افزایش سرمایه ۵۰۰ میلیارد تومانی در بانک به صلاح شهرداری قزوین نیست

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین گفت: با توجه به وضعیت بورس افزایش سرمایه ۵۰۰ میلیاردتومانی از بانک شهر به صلاح شهرداری قزوین نیست.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، پنجاه‌وپنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر قزوین در سال جاری شامگاه امروز -سه‌شنبه پنجم دی- به ریاست علی فرمانی و با حضور محسن حق‌شناس نایب‌رئیس، سایر اعضا، مسعود حاجی‌نصرالهی معاون مالی و اقتصادی شهردار و عباس کشاورزصفیئی نماینده شهردار و با محوریت بررسی موضوع افزایش سرمایه ۵۰۰ میلیاردتومانی شهرداری قزوین در بانک شهر در تالار مردم این نهاد برگزار شد.

افزایش سرمایه در بانک به صلاح شهرداری قزوین نیست

رئیس شورای شهر قزوین در این جلسه با اشاره به موضوع تسویه بدهی شهرداری به بانک شهر اظهار کرد: با وجود اینکه این بانک زیان‌ده است، سند یک زمین ۲۰۶ میلیارد تومانی ما برای تسویه بدهی به نام بانک زده شد.

علی فرمانی با اشاره به درخواست برای افزایش ۵۰۰ میلیاردتومانی سرمایه شهرداری قزوین در بانک طی دو مرحله اضافه کرد: احساس کردم که اگر یک‌دفعه می‌گفتند شهرداری قزوین ۵۰۰ میلیارد تومان بدهد، گارد می‌گرفتیم.

وی با تأکید بر اینکه شاید اگر سهام‌داری در بانک شهر نکنیم، به نفع شهرداری قزوین باشد، تصریح کرد: قصد ما از افزایش ۵۰۰ میلیاردتومانی سهام به دست آوردن سود چندجانبه است، یعنی برای مثال سرمایه ما از ۵۰۰ به ۱۰۰۰ میلیاردتومان برسد و اینکه بانک شهر سرپا بماند تا بتوانیم از آن خدمات بگیریم.

رئیس پارلمان شهری قزوین افزود: با توجه به اینکه امروز بازار بورس به ویژه در حوزه سهام بانک شهر زیان‌ده است، افزایش سرمایه ۵۰۰ میلیاردتومانی از بانک شهر به صلاح شهرداری قزوین نیست.

فرمانی ادامه داد: حتی اگر در ازای اعطای ملک ۲۰۶ میلیاردتومانی افزایش سهام ما محقق می‌شد، با توجه به شرایط اقتصادی امروز شاید به این نتیجه می‌رسیدیم که باید سهاممان در بانک شهر را بفروشیم و در جای بهتری مانند بازار ملک سرمایه‌گذاری کنیم.

اولویت‌های مهم‌تری از افزایش سرمایه در بانک داریم

قاسم اللهیاری عضو دیگر شورای شهر قزوین هم با بیان اینکه حرف ما سر اولویت‌های هزینه‌کرد اعتبارات شهرداری است، گفت: چرا می‌گوئیم تکمیل ساختمان شهرداری قزوین اولویت ندارد، چون معتقدیم اگر شهرداری قزوین پول دارد، باید به درد مردم برسد و طرح‌های اولویت‌دار مهم خود را تکمیل کند.

وی اضافه کرد: اگر ۳۴۰ میلیارد تومان پول برای تکمیل ساختمان شهرداری داریم، باید به این فکر کنیم که اولویت‌های مهمتری برای هزینه‌کرد این پول داریم؛ یعنی اجرای طرح‌هایی که به زندگی مردم گره خورده و مشکلات آنها را حل می‌کند.

