۹۸ درصد ایرانی‌ها باسواد هستند

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: توسعه سواد در ایران به ۹۸ درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از مرکزی، حسین مولوی پیش از ظهر امروز _ چهارشنبه ششم دی_ در آئین گرامیداشت سالروز تشکیل نهضت سواد آموزی و تجلیل از آموزش دهندگان اظهار کرد: برای اجرای نهضت سوادآموزی و جذب افراد آموزش یاران زحمت بسیاری می‌کشند و به معنای واقعی کلمه تلاش‌های خستگی ناپذیری دارند.

وی افزود: با وجود همه این تلاش‌ها، متأسفانه هنوز در جذب سوادآموز به شرایط با ثباتی نرسیده‌ایم و همچنان کار سختی را در پیش رو داریم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی تصریح کرد: در برنامه هفتم یک بند به نهضت سوادآموزی اضافه شده با این مفهوم که وزارت آموزش و پرورش مکلف است اساسنامه نهضت سوادآموزی با هدف ریشه‌کنی بیسوادی مطلق و توسعه و تعمیق سواد شکل بگیرد و ارتقای سطح سواد عمومی مبتنی بر مفاهیم جدید برنامه‌ریزی شود و آموزش مستمر را بازنگری کند.

مولوی هدف نهضت سوادآموزی در گام دوم انقلاب را خارج شدن از بحث تصدی‌گری عنوان کرد و افزود: نهضت سوادآموزی به صورت یک تنظیم‌گر در بین ادارات دولتی، جریانات مردمی و حلقه‌های میانی در بحث تعمیق و تثبیت سواد فقط راهبری عمل می‌کند.

میانگین سرعت پیشرفت سواد در دنیا ۱۸ درصد و در ایران ۵۰ درصد است

همچنین محمد نادری معاون سوادآموزی استان مرکزی اظهار کرد: بر اساس ارزیابی یونسکو در شهریورماه سال جاری، میانگین سرعت پیشرفت سواد در ۴۰ سال اخیر در دنیا ۱۸ درصد و در ایران ۵۰ درصد است.

وی با اشاره به برخی از کم لطفی‌ها نسبت به جامعه آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی در کشور و استان و لزوم قدردانی از این قشر تاکید کرد.

معاون سوادآموزی استان مرکزی با بیان اینکه این مناسبت با هوشمندی بنیانگذار جمهوری اسلامی نامگذاری و تعیین شده است افزود: پس از پیروزی جمهوری اسلامی، جمعیت ایران در سنین ۱۰ تا ۴۰ سال بالغ بر ۳۵ میلیون نفر بود که از این تعداد، فقط ۵۳ درصد بی سواد بودند.

نادری ادامه داد: با تشکیل نهضت سوادآموزی اتفاقی بزرگی برای باسواد شدن جامعه رقم خورد به گونه‌ای که از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۴۰۱ سطح سواد در کشور با جمعیت ۸۰ میلیون نفری به ۹۸ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه این مهم نشان دهنده اثربخشی فرمان امام راحل است افزود: در کشورهای توسعه‌یافته تنها به بحث خواندن و نوشتن توجه جدی می‌شود، اما در ایران با تغییر مفهوم سواد؛ دیگر تنها ترویج خواندن و نوشتن مدنظر نیست بلکه به دنبال تربیت یک انسان متعالی در جامعه هستیم.

معاون سوادآموزی استان مرکزی اظهار کرد: تأثیر سواد بر جامعه از نظر امنیتی، اقتصادی، کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی، بسیار مستقیم است چراکه اگر سطح سواد بالا باشد، تخلفات، جرایم، بزهکاری‌ها و … در جامعه کاهش می‌یابد.

نادری تاکید کرد: باید برای دو درصد بی سوادی موجود در کشور هم تدبیری اندیشیده شود تا سطح سواد در کشور به پوشش ۱۰۰ درصدی برسد.

وی با بیان اینکه باید سوادآموزی به سمت افزایش مهارت زندگی سوق یابد گفت: این اتفاق موجب تقویت بنیان خانواده‌ها و تربیت صحیح فرزندان منجر می‌شود.

به گزارش ایمنا در این آئین از تعدادی فعالین نهضت سوادآموزی اراک قدردانی شد.

کد خبر 715211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.