گذر حاج‌آقا نورالله نجفی، پاتوق ایمن گردشگری در «شهر زندگی»

احیای حسینیه تاریخی گلبندان و پس از آن بازآفرینی محور تاریخی و گردشگری حاج‌آقا نورالله نجفی در زمره اقدامات ارزشمندی است که سال جاری به همت مدیریت شهری اصفهان به سرانجام رسیده است و امروز (چهارشنبه) پیشکش طبع بلند شهروندان اصفهانی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، احیای گذرهای تاریخی و رونق‌بخشی اصفهان از مصادیق مهم شهر زندگی است که غبار فرسودگی را از چهره شهر می‌زداید و با توسعه جاذبه‌های گردشگری اصفهان این خطه چشم‌نواز را بیش از پیش شهره آفاق می‌سازد.

گذر حاج‌آقا نورالله نجفی در منطقه ۳ شهرداری اصفهان و در بافت تاریخی شرق میدان امام (ره) واقع است و شهرداری این کلان‌شهر در دوره ششم مدیریت شهری، تعیین تکلیف پروژه گذر حاج‌آقا نورالله نجفی را در دستور کار قرار داد و عملیات اجرایی این گذر را آغاز کرد و بخش بازآفرینی بدنه آن را انجام داد.

این پروژه شامل المان، باغچه و مبلمان شهری است، اما به‌منظور استحکام‌بخشی و زیبایی، در بعضی نقاط برای بازآفرینی بافت قدیمی و سنتی از کاهگل استفاده شده است.

ساماندهی، بدنه‌سازی و کف‌سازی از دیگر بخش‌های تکمیل پروژه گذر حاج‌آقا نورالله نجفی است که برای آزادسازی آن ۲۲ میلیارد تومان و برای اجرای این گذر سه هزار متر مربعی ۱۰ میلیارد تومان هزینه شده است و در بیست‌وچهارمین برنامه «به احترام مردم اصفهان» امروز _چهارشنبه ششم دی_ با حضور معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بهره‌برداری می‌شود.

بازآفرینی گذر حاج‌آقا نورالله نجفی، پاتوق ایمن گردشگری در «شهر زندگی»

گذر حاج‌آقا نورالله نجفی مصوبه طرح‌های تفصیلی را دارد / بافت شرق میدان امام (ره) بازآفرینی شد

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اهمیت بافت‌های تاریخی شهر اصفهان اظهار کرد: اصفهان یکی از شهرهای ممتاز دنیا به‌شمار می‌رود که بیشترین آثار تاریخی ثبت شده ایران را دارا است.

وی افزود: اصل و نفس پرداختن به بافت تاریخی، ارتقا، احیا، توجه و بازگرداندن زندگی در آن بافت‌ها و نجات از متروکه‌شدن آن است که در درجه اول این وظیفه برعهده سازمان میراث فرهنگی در حوزه کلان دولت و مدیریت شهری به عنوان متولی کل شهر است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: از ابتدای دوره ششم مدیریت شهری تصمیم داشتیم برای این امر معاونتی در شهرداری تعیین کنیم، اما سازوکارهای اداری اجازه نمی‌داد، بنابراین باید ساختارهای موجود در بافت تاریخی را فعال کنیم که سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان این وظیفه را بر عهده دارد و قرار است از این پس قوی‌تر و فعال‌تر باشد.

نورصالحی با بیان اینکه پروژه گذر حاج‌آقا نورالله نجفی مصوبه طرح‌های تفصیلی را از قبل داشت و در بازنگری این طرح نیز بر اجرای پروژه تاکید شده بود، اضافه کرد: برخی افراد به دلیل نگرانی از تأثیر منفی اجرای این پروژه برای میدان امام (ره) با اجرای این طرح مخالف بودند؛ سرانجام سیر قانونی و اداری انجام شد و میراث فرهنگی آن را تأیید کرد و به نحو خوبی بازسازی شد.

وی خاطرنشان کرد: نگرانی سازمان میراث فرهنگی تبدیل شدن گذر حاج‌آقا نورالله نجفی به معبر پرتردد شهری بود که این اتفاق نیفتاد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: پروژه گذر حاج‌آقا نورالله نجفی اقدام ارزنده‌ای برای کمک به بازآفرینی، نوسازی و بهسازی بافت شرق میدان امام (ره)، تثبیت جمعیت سکنه آن محل و رفع هرگونه نگرانی درباره تعرض به این میدان است.

