می‌شود، در ذرت، جو و کنجاله واردات کننده هستیم و باید فکری برای جایگزینی آن‌ها داشته باشیم.

عزیز کریمی با بیان اینکه ۶۳ درصد از تولید علوفه دیم به یونجه و شبدر برسیم اختصاص دارد، ادامه داد: طی سه سال اخیر ثابت شد که ظرفیت عظیمی در توسعه محصولات علوفه‌ای دیم و ایجاد تنوع در این محصولات در کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد تولیدات علوفه شامل دو محصول یونجه و ذرت است، اضافه کرد: این محصولات آب بر است و باید تدبیری برای جایگزینی آنها اندیشیده شود.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: در دیمزارهای کشور کشت محصول جو در ۱۰ تن ماده خشک در هکتار تولید می‌کند.چغندر ۱۵ تن ماده خشک تولید می‌کند و نزدیک به ۷۰ درصد سطح زیرکشت محصولات علوفه‌ای، محصولات تابستانه است.

عزیز کریمی ادامه داد: این محصولات با کمبود آب و تبخیر روبه‌رو است و لازم است این نسبت کاهش پیدا کند و کشت محصولات پاییزه جایگزین آن‌ها شود.

وی با اشاره به ثبت ۳۰ میلی متری باران در استان مرکزی، گفت: این میزان نسبت به بلندمدت ۶۲ درصد و نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: کاهش بارندگی‌ها موجب کاهش تولید و عملکرد و به تبع آن درآمد کشاورزان کاهش پیدا می‌کند که برای جلوگیری از این اتفاق باید تولیدکنندگان تصمیمات خود را بر بهره‌وری قرار دهند.

کد خبر 715215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.