اللهیاری ادامه داد: وقتی پول داریم، ساخت پل از تکمیل ساختمان شهرداری و افزایش سرمایه برای مردم شهر قزوین اولویت بالاتری دارد، چرا که از ترافیک رنج می‌بریم. از معاونت مالی شهرداری قزوین می‌خواهیم توضیح دهد که منافع بانک شهر برای شهرداری قزوین چه بوده است؟ اینکه هشتمین سهام‌دار عمده بانک شهر هستیم، چه منافعی برای شهر قزوین دارد؟

وی تصریح کرد: صحبت ما این است اگر ۵۰۰ میلیارد تومان برای افزایش سرمایه و سهام به بانک شهر بدهیم، می‌توانیم وام ۲ هزار میلیاردتومانی از این بانک بگیریم یا خیر؟

۵۰۰ میلیاردتومان صرف تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام شود

فاطمه اشدری، عضو دیگر شورای شهر قزوین هم با اشاره به نرخ بالای تورم گفت: بنابراین در این شرایط وام گرفتن از بانک بهتر از سپرده گذاشتن و افزایش سهام و سرمایه در بانک است. با همین ۵۰۰ میلیارد تومان می‌توانید طرح‌های نیمه‌تمام شهرداری قزوین را خیلی‌ارزان‌تر از ماه‌های آینده تکمیل کنید.

وی افزود: در این شرایط موافق سرمایه‌گذاری و سهام‌داری در بانک شهر نیستم، چون در حال حاضر آنچه مهم است صرفه و صلاح شهر و شهروندان قزوینی است. همان روزی هم که قرار بود زمین ۲۰۶ میلیاردتومانی را به جای بدهی به بانک شهر بدهیم، مخالف بودیم، اما برای رهاشدن از بدهکاری بانک شهر موافقت کردیم، با این حال هنوز هم اثرات سو این کار را تحمل می‌کنیم و هنوز ته دل هیچ‌کدام از اعضای شورای شهر قزوین بابت این موضوع راضی نیست.

اشدری ادامه داد: در کل واگذاری زمین ۲۰۶ میلیاردتومانی و تبدیل آن به سپرده در بانک شهر اشتباه بود و اشتباه دوم ما این است که می‌خواهیم ۵۰۰ میلیاردتومان دیگر در بانک شهر سرمایه‌گذاری کنیم، در حالی که شهر تشنه آبادانی است و به این پول نیاز جدی داریم.

وی تصریح کرد: افزایش سرمایه ۵۰۰ میلیاردی در بانک شهر به صلاح شهر و شهروندان قزوینی نیست و باید این اعتبار صرف تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی شهر قزوین شود تا رضایت‌مندی مردم جلب شود. در ضمن برای جلوگیری از زیان در چنین سرمایه‌گذاری‌هایی مشاوران اقتصادی زبده باید برای شهرداری و شورای شهر استخدام شود.

اشدری یادآور شد: در این شرایط تورم روزافزون اقتصادی اینکه شهرداری قزوین برای گرفتن وام مقروض باشد، منطقی‌تر از این است که شهرداری قزوین زمین ۲۰۰ میلیاردتومانی‌اش را بفروشد تا سهام از بانک بخرد.

شهردار قزوین در هیئت‌مدیره بانک نماینده ندارد

محسن حق‌شناس نایب‌رئیس شورای شهر قزوین هم در این جلسه با ذکر اینکه از نوع تعامل مدیریت شهری و شورا در حوزه مالی دلگیر هستیم، گفت: با وجود تسویه بدهی ما با بانک شهر در این مدت شهرداری قزوین نتوانست حتی یک‌ریال وام بگیرد.

وی با بیان اینکه کاهش سهام در بانک شهر را به هر صورت شکست شورا و مدیریت‌شهری می‌دانم، افزود: در حال حاضر اسماً در بانک شهر سهام ممتاز داریم و هشتمین سهام‌دار عمده هستیم، اما از شهرداری قزوین نماینده‌ای در هیئت‌مدیره بانک نداریم. اگر نماینده داشتیم، در حوزه تسویه بدهی با بانک شهر دچار مشکلات فعلی نبودیم.

حق‌شناس ادامه داد: چطور می‌شود شهرداری قزوین که ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه در بانک شهر دارد، نمی‌تواند ۲۰۰ میلیارد تومان وام از همین بانک بگیرد؟

کد خبر 715017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.