وی عنوان کرد: گذر حاج‌آقا نورالله نجفی نمونه‌ای است که امیدواریم با حمایت مسئولان شهر و استان بتواند تکثیر شود و توجه و تمرکز شهرداری بر بافت‌های تاریخی بیشتر از قبل شود.

بازآفرینی گذر حاج‌آقا نورالله نجفی، پاتوق ایمن گردشگری در «شهر زندگی»

افتتاح ۲ پروژه عمرانی برای حفظ و پاسداشت هویت تاریخی اصفهان‌

سیدعلی معرک‌نژاد، مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان اظهار کرد: اصفهان شهری تاریخی است و حفظ هویت و میراث گذشتگان برای شهرداری این کلان‌شهر در اولویت بوده است، به همین دلیل پروژه گذر حاج‌آقا نورالله نجفی که یکی از چالش‌های چند سال اخیر شهرداری بوده است، با تدابیری که اندیشیده شده است و با هدف حفظ بافت تاریخی میدان امام (ره) افتتاح خواهد شد.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان ادامه داد: با رویکرد جدید کارکنان سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان کمک شده است تا به شخصیت تاریخی شهر اصفهان نگاه ویژه‌ای شود.

معرک‌نژاد اضافه کرد: اتفاق دومی که می‌توان از آن به‌عنوان رویداد خوشایند شهر اصفهان یاد کرد، روشنایی میدان امام (ره) است که همیشه دغدغه همشهریان بوده است، زیرا هنگام حضور در این میدان با تاریکی به‌ویژه هنگام شب روبه‌رو می‌شدند.

وی گفت: واحد نگهداری و تعمیرات معاونت خدمات شهری شهرداری طی پروژه‌ای، روشنایی میدان تاریخی امام (ره) را در مراحل مختلف پیگیری کرده است که این پروژه نیز تکمیل شد و می‌توانیم به‌صورت رسمی رونمایی از روشنایی این میدان را که همواره یکی از دغدغه‌های مردم اصفهان بوده است، داشته باشیم.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان گفت: امیدوارم این اقدامات در راستای حفظ و پاسداشت هویت تاریخی شهر اصفهان مورد توجه مردم و میراث‌دوستان قرار گیرد.

بازآفرینی گذر حاج‌آقا نورالله نجفی، پاتوق ایمن گردشگری در «شهر زندگی»

احیای فضاهای شهری برای تداوم هویت تاریخی گذر حاج‌آقا نورالله نجفی‌

وحید مهدویان، معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با اشاره به سابقه طرح گذر حاج‌آقا نورالله نجفی اظهار کرد: در سابقه طرح‌های تفصیلی اول و دوم اصفهان در سال‌های ۱۳۵۳ و ۱۳۷۲ و طرح بازنگری طرح تفصیلی اصفهان مصوب ۱۳۹۰، گفت: طرح گذر حاج‌آقا نورالله در محل فعلی وجود نداشت، از این‌رو سال ۱۳۹۳ با توجه به اقدامات و پروانه‌های ساختمانی، پیشنهاد خط پروژه به کمیسیون ماده ۵ ارسال، تصویب و بیست‌وچهارم خرداد ۹۴ بند ۱۵ توسط استاندار وقت، ابلاغ شد.

