معادله انتقام

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه ششم دی ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «افزایش ۷ درصدی تجارت خارجی در ۹ ماه جاری» نوشت: برای نخستین بار، آمار تجارت خارجی کشور تجمیع شد. روشی که می‌تواند به صورت دقیق‌تر نشان دهد که وضعیت تجارت و تراز تجاری به چه صورت است. هرچند همچنان در تجارت غیرنفتی میان صادرات و واردات (عمدتاً به دلیل واردات کالاهای اساسی و نهاده‌های کشاورزی) فاصله زیاد است، اما زمانی که سایر کالاهای تجاری را حساب کنیم، شاهد تراز تجاری مثبت می‌شویم. در همین راستا گمرک ایران در تازه‌ترین گزارش خود از تجارت خارجی ۹ ماهه امسال با این روش جدید، آمارها را اعلام کرده است.

در همین خصوص، وزیر اقتصاد گفت: مجموع تجارت خارجی کشور در ۹ ماهه امسال عدد ۱۱۲ میلیارد دلار بوده است که نسبت به ۹ ماهه مشابه سال قبل بیش از هفت درصد افزایش را نشان می‌دهد.

«سیداحسان خاندوزی» با اشاره به میزان تجارت خارجی گمرک جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: گمرک برای اولین بار گزارش تجارت خارجی ماهانه را با احتساب آمار صادرات نفت، برق و خدمات فنی و مهندسی محاسبه کرد. وی افزود: این گزارش حاکی از این است که در ۹ ماهه ۱۴۰۲ میزان صادرات کشور ۱۵ میلیارد دلار بیش از میزان واردات کشور بوده است، به این معنا که بیش از ۶۳ میلیارد دلار ارزش صادرات نفت و غیرنفتی کشور و بیش از ۴۸ میلیارد دلار ارزش واردات کشور در ۹ ماهه ۱۴۰۲ بوده است.

خاندوزی بیان کرد: بر این اساس مجموع تجارت خارجی کشور در ۹ ماهه امسال عدد ۱۱۲ میلیارد دلار بوده است که نسبت به ۹ ماهه مشابه سال قبل بیش از هفت درصد افزایش را نشان می‌دهد.

معادله انتقام

روزنامه کیهان در بخش اخبار ویژه امروز خود با تیتر «فارن‌افرز: شکست اسرائیل در غزه روز به روز آشکارتر می‌شود» نوشت: نشریه آمریکایی فارن‌افرز در گزارشی خاطرنشان کرد شکست رویکرد کنونی اسرائیل در جنگ غزه، روز به روز آشکارتر می‌شود. حتی اکنون نیز، در حالی که نیروهای اسرائیلی بیشتر به عمق باریکه غزه نفوذ می‌کنند، هدف دقیق رویکرد اسرائیل، به هیچ رو روشن نیست. هرچند رهبران اسرائیل ادعا می‌کنند که تنها حماس را هدف می‌گیرند اما کشتار کور مردم غزه، پرسش‌هایی را درباره نیت واقعی دولت اسرائیل به پیش می‌کشد.

هدف نهایی هرچه باشد، ویرانی عمومی غزه، مشکلات اخلاقی عمیقی را موجب می‌شود اما حتی اگر صرفاً از زاویه راهبردی هم داوری کنیم، رویکرد اسرائیل محکوم به شکست است و در واقع هم اکنون هم شکست خورده است. مجازات انبوه غیرنظامیان، نتوانسته ساکنان غزه را از حمایت حماس باز بدارد. برعکس، تنها به افزایش نفرت فلسطینی‌ها کمک کرده است. همچنین این کارزار، موفق به ناکار کردن حماس هم نشده. اکنون روشن شده که اسرائیل نمی‌تواند حماس را منهدم سازد. در واقع چه بسا این گروه از گذشته هم نیرومندتر شده باشد.

