مجروحان غزه بر سر دوراهی؛ مرگ یا قطع عضو؟

افزایش تعداد مجروحان جنگی در غزه بیماران و پزشکان را با انتخاب‌های دشواری مواجه کرده است؛ مجروحان غزه باید میان مرگ یا قطع عضو دست به انتخاب بزنند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد قطع عضو در طول جنگ بین رژیم صهیونیستی و حماس که اکنون در دوازدهمین هفته قرار دارد، به امری عادی تبدیل شده است و هرچند نمی‌توان آمار دقیقی ارائه داد، بیش از ۵۴ هزار و ۵۰۰ مجروح جنگی در غزه باید با انتخاب‌های غم‌انگیزی میان مرگ یا از دست دادن اعضا روبه‌رو شوند.

در حال حاضر نیز ده‌ها نفر از مجروحان قطع عضو در بیمارستان دیرالبلح در حال گذراندن مراحل مختلف درمان و بهبودی هستند. با این وجود تصمیم به از دست دادن اعضای بدن زندگی این افراد را به‌طور کامل متحول می‌کند. این اتفاق برای تعداد بی‌شماری از مجروحان جنگی که با انتخاب دلخراش میان مرگ یا قطع عضو روبه‌رو شده‌اند، رخ داده و کل زندگی آن‌ها را تغییر داده است.

مجروحان غزه بر سر دوراهی؛ مرگ یا قطع عضو؟

شرایط وخیم درمان در بیمارستان‌های غزه

کارشناسان بر این باورند که در بعضی موارد می‌توان اندام‌ها را با درمان مناسب در برابر قطع شدن نجات داد، با این وجود بیمارستان‌ها به شدت شلوغ و بدون تجهیزات اولیه برای انجام جراحی هستند، در نتیجه تنها می‌توانند درمان محدودی ارائه دهند، از سوی دیگر بسیاری از بیمارستان‌های غزه در اثر بمباران و درگیری‌های زمینی رژیم اسرائیل نابود یا بسیار پرازدحام شده‌اند و بسیاری از مجروحان نمی‌توانند به‌موقع به بیمارستان‌های باقی‌مانده برسند یا درمان‌های لازم را دریافت کنند.

مواجهه پزشکان با انتخاب‌های دشوار

علاوه بر مجروحان، پزشکان فعال در غزه نیز با تصمیمات دشوار و تغییردهنده زندگی روبه‌رو هستند. در شرایطی که روزانه بیش از ۵۰ مصدوم وارد بیمارستان‌ها می‌شوند، تجهیزات درمانی کم است و به‌دنبال کمبود آب و هرج‌ومرج ناشی از ازدیاد بیماران و پناهندگان غیرنظامی آواره در محیط‌های درمانی شرایط بهداشتی ضعیفی وجود دارد، پزشکان با تعداد فزاینده‌ای از مجروحان بدحال در میان کم شدن تجهیزات پزشکی سروکار دارند.

مجروحان غزه بر سر دوراهی؛ مرگ یا قطع عضو؟

همین امر آن‌ها را مجبور می‌کند برای درمان دست به انتخاب‌های دشوار بزنند یا پس از انجام مراحل اولیه درمان امکان نشان دادن کمترین معالجه یا توجه را در مراحل بعدی درمان به بیماران نداشته باشند. امکان ردیابی ترکش‌های موجود در بدن بسیاری از بیماران که احتمال مسمومیت خونی را افزایش می‌دهد نیز با توجه به اولویت‌بندی متوقف کردن خون‌ریزی در بیماران وجود ندارد یا کم است که این امر افزایش خطر از دست رفتن زندگی یا اعضای بدن مجروحان را به همراه دارد. در این شرایط خطر عفونت پس از عمل در غزه جنگ‌زده بسیار بالا است.

از سوی دیگر گاهی به‌دلیل تعداد بالای مجروحان با جراحت‌های شدید امکان برنامه‌ریزی برای جراحی همه مراجعه‌کنندگان وجود ندارد که این امر به مرگ تعدادی از آن‌ها احتمالاً به دلیل سپسیس (واکنش بیش از حد بدن در برابر عفونت) یا مسمومیت خون ناشی از باکتری منجر می‌شود.

مجروحان غزه بر سر دوراهی؛ مرگ یا قطع عضو؟

زندگی سخت برای بازماندگان

سیستم بهداشتی غزه قبل از جنگ رژیم اسرائیل و حماس نیز تحت تأثیر سال‌ها درگیری و محاصره مرزی دچار بحران بود. در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، هزاران نفر بر اثر حملات رژیم اسرائیل مجروح و بیش از ۱۲۰ نفر از مجروحان قطع دست‌های خود مجبور شدند. با این حال در آن زمان مجروحان قطع عضو موفق شدند با عمل پروتز برای بازگشت به زندگی فعال تلاش کنند، اما در شرایط فعلی بیماران قطع عضو با شرایط تقریباً غیرممکنی روبه‌رو هستند.

مجروحان غزه بر سر دوراهی؛ مرگ یا قطع عضو؟

از سوی دیگر حدود ۸۵ درصد از جمعیت ۲.۳ میلیون نفری آواره‌شده غزه، در چادرها، مدارس یا خانه‌های اقوام خود جای گرفته و با شلوغی بیش از حد محیط و کمبود آب، غذا و سایر مایحتاج اولیه مواجه هستند. در بیمارستان‌ها، بیماران قطع عضو شرایط لازم برای کنار آمدن با زندگی جدید را نه به لحاظ روانی و نه جسمی دریافت نمی‌کنند و بعضی از آن‌ها ناامیدانه در تلاش برای سازگاری با شرایط جدید احساس ضعف دارند، با این وجود تعدادی از مجروحان تنها هدف خود را نجات خود با خروج از غزه و آغاز یک زندگی عادی اعلام کرده‌اند.

مجروحان غزه بر سر دوراهی؛ مرگ یا قطع عضو؟

کد خبر 715063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.