وی افزود: متعاقب آن، ابلاغ عملیات توافق با مالکان توسط شهردار انجام و حدود ۷۰ درصد مسیر گذر آزادسازی شد که با توجه به مخدوش‌شدن یکپارچگی و انسجام بافت فرهنگی تاریخی شهر اصفهان، بی‌توجهی به اثر جهانی میدان امام (ره)، نبود لزوم ایجاد پیاده‌راه با توجه به فاصله اندک با پیاده‌راه پیرامون میدان امام (ره)، اثرات تخریب بناها و رهاسازی فضاهای به‌وجود آمده بر کیفیت خدمات و زندگی ساکنان و نارضایتی آن‌ها و ورود شورای عالی شهرسازی و معماری در نامه شماره ۹۲۸۹۷/۳۰۰ مورخ ۱۳۹۹/۷/۱۶ مصوبه کمیسیون ماده ۵ مورخ ۹۴/۳/۲۴ بند ۱۵ تعلیق شد و در کمیته تخصصی معماری، طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش کمیته فنی شماره (۳) مورخ ۰۹/‏۰۷/‏۹۸‬ مطرح شد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تصریح کرد: در جلسه ۱۰/‏۰۶/‏۹۹ پیرو جلسه ۱۶/‏۰۴/‏۹۹ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با هرگونه تخریب و تملک بنا به‌منظور احداث یا امتداد گذر موجود مخالفت و مقرر شد با توجه به لزوم جلب مشارکت مردمی در احیای بافت، مدیریت شهری اهتمامی ویژه به بهبود وضعیت کالبدی موجود داشته باشد و اقداماتی اجرایی از نوع، بهسازی کف‌سازی و بدنه‌سازی با قید فوریت توسط شهرداری انجام پذیرد.

مهدویان با بیان اینکه طرح‌های مربوطه با محوریت سازمان نوسازی و بهسازی و با مشارکت مشاوران، متخصصان، کارشناسان و مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط به‌عنوان یک فضای خلاق شهری و نه گذر عبوری وسایل نقلیه و با رویکرد گردشگری تهیه شد، گفت: تاکید معاونت شهرسازی در طرح بر ایجاد و احیای فضاهای خلاف شهری و پشتیبان محله و میدان امام (ره) توجه به احیای بناها و فضاهای ارزشمند فرهنگی برای تداوم هویت تاریخی گذر بوده است که ضمن هماهنگی با اداره کل میراث فرهنگی کلیات طرح در تاریخ ۱۴۰۰/۹/۲۸ به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسید و طی بازدیدهای متعدد میدانی با حضور مدیران استانی، دقیق‌سازی و عملیات اجرایی آن در سال ۱۴۰۲ آغاز و آماده بهره‌برداری شد.

بازآفرینی گذر حاج‌آقا نورالله نجفی، پاتوق ایمن گردشگری در «شهر زندگی»

گذر آقانجفی، بستری برای مکان-رویداد فرهنگی‌

محمدعلی ایزدخواستی، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه گذر حاج‌آقا نورالله نجفی بر اساس نوع طراحی پیاده‌محور و انسان‌مدار خود یک پاتوق شهری و قرارگاه اجتماعی به حساب می‌آید، اظهار کرد: کالبد این گذر بر اساس نوع طراحی، به‌گونه‌ای طراحی شده که بتواند پذیرای برنامه‌های فرهنگی-هنری باشد تا در ادامه این برنامه‌ها امکان اجرای مستمر در این گذر را داشته باشد.

وی با یادآوری اینکه در واقع در محوطه پیرامون میدان امام (ره) فضایی شهری پدید آمده که ماهیت آن، ماهیتی مکان-رویدادی است، افزود: این مکان در کالبد خود رویدادهای هنری را می‌پذیرد که در ادامه این رویدادها موجب تثبیت حضور مردم در آن مکان می‌شود تا مردم با فضا ارتباط برقرار کنند و در نهایت این نقطه، تبدیل به نقطه‌ای خاطره‌ساز و موجب ارتقای دانش و نگرش آن‌ها نسبت به فرهنگ و هنر شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان با تاکید بر لزوم توجه مدیران فرهنگی به فضاهای شهری خاطرنشان کرد: باید یکی از دغدغه‌های مدیران فرهنگی شهر فضاهای شهری باشد که قابلیت مکان-رویدادی دارند تا برای آن برنامه‌ریزی کنند و در این راستا بهترین استفاده از چنین فضاهایی، بسط و نشر فعالیت‌های فرهنگی در سطح شهر است.

ایزدخواستی عنوان کرد: گذر حاج‌آقا نورالله فضایی است که در ساعات مختلف این قابلیت را دارد که هم فضایی برای مطالعه و خلوت‌گزینی وهم فضایی برای خرده فعالیت‌های فرهنگی باشد تا مردم از آن استفاده کنند و مخاطب تخصصی خود را پیدا کند.