معادله انتقام

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «امیرعبداللهیان به تل‌آویو: منتظر شمارش معکوس سخت باشید» نوشت: به گزارش «جوان»، حسین امیرعبداللهیان در واکنش به ترور سید رضی موسوی، مستشار نظامی بلندپایه سپاه در سوریه ضمن تسلیت شهادت این مستشار نظامی قدیمی به خانواده‌اش و ملت‌های ایران و سوریه گفت که ‏این شهید بزرگوار سال‌ها در کنار شهید حاج قاسم سلیمانی برای تأمین امنیت ایران و منطقه علیه تروریست‌ها دلیرانه مبارزه کرد. او در یک هشدار سربسته خطاب به رژیم صهیونیستی گفت که «منتظر شمارش معکوس سخت باشد».

جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه‌ای ترور سیدرضی موسوی را محکوم و وعده کرده که این جنایت «تن‌ها شکست این رژیم به دست نیروهای مقاومت را به همراه خواهد داشت.» حزب‌الله لبنان تأکید کرد: «ترور سردار سرتیپ سید رضی موسوی حمله آشکار و تجاوز به مرزها توسط دشمن صهیونیستی است.» اسرائیلی‌ها رسماً مسئولیت حمله و شهید کردن سیدرضی موسوی را که در منطقه سیدزینب دمشق انجام شده، نپذیرفته‌اند و سیاست اسرائیل در این مورد نیز مانند موارد قبل، «ابهام» بوده است. یوآو لیمور در اسرائیل‌الیوم نوشته اسرائیل مراقب است که در مورد اقدامات خود علیه ایران «مبهم باقی بماند تا وارد یک رویارویی مستقیم نشود» و تأکید کرده اسرائیل بار دیگر از پذیرفتن مسئولیت این ترور اجتناب کرده، ولی هیچکس در منطقه تردید ندارد که چه کسی مسئول آن است. دیگران معتقدند ایران در مقابل ترور سید رضی موسوی، به اسرائیل واکنش نشان خواهد داد ولی چنین واکنشی همراه با غافلگیری و همچنین در عرصه‌های دیگر خواهد بود.

سرهنگ «کوبی مروم» افسر عالی‌رتبه ارتش رژیم صهیونیستی می‌گوید: «ایرانی‌ها دشمنان باهوش و شگفت‌انگیزی هستند و در عرصه‌های دیگر ما را غافلگیر خواهند کرد؛ ایران ممکن است که از طریق سوریه یا دریا با آتش سنگین پاسخ دهد یا مقامات عالی‌رتبه را در خارج هدف قرار دهد.»

معادله انتقام

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «معادله انتقام» نوشت: ترور سردار شهید سیدرضی موسوی، از فرماندهان ارشد ایران در سوریه، یک اقدام نظامی آشکار از سوی رژیم صهیونیستی است. برخلاف ترورهای پیشین دانشمندان هسته‌ای و برخی نیروهای نظامی در ایران، این بار صهیونیست‌ها به صورت علنی و آشکار یک مقام نظامی ایران در سوریه را هدف حمله قرار دادند و وی را به شهادت رساندند. به عبارتی، شهید سیدرضی موسوی به صورت اتفاقی در یکی از حملات رژیم صهیونیستی به سوریه به شهادت نرسیده و صهیونیست‌ها چند موشک به محل زندگی وی در سوریه شلیک کردند و این حملات کاملاً هدفمند و با قصد ترور شهید سیدرضی موسوی صورت گرفت. این یک اقدام نظامی آشکار و ترور علنی یک مقام ارشد نظامی ایران در سوریه است. دیروز سردار طلایی‌نیک، سخنگوی وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری تصریح کرد اسرائیل تاوان این حمله تروریستی را خواهد داد و ایران در زمان و مکان خود، به گونه‌ای که اهداف رژیم صهیونیستی از این ترور را محقق نکند؛ انتقام شهید موسوی را خواهد گرفت. اینکه ایران از طریق وزارت دفاع خود، به ترور شهید موسوی واکنش نشان داد یعنی ایران بر اساس قوانین بین‌المللی حق خود می‌داند اقدام متقابل انجام دهد و البته، این اقدام متقابل را نیز به گونه‌ای آشکار انجام می‌دهد.

