اتمام پروژه مرمت و مقاوم‌سازی آرامگاه سعدی تا ۱۰ روز آینده

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان فارس گفت: تاکنون حدود ۹۰ درصد مرمت بنای آرامگاه سعدی انجام‌ شده است و تا ۱۰ روز آینده مرمت این مکان گردشگری به پایان می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس، محمد ثابت اقلیدی اظهار کرد: تعمیرات، مرمت و مقام‌سازی کالبد اصلی و سنگ‌نماهای بخش داخلی و خارجی پیرامون مقبره سعدی با پیشرفت حدود ۹۰ درصد تا ۱۰ روز آینده به پایان می‌رسد.

وی با بیان اینکه پروژه مرمت آرامگاه سعدی یکی از مهم‌ترین پروژه‌های در دست اجرا در استان فارس است، افزود: اعتبار اختصاص‌یافته به این پروژه بیش از ۱۱ میلیارد ریال بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس تصریح کرد: معماری آرامگاه سعدی، ترکیبی از معماری قدیم و جدید است که دارای ستون‌های افراشته و بلند و کاشی‌کاری‌های زیبای لاجوردی است.

ثابت اقلیدی با بیان اینکه بنای فعلی آرامگاه سعدی از سال ۱۳۳۰ ساخته شده است، اضافه کرد: معماری بنا تاکنون به همان شکل حفظ شده است، اما از دهه ۶۰ به علت گذر زمان آسیب‌هایی ناشی از فرسایش در بنا به وجود آمد که ضرورت مرمت بنا را دوچندان کرد.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت این بنای میراثی، ضمن مطالعاتی که بر روی آسیب‌های بنا انجام شد، مرمت بنا در دستور کار میراث فرهنگی قرار گرفت و پس از تهیه طرح مراحل مرمت بنا توسط متخصصان مرمت تخت جمشید آغاز شد.

کد خبر 714991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.