وی با بیان اینکه پیشنهاد سازمان نوسازی بهسازی به‌عنوان طراح و مجری پروژه آن است که مدیران فرهنگی به این فضا به دید یک نقطه فعالیت‌های فرهنگی نگاه کنند و برنامه‌ریزی مستمری برای آن داشته باشند تا زمانی که متولی اصلی برنامه‌ها مردم شوند، تصریح کرد: از دیگر پیشنهادها و کارکردهای این گذر آن است که تبدیل به محل تجمع برای هنرمندانی شود که برای انجام فعالیت‌های خود نیاز به فضای آزاد شهری دارند و این موضوع امری مرسوم است؛ با این رویکردها می‌توان گذر حاج‌آقا نورالله نجفی را از نو دید و از آن استفاده کرد.

بازآفرینی گذر حاج‌آقا نورالله نجفی، پاتوق ایمن گردشگری در «شهر زندگی»

احداث گذر حاج‌آقا نورالله نجفی نیاز محله بود

عباس حاج‌رسولی‌ها، رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اهمیت اجرای پروژه حاج‌آقا نورالله نجفی اظهار کرد: گذر آقا نجفی در محور دولتخانه صفوی قرار نمی‌گیرد، اما نزدیکی این مجموعه به خیابان استانداری، سپاه و گذر چهارباغ، موجب یکپارچه‌شدن این محور گردشگری و فرهنگی خواهد شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: از حدود ۱۵ سال پیش این پروژه در حال اجرا بوده است که با اقدامات انجام شده، روزهای آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

حاج‌رسولی‌ها ادامه داد: گذر حاج‌آقا نورالله نجفی یک نیاز برای محله بود که احداث شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مبلمان این گذر در حال نصب است، افزود: همچنین المان‌هایی در این گذر ایجاد شده و ساباطی که در این محله وجود داشت و از بین رفته بود، در طرح عمرانی این گذر به صورت چوبی و نمادین بازآفرینی شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص سبک مبلمان این گذر ادامه داد: مبلمانی که برای نشستن در نظر گرفته شده است، با الهام از طرح‌های کاشی‌کاری‌های قدیمی است و هویت تاریخی اصفهان در آن رعایت شده است.

بازآفرینی گذر حاج‌آقا نورالله نجفی، پاتوق ایمن گردشگری در «شهر زندگی»

مدیریت بافت تاریخی به شهرداری سپرده شود / ساماندهی گذر حاج‌آقا نورالله نجفی طبق نظر میراث فرهنگی

محمدرضا فلاح، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: یکی از شهرهایی که انجام فعالیت‌های شهری در آن سخت است و به دلیل بافت تاریخی موجود، اجرای پروژه‌ها در آن با مشکل مواجه می‌شود، اصفهان است.

وی افزود: برای اجرای مقاطعی از پروژه متروی اصفهان گاهی با مخالفت مسئولان سازمان میراث فرهنگی و سازمان‌هایی همچون یونسکو مواجه می‌شویم، زیرا معتقدند نباید در بافت تاریخی پروژه عمرانی اجرا شود؛ البته این حساسیت بجا و درست است و این بافت برای مدیریت شهری نیز بسیار ارزشمند است و باید دقت لازم را داشته باشیم، اما تلاش می‌کنیم تا علاوه بر حفظ این بافت، شهر اصفهان را از پروژه‌های ضروری برای شهروندان بی‌بهره نکنیم.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: زمانی بیان می‌شد که خط یک مترو به سی‌وسه‌پل و خط دو به آثار تاریخی میدان امام خمینی (ره) آسیب می‌زند و همین مباحث اجرای پروژه را با تأخیر مواجه کرد، به‌طوری که در حال حاضر می‌بینیم با بودجه‌های کلان، باز هم آن‌طور که باید سر وقت نمی‌توانیم پروژه مترو را به سرانجام برسانیم.

