سرانه کاربری‌های شهری در محله هادی‌آباد وخیم است

شهردار قزوین گفت: وضعیت سرانه کاربری‌های شهری از جمله مسکونی، بهداشتی-درمانی، فرهنگی- اجتماعی و فضای سبز در محله هادی‌آباد وخیم است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، مهدی صباغی شامگاه امروز -سه‌شنبه پنجم دی- در نشست تخصصی با سازندگان مسکن و سرمایه‌گذاران حوزه ساختمان با محوریت «ضوابط تشویقی متضمن نوسازی کالبدی محله هادی‌آباد» که با حضور مسئولان کشوری به مناسبت روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی برگزار شد، از تغییر رویکرد مدیریت شهری برای اداره شهر به خصوص نوسازی بافت‌های فرسوده این شهر خبر داد و اظهار کرد: فرآیند تغییر رویکرد مدیریت شهری به خصوص در زمینه بافت‌های فرسوده یک فرآیند علمی و تخصصی است.

وی با بیان اینکه مدیریت مردم محور از رویکردهای اصلی مدیریت شهری است، افزود: باید شهر با مشارکت شهروندان، سازندگان و سرمایه‌گذاران اداره شود تا زمینه ارتقای نشاط و شادابی و خدمات رفاهی اداره شود و به طور قطعی با این رویکرد توسعه شهر رشد خواهد کرد.

شهردار قزوین با اشاره به تدوین و تصویب سیاست‌ها و ضوابط تشویقی کالبدی متضمن نوسازی محله هادی‌آباد گفت: نوسازی بافت‌های فرسوده باید همراه با حفظ فرهنگ و اصالت ساکنان آن محله باشد.

صباغی با تاکید بر اینکه نوسازی بافت فرسوده نیاز به همت بالایی دارد، تصریح کرد: ما آماده دریافت همه پیشنهادات و خواسته‌های سازندگان و سرمایه‌گذاران برای مشارکت در نوسازی بافت‌های فرسوده هستیم.

وی در ادامه از تدوین و تصویب ضوابط تشویقی نوسازی کالبدی محله هادی‌آباد در راستای تسریع و تسهیل نوسازی و ایجاد انگیزه برای توسعه‌گرها، سرمایه گذاران و مالکان اراضی محدوده هادی‌آباد و ارتقای کیفیت محیطی و تأمین خدمات مورد نیاز این محله خبر داد.

شهردار قزوین بیان کرد: حفظ اسکان ساکنان بافت محله، رسمیت بخشیدن به مالکیت مالکان، نظم دادن به بهبود کالبد محله و ایجاد زمینه‌های انگیزشی تحرک و پویایی در این محدوده از اهداف کلان تدوین ضوابط تشویقی نوسازی محله هادی آباد بود.

صباغی با تاکید بر اینکه محله هادی آباد یکی از قدیمی‌ترین محدوده‌های حاشینه نشینی و بافت فرسوده کشور می‌باشد که در کنار بافت تاریخی قزوین شکل گرفته است، تصریح کرد: پایین بودن سرانه و ارزیابی نامناسب کاربری‌های شهری در محله هادی‌آباد به خصوص کاربری‌هایی مانند مسکونی، بهداشتی- درمانی و فرهنگی- اجتماعی و فضای سبز که وضعیتی به مراتب وخیم‌تری دارند از دلایل اصلی تدوین ضوابط تشویقی نوسازی این محله بود.

وی با اشاره به اینکه محله هادی‌آباد وسعتی بیش از ۵۶ هکتار و تراکم جمعیتی بیش از ۶۰۰ نفر در هر هکتار دارد، افزود: بسیاری از واحدهای مسکونی واقع در این محدوده ریزدانه هستند به طوری که ۷۵ درصد پلاک‌ها، مساحتی کمتر از ۱۰۰ متر مربع و ۴۵ درصد پلاک‌ها دارای وسعتی کوچک‌تر از ۷۰ متر مربع دارند و همچنین بر اساس ارزیابی گذربندی ها، ۸۷ درصد معابر محله هادی آباد عرضی برابر و کمتر از ۸ متر دارند که میزان نفوذناپذیری بافت این محله را در صورت نیاز به امدادرسانی در زمان وقوع حوادث احتمالی مانند زلزله و آتش سوزی مشخص می‌کند از عوامل مهم برای تدوین ضوابط تشویقی بود.

کد خبر 715041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.