گذر حاج‌آقا نورالله نجفی، مردم را از شتاب‌های بلااستفاده نجات می‌دهد

عضو هیئت علمی گروه معماری شهرسازی با اشاره به نقش گذرهای تاریخی در بافت شهرها گفت: پروژه حاج‌آقا نورالله نجفی گام اول حرکت در نگاه جدید شهرسازی است؛ چنین گذرهایی ما را از شتاب‌های بلااستفاده نجات داده و مکثی ایجاد می‌کنند و باعث می‌شوند مردم تجربه متفاوت و شیرینی در این نقاط داشته باشند.

سید محمدرضا میرعلایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به نقش گذرهای تاریخی در بافت شهرها اظهار کرد: با توجه به ساختار کالبدی شهرهایی مانند اصفهان که محوریت بازار، اماکن مذهبی و اجتماعات مردمی را داشتند، گذرها فضایی فراتر از معبر است، یعنی به فضایی تعاملی-اجتماعی اطلاق می‌شود.

وی با بیان اینکه در این بافت‌ها رخدادهای مختلف شکل می‌گرفت و اماکن با یکدیگر عملکردی متحد داشتند، افزود: در ادامه این مکان‌ها تبدیل به عنصر شهری می‌شد، اما با گذشت زمان اثر این گذرها کمتر شد و تبدیل به معابری به‌منظور راه واسط و اتصالی شده است.

عضو هیئت علمی گروه معماری شهرسازی خاطرنشان کرد: این عملکرد در سال‌های اخیر به فراموشی سپرده شده و نه تنها نقش خود را از دست داده، بلکه نقشی مخرب پیدا کرده است، زیرا نگاهمان را به سمت سواره‌محوری توسعه دادیم و شاهد اثر آن در ساختار شهری بودیم.

میرعلایی با تاکید بر اینکه ذات و ماهیت نیازی انسان با گذشته یکسان است و در این راستا تکنولوژی و بسترهای مرتبط با آن زمانی کارآمد است که بتواند پاسخگوی نیاز انسان‌ها باشند، تصریح کرد: پروژه حاج‌آقا نورالله نجفی گام اول حرکت در نگاه جدید شهرسازی است؛ چنین گذرهایی ما را از شتاب‌های بلااستفاده نجات می‌دهد و مکثی ایجاد می‌کند که باعث می‌شود مردم تجربه متفاوت و شیرینی در این نقاط داشته باشند.

وی ادامه داد: چنین پروژه‌هایی، پروژه‌های محرک است یعنی شاید به تنهایی اتفاق بزرگ و ویژه‌ای را رقم نزنند، اما قطعه‌ای از پازلی هستند که اگر این مسیر ادامه داشته باشد، در میان‌مدت و بلندمدت تأثیری شگرف خواهد داشت و این نقطه آغاز قابل دفاع است.

عضو هیئت علمی گروه معماری شهرسازی با بیان اینکه بهره‌بردار این پروژه مردم هستند و در این راستا موردی که برای عامه مردم باشد، همیشه ماندگار است، یادآور شد: یکی از آسیب‌های مطرح در بعضی موارد ساختار جزیره‌ای و بخشی است و در این راستا نیازمند خرد جمعی هستیم که این ساختار را به یکدیگر پیوند دهد.

میرعلایی خاطرنشان کرد: موتور محرک توسعه شهری، ساختار مدیریت شهری است و در این راستا اگر هزینه و زمانی که در این بخش صرف می‌شود، کنار رویکرد متولی صاحب‌نظر مانند میراث فرهنگی و سازمان زیباسازی قرار گیرد، شاهد نتیجه‌ای متفاوت و مطلوب خواهیم بود.

وی با اشاره به اهمیت نقش رسانه‌ها در پروژه‌های شهری گفت: زمانی که موارد به‌خوبی به مردم اطلاع‌رسانی می‌شود و در آن حضور دارند، موجب دوام امر می‌شود و در این راستا اطلاع‌رسانی و حضور مردم نقش مؤثری در این زمینه دارد.

کد خبر 715090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.