فلاح با بیان اینکه پروژه‌هایی همچون گذر حاج‌آقا نورالله نجفی نیز به همین سرنوشت گرفتار شد و می‌بینیم که خیابان‌های حافظ و نشاط گنجایش تردد خودروها به این میزان را ندارد و قرارگیری آن در نزدیکی میدان امام (ره)، معضلاتی را ایجاد کرده است، اضافه کرد: در دهه ۱۳۸۰ قرار شد طرحی تهیه و این خیابان‌ها به هم متصل شود و علاوه بر آن بافت فرسوده پشت این میدان و مسجد شیخ لطف‌الله نیز ساماندهی یا احیا شود که طرح خوبی بود، اما با مخالفت مسئولان سازمان میراث فرهنگی روبه‌رو و موضوع به کارشناسان میراث و پس از آن یونسکو کشیده شد و در نهایت این مخالفت‌ها موجب متوقف شدن پروژه شد.

وی با بیان اینکه با پیگیری‌های مدیریت شهری ششم اصفهان از کمیسیون ماده ۵، میراث فرهنگی و شورای عالی شهرسازی، قرار شد پروژه ساماندهی محور حاج‌آقا نورالله نجفی با انجام اصلاحاتی اجرا شود، خاطرنشان کرد: البته این موارد، اصلاحاتی که اعضای شورا به‌عنوان نمایندگان شهروندان برای شهر اصفهان می‌خواستند، نبود و به‌دلیل تاکید میراث فرهنگی بر اصلاحات، مجبور به تمکین بودیم.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه طبق طرح اصلاحی، اقداماتی انجام شد که این آشفتگی در محور حاج‌آقا نورالله برچیده شود و این گذر سروسامان بگیرد که این پروژه آماده بهره‌برداری است، ادامه داد: معتقدم با تحقق مدیریت یکپارچه شهری و سپردن مدیریت بافت تاریخی به شهرداری، این نهاد شهری با حفظ بافت و ارتقای ارزش افزوده برای این پهنه‌های فرسوده، نه‌تنها مشکلاتی از این قبیل را رفع خواهد کرد، بلکه می‌تواند برای شهروندان و گردشگران مفید باشد.

بازآفرینی گذر حاج‌آقا نورالله نجفی، پاتوق ایمن گردشگری در «شهر زندگی»

توجه به مسائل میراثی و اجتماعی با احیای گذر حاج‌آقا نورالله نجفی‌

مصطفی نباتی‌نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به احیای گذر حاج‌آقا نورالله نجفی اظهار کرد: این گذر علاوه بر تقویت زمینه گردشگری در آن محدوده، با تغییری که در طرح ایجاد کرد موجب شد تا مسائل میراثی و اجتماعی نیز دیده شود.

وی افزود: گذر حاج‌آقا نورالله نجفی یک فضای شهری است که مردم اصفهان در آینده خاطرات خوبی را در آن خواهند داشت.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: احیای این گذر از جهات مختلف باید مدیریت شود تا شاهد رونق گردشگری در مکان باشیم، همچنین امیدواریم همسایگان و افراد هم‌جوار با این گذر از این اقدام رضایت داشته باشند، چراکه بخشی از ذی‌نفعان سکنه یا کسبه آن مکان هستند.

بازآفرینی گذر حاج‌آقا نورالله نجفی، پاتوق ایمن گردشگری در «شهر زندگی»

پایان بلاتکلیفی گذر آقا نور الله نجفی‌

محمدباقر کلاهدوزان، مدیر منطقه ۳ شهرداری اصفهان با اشاره به عملیات عمرانی گذر حاج‌آقا نورالله نجفی اظهار کرد: بافت تاریخی اطراف میدان امام (ره) و عبور و مرور گردشگران داخلی و خارجی در مسیر این میدان بزرگ صفوی گواه شکل‌گیری شهر تاریخی منظم در گذشته است که در آن زمان‌ها با الگوهای خاص اجرا شده است.

وی افزود: هم‌اکنون با زندگی مدرن شهری و استفاده حمل‌ونقل شخصی این بافت پاسخگوی خدمت‌رسانی و ترافیک کنونی این گذرهای قدیمی نیست.

مدیر منطقه ۳ شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: شهرداری به‌ناچار با حفظ شبکه‌های ارتباطی و ابنیه تاریخی، گذرهای مناسبی برای خدمت‌رسانی مفید به شهروندان ساکن این مناطق و راه‌حلی برای مبارزه با ترافیک شهری ایجاد کرده است.

