افزایش آگاهی جهانی از تغییرات اقلیمی و انرژی‌های سبز

مطالعات جهانی نشان می‌دهد که آگاهی از تغییرات آب‌وهوایی و گذار به انرژی‌های سبز در سراسر دنیا مسیر پیشرفت را طی کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ترجمه ایمنا، با توجه به اینکه انتشار گازهای گلخانه‌ای همچنان در حال افزایش است و بلایای طبیعی در سراسر جهان ویرانی‌های بسیاری را بر جای می‌گذارد، جای تعجب نیست که اضطراب آب و هوا در بالاترین حد خود قرار داشته باشد. اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که از زمان امضای توافقنامه پاریس در سال ۲۰۱۵، چندین تغییر عمده در رابطه با آگاهی‌های آب‌وهوا رخ داده است.

گفتمان تغییر اقلیم به جریان اصلی تبدیل شده است

تا یک دهه پیش، تنها بعضی از کشورهای جهان از تغییرات اقلیمی آگاه و نگران وضعیت آب و هوا بودند اما در سال‌های اخیر این روند دستخوش تغییرات شده است. در سال ۲۰۱۴، نتایج نظرسنجی جهانی که ۱۷ کشور را شامل می‌شد، نشان داد که ۴۰ درصد از پاسخ‌دهندگان، تغییرات آب و هوایی را به عنوان یک موضوع جدی می‌دانند؛ تا سال ۲۰۲۰، این رقم به ۶۰ درصد افزایش یافت.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۱ توسط برنامه پیشرفت و توسعه ملل متحد (UNDP) و دانشگاه آکسفورد در ۵۰ کشور انجام شد، تغییرات چشم‌گیرتری را نشان می‌داد.

در اروپای شرقی و آسیای مرکزی، ۸۵ درصد از پاسخ‌دهندگان، تغییرات آب و هوایی را یک وضعیت اضطراری جهانی می‌دانستند. ۷۲ درصد از مردم اروپای غربی و آمریکای شمالی، به همراه ۶۴ درصد از مردم کشورهای عربی، ۶۳ درصد در آمریکای لاتین، کارائیب و آسیا اقیانوسیه و ۶۱ درصد در آفریقای موسوم به سیاه نیز به این دیدگاه رسیده بودند.

افزایش آگاهی جهانی از تغییرات اقلیمی و انرژی‌های سبز

این موضوع اکنون در گفتمان عمومی و سیاسی در سراسر جهان اهمیت دارد. پوشش روزافزون مسائل اقلیمی در رسانه‌ها، همراه با گنجاندن آنها در مباحث آموزشی، شهروندان را به آگاهی از علل و تأثیرات سوق داده است. با افزایش قدرت اعتراضات اقلیمی و جنبش‌های اجتماعی، فشار بر دولت‌ها و کسب‌وکارها برای اقدام در حال افزایش است. امروزه بیش از ۹۰ کشور که تقریباً ۸۰ درصد از انتشار جهانی را تشکیل می‌دهند، به جنبش اهداف صفر خالص ملحق شده‌اند.

تقاضا برای سرمایه‌گذاری‌های پایدار نیز در حال افزایش است. در سال ۲۰۲۱، ۸۴ درصد از صاحبان دارایی در سطح جهان گزارش دادند که در حال اجرا یا ارزیابی استراتژی‌های سرمایه‌گذاری پایدار هستند.

انرژی‌های تجدیدپذیر در گذشته، نمی‌توانستند با سوخت‌های فسیلی از نظر هزینه یا عرضه رقابت کنند اما این فرایند در سال‌های اخیر تغییر کرده است و کشورها به انرژی‌های بادی، خورشیدی و آبی روی آورده‌اند.

سرعت گذار به انرژی‌های سبز نیز از حد انتظار فراتر رفته است و هزینه تأمین انرژی‌های تجدیدپذیر در ۱۰ سال گذشته ۶۰ تا ۹۰ درصد کاهش یافته است. انرژی‌های تجدیدپذیر جدید اکنون در ۹۰ درصد از جهان ارزان‌تر از سوخت‌های فسیلی جدید هستند.

به ازای هر یک دلار (۰.۹۱ یورو) سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی، ۱.۷۰ دلار (۱.۵۵ یورو) اکنون صرف انرژی پاک می‌شود؛ پنج سال پیش، این نسبت ۱:۱ بود.

کد خبر 715160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.