معادله انتقام

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قد کوتاه طلای سیاه» نوشت: برای اولین بار در دولت سیزدهم میزان درآمد نفتی کشور اعلام شد. بر مبنای این گزارش درآمد نفتی ایران در ۹ ماه ابتدای امسال حدود ۲۶.۵ میلیارد دلار بوده است که این رقم با محاسبات احتمالی حاکی از تخفیف حداقل یک میلیارد و ۳۳۴ میلیون دلار فروش نفت کشور در شرایط تحریم است. گذشته از این بر مبنای آمار اوپک ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی بیشتر از ۴۲ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته که با این شرایط می‌توان گفت که امسال درآمد نفتی کشور کاهش قابل ملاحظه‌ای را به ثبت رسانده است. اعلام این اعداد برای درآمد نفتی و تبلیغ آن به عنوان دستاورد دولت سیزدهم در شرایطی است که در سال ۲۰۲۲ رقبای نفتی ایران در منطقه از جمله عربستان و حتی عراق حدود سه تا هشت برابر ایران درآمد نفتی داشته‌اند.

صادرات حدود ۲۶.۵ میلیارد دلار نفت در ۹ ماه ابتدای امسال در حالی رخ داده است که بر اساس گزارش مؤسسه کپلر، حجم صادرات نفت ایران به چین در سال ۲۰۲۳ میلادی رشد قابل‌توجهی داشته است. این گزارش تأکید می‌کند که در ماه اکتبر میزان صادرات روزانه نفت ایران به چین به رکورد روزانه بیشتر از ۱.۸ میلیون بشکه رسیده است. کپلر همچنین در ادامه توضیح می‌دهد که متوسط صادرات روزانه نفت ایران به چین در ۱۰ ماهه سال ۲۰۲۳ میلادی، یک‌میلیون و ۲۳۵ هزار بشکه بوده که ۸۴ درصد بیشتر از دوره مشابه پارسال است. باید تأکید کرد در سال‌های تحریم چین مشتری عمده نفت ایران بوده و گزارش مؤسسه کپلر حاکی از آن است که حدود ۹۱ درصد نفت ایران به چین صادر می‌شود، علاوه بر این نزدیک به شش درصد نفت کشور به سوریه، دو درصد به ونزوئلا و یک درصد به سایر مقاصد صادراتی ارسال می‌شود.

معادله انتقام

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «توسعه باتلاق فقر» نوشت: جمعیت افراد فقیر که نمی‌توانند از باتلاق فقر نجات یابند، در حال افزایش است. این افراد، گروهی از فقرا هستند که نمی‌توانند خود را از جامعه فقیر خارج کنند. مطابق بررسی‌ها، در سال ۹۳ به میزان ۱۰ درصد از جمعیت کشور در این گروه قرار داشتند اما این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۲۰ درصد افزایش یافت. نکته قابل توجه اینکه به‌دلیل کیفیت پایین اشتغال و پایین بودن درآمد مقابل تورم در سال‌های اخیر، شاغل شدن این خانوارها نیز باعث بهبود وضعیت نشده است. در سال‌های اخیر از سطح جمعیت خانوارهای پردرآمد و با درآمد متوسط کاسته شده است. رشد فقرا و معضل صندوق‌ها در آینده باعث تشدید ناترازی مالی خواهد شد. اقتصاددانان در نشست «سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد» در مرکز تحلیل داده ذیل پژوهشکده مطالعات اقتصادی و صنعتی شریف، این تحولات طبقات اجتماعی، بازار کار و دستمزد را بررسی کردند.

معادله انتقام

کد خبر 715068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.