کلاهدوزان ادامه داد: با وجود مشکلات حال حاضر، احداث گذر حاج‌آقا نورالله نجفی جزو سیاست‌های شهرداری اصفهان قرار گرفت که با آزادسازی قسمت‌هایی از این گذر نیمی از پروژه اجرایی و این خیابان از سمت نشاط به سمت میدان از بلاتکلیفی نجات پیدا کرد.

وی اضافه کرد: شورای اسلامی شهر اصفهان طرح درخور بافت تاریخی و آثار ارزشمند میراث فرهنگی را به تصویب رساند و عملیات اجرایی آن آغاز و در حال حاضر بخش بازآفرینی بدنه گذر حاج‌آقا نورالله نجفی تکمیل شده است.

مدیر منطقه ۳ شهرداری اصفهان بیان داشت: گذر حاج‌آقا نورالله نجفی یکی از گذرهای تاریخی شهر اصفهان است که پس از ساماندهی و بدنه‌سازی و کف‌سازی آن قرار است در اختیار شهروندان قرار گیرد.

کلاهدوزان گفت: این پروژه شامل المان، باغچه و مبلمان شهری است، اما به‌منظور استحکام‌بخشی و زیبایی از کاهگل در بعضی نقاط برای بازآفرینی بافت قدیمی و سنتی استفاده شده است.

وی با اشاره به کف‌سازی کامل، سنگ فرش و احداث باغچه حدفاصل حوزه علمیه و مسجد شیخ لطف‌الله به‌عنوان بخشی از پروژه ساماندهی گذر حاج‌آقا نورالله ادامه داد: با همکاری کمیسیون ماده ۵ و اداره کل میراث فرهنگی قفل مشکلات این گذر باز شد.

مدیر منطقه ۳ شهرداری اصفهان با بیان اینکه طول پروژه ساماندهی گذر آقا نورالله ۴۰۰ متر است، افزود: هزینه تمام‌شده پروژه به قیمت روز ۵۰ میلیارد تومان برای آزادسازی و ۱۰ میلیارد تومان برای اجرای این گذر سه هزار متر مربعی بوده است.

کلاهدوزان با بیان اینکه چهار پاتوق در گذر حاج‌آقا نورالله نجفی احداث می‌شود، ادامه داد: این پروژه در آستانه بهره‌برداری قرار دارد.

بازآفرینی گذر حاج‌آقا نورالله نجفی، پاتوق ایمن گردشگری در «شهر زندگی»

گذر حاج‌آقا نورالله نجفی پاتوق ایمن در حوزه گردشگری اصفهان است‌

مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: اصفهان دارای ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای در بافت تاریخی است، اما تداخل بافت تاریخی با بافت جدید مشکلات قابل توجهی برای شهر اصفهان به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه مسئولان و شهروندان باید از تمام توان خود برای نگهداری از بافت‌های تاریخی استفاده کنند یا در صورت ایجاد تغییرات، آن‌ها را به کاربری تاریخی خود بازگردانند، افزود: یکی از این بافت‌های تاریخی، گذر حاج‌آقا نورالله نجفی است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: از مشکلات گذر حاج‌آقا نورالله نجفی می‌توان به تخریب بخش‌هایی از آن و ایجاد مشکل برای ساکنان اشاره کرد، همچنین وجود بعضی مجموعه‌ها در خیابان حافظ از دیگر معضلات این گذر است.

نادرالاصلی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از گذر حاج‌آقا نورالله نجفی به مسجد شیخ لطف‌الله و بخش دیگر به میدان امام خمینی (ره) و بازار می‌رسد، گفت: این گذر به‌عنوان یک پاتوق ایمن در حوزه گردشگری اصفهان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون عمران و شهرسازی و مسئولان حوزه گردشگری متولیان این طرح هستند و اداره نوسازی و بهسازی شهر نیز مسئول پیمانکاری و عمرانی محسوب می‌شود، ادامه داد: این گذر راه نفس قابل توجهی برای بافت‌های تاریخی بزرگ همچون مسجد شیخ لطف‌الله و میدان امام خمینی (ره) است.

بازآفرینی گذر حاج‌آقا نورالله نجفی، پاتوق ایمن گردشگری در «شهر زندگی»

گذر حاج‌آقا نورالله نجفی یک پروژه بازآفرینی طبق المان‌های هویتی اصفهان است‌

فرزانه کلاهدوزان، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: مهم‌ترین هویت اصفهان تاریخی بودن و میراث فرهنگی آن است و احیای بافت تاریخی این شهر که یکی از عناصر هویت شهری نصف‌جهان است، باید انجام شود، زیرا در تمام دنیا آن را با این میراث می‌شناسند.

وی افزود: میدان امام (ره) یک میراث جهانی است که فضاهای پیرامون آن نیز باید شرایط این میراث گران‌بها را داشته باشد، بنابراین یکی از نقاطی که در دوره‌های مختلف مدیریت شهری به‌ویژه دوره ششم، برای رفع مشکلات آن به دلیل اختلافات موجود اقدام شد، گذر حاج‌آقا نورالله نجفی است

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: طراحی این پروژه بر اساس المان‌های هویتی شهر اصفهان و هم‌خوان با بافت تاریخی انجام شده و دسترسی خودروها نیز فقط به‌صورت محلی خواهد بود.

کلاهدوزان ادامه داد: بخشی از مشکلات بافت پیرامون میدان امام خمینی (ره) با احداث گذر حاج‌آقا نورالله رفع می‌شود و می‌تواند در زمینه گردشگری این محدوده از شهر نقش بسزایی داشته باشد.

وی افزود: در دوره ششم مدیریت شهری اصفهان موضوع توجه به بافت تاریخی به‌ویژه در کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان در دستور کار قرار گرفته است؛ همچنین شورای بافت تاریخی تشکیل شد و اقداماتی انجام شد که موجب قرار گرفتن پروژه ساماندهی گذر حاج‌آقا نورالله نجفی در مرحله بهره‌برداری شده است.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه ساماندهی گذر حاج‌آقا نورالله نجفی یک پروژه بازآفرینی شهری است که اقدامات مناسبی در آن انجام شده است، گفت: امیدواریم نظیر این اقدام در سایر بافت‌های تاریخی پیرامون میدان امام (ره) و مسجد جامع عتیق ادامه پیدا کند و مشکلاتی را که ساکنان و بافت این نقاط را تحت تأثیر قرار داده است، رفع کند و سایر دستگاه‌های متولی نیز در این زمینه همکاری داشته باشند.

بازآفرینی گذر حاج‌آقا نورالله نجفی، پاتوق ایمن گردشگری در «شهر زندگی»

گذر حاج‌آقا نورالله نجفی موجب رونق اقتصادی بافت تاریخی شهر اصفهان می‌شود

ابوالفضل قربانی، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: گذر حاج‌آقا نورالله نجفی یکی از گذرهای بسیار پراهمیت شهر اصفهان است که از دیرباز نسبت به این مسیر توجه لازم صورت گرفته و قرار بوده است که وضعیت بهتری برای این گذر فراهم شود.

وی با بیان اینکه این گذر به جهت اینکه پشت میدان امام (ره) واقع شده و جاذبه‌های بسیار زیاد گردشگری و میراثی دارد، بسیار حائز اهمیت است، افزود: به دلیل اینکه بافت این محدوده متراکم است، در عین حال مشکلاتی که در حوزه میراث فرهنگی برای این گذر وجود داشت، مطالبات مردمی و توجه زیاد بخشی از سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در این زمینه را به همراه داشت و کار را در این قسمت کمی سخت کرده بود.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در صورتی که تمام این ظرافت‌ها رعایت و حساسیت‌ها در نظر گرفته می‌شد، کار ارزشمندی صورت می‌گرفت، گفت: در این دوره با پیگیری‌های انجام شده به‌ویژه توسط سازمان نوسازی شهرداری اصفهان که نسبت به این موضوع اهتمام بسیار ویژه‌ای داشت، به‌صورت جدی وارد عمل شدند و در حال حاضر این گذر به نحو مطلوب آماده استفاده و بهره‌برداری است.

قربانی با اشاره به اینکه گذر حاج‌آقا نورالله نجفی در آینده یکی از نقاط پرجاذبه و گردشگر خواهد بود، ادامه داد: این اقدام رونق اقتصادی، بهبود وضعیت بافت تاریخی و توسعه محلی را دنبال خواهد داشت، همچنین تمام موضوعات فنی به خوبی رعایت و یک فضای بسیار مفرح و جاذب در این دوره برای شهروندان اصفهانی به‌ویژه در بافت تاریخی و با اهمیت شهر ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه «حسن‌آباد» یکی دیگر از گذرهای پراهمیت اصفهان بوده که با گذر حاج‌آقا نورالله نجفی در ارتباط نزدیک است و تکمیل آن می‌تواند فضای بهتری را به‌ویژه برای شرق و جنوب میدان امام (ره) فراهم کند، گفت: امیدوارم به گذرهای دیگر شهر اصفهان نیز با استفاده از الگوی ساماندهی گذر حاج‌آقا نورالله نجفی هرچه سریع‌تر رسیدگی شود.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه مشارکت بخش خصوصی در بهبود وضعیت این گذر و استفاده از فرصت‌های اقتصادی توصیه‌ای است که به فعالان اقتصادی دارم، خاطرنشان کرد: اگر سرمایه‌گذاران به این پروژه ورود پیدا کنند، به‌خوبی می‌توانند سرمایه‌های خود را به شکل مطلوب به‌کار گیرند، همچنین در آینده ارزش افزوده و آورده خوبی برای آن‌ها خواهد داشت.

بازآفرینی گذر حاج‌آقا نورالله نجفی، پاتوق ایمن گردشگری در «شهر زندگی»

حفظ میراث ملموس برای توسعه گردشگری نصف جهان‌

احمد شریعتی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در شهر اصفهان میراث ملموسی داریم که حفظ و حراست و نگهداری آن بسیار مفید و باارزش است، اظهار کرد: هر جایی که صحبت از آثار تاریخی به‌عنوان تاریخ و تمدن یک شهر و کشور باشد، اصفهان شاخص و زبانزد است.

وی افزود: در مسیر مرکز شهر اصفهان میدان امام (ره) وجود دارد که این میدان میراث ملموسی در کنار مسجد شیخ لطف‌الله، عالی‌قاپو و مسجد امام (ره) است، همچنین در حاشیه آن اماکنی همچون منازل و محله‌های قدیمی وجود دارد که حفظ و نگهداری آن‌ها مهم بود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در گذشته برای اینکه خیابان‌هایی که به میدان امام (ره) منتهی می‌شد، سنگ‌فرش شده بود، از عبور و مرور خودروها ممانعت می‌شد تا مشکلات تخریب را برای آثار باستانی و میراث ملموس نداشته باشد و ارتباطی نیز از خیابان حافظ به نشاط وجود داشته باشد.

شریعتی اضافه کرد: ابتدا قرار شد این محدوده به‌عنوان خیابان نام‌گذاری شود که در این صورت بسیاری از ساختمان‌ها و خانه‌های ارزشمند قدیمی از بین می‌رفت و رفت‌وآمد خودروها از وسط حافظ به نشاط عوارض خاصی برای ساختمان‌هایی همچون مسجد شیخ لطف‌الله و مسجد امام (ره) داشت، بنابراین با مشکلاتی که از سال‌های گذشته وجود داشت با همکاری سازمان میراث و اداره کل راه و شهرسازی رفع و به‌عنوان گذر حاج‌آقا نورالله نجفی برای رفت‌آمد عابرپیاده و خودروهای امدادی و ساکنان داخل بافت، بازآفرینی شد.

وی گفت: گردشگران و شهروندان می‌توانند برای رفت‌وآمد از خیابان‌های منتهی به میدان امام (ره) همچون نشاط، مجمر و استانداری، از این گذر عبور کنند.

شریعتی ادامه داد: در اجرای این گذر، کاروان‌سراهایی از سمت ورودی حافظ قرار داشت و پهنه‌های سبز موجود باید حفظ می‌شد که امیدواریم با اجرای این پروژه برکاتی در حفظ میراث ملموس و توسعه گردشگری اصفهان داشته باشیم.

گزارش از: راضیه کشاورز

کد خبر 715040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.