تورم مسکن در شش ماهه اخیر به منفی ۲,۲ درصد رسید

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: اقدامات دولت در حوزه مسکن کاملاً در راستای اجرای عدالت بوده و ثمره اقدامات مسکن دولت در شش ماهه اخیر مشهود است، درست است که وضعیت مسکن خوب نشده اما نرخ تورم مسکن در این شش ماه نزولی و در یک ماه اخیر به منفی ۲.۲ درصد رسیده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محسن منصوری بعد از ظهر امروز _ پنجم دی _ میهمان دانشجویان دانشگاه‌های اصفهان در دانشگاه صنعتی اصفهان بود و به سوالات هفت تن از دانشجویان در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی با عنوان «آقای معاون؛ از وعده‌های دولت چه خبر؟!» پاسخ داد.

معاون اجرایی رئیس جمهور اظهار کرد: عزم جدی در مطالبات دانشجویی فرصت برای کشور و اساس جریان دانشجویی مطالبه گری و آرمان خواهی مومنانه، توأم با جریان عقلانیت کامل است.

وی با اشاره به گلایه‌ها و انتقادات دانشجویان نسبت به دغدغه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دانشجویان افزود: باید نیمه پر لیوان را هم دید، باید دید کشور را در چه شرایطی تحویل گرفتیم و الان در چه شرایطی هستیم و در چه شاخصه‌هایی رشد و پیشرفت داشته ایم و در چه شاخص‌هایی عقب افتادیم.

دولت را با کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی تحویل گرفتیم

منصوری با بیان اینکه مطالبات دانشجویان را به وزرای دولت انتقال خواهد داد، در خصوص تحقق عدالت به عنوان شعار دولت و یکی از مطالبات دانشجویان گفت: مصیبت بزرگ کشور که منجر به بسیاری از اتفاقات نامطلوب در حوزه اقتصادی می‌شود، کسری بودجه است.

وی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ دولت را با کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی تحویل گرفتیم به سختی آن را اداره کردیم و بدون استقراض از بانک مرکزی سال را به آخر رساندیم.

معاون اجرایی رئیس جمهور تصریح کرد: کشور را در حالی تحویل گرفتیم که نرخ تورم ۵۹.۳، فوتی‌های کرونا ۷۰۰ نفر در روز و ذخیره کالاهای اساسی زیر حد استاندارد بود.

وی ادامه داد: دولت را در حالی تحویل گرفتیم که دغدغه ماه دولت حقوق دادن بود؛ نرخ تورم تولید در مرداد و شهریور سال ۱۴۰۰ برابر با ۱۰۳ درصد بود؛ نرخ تورم تولید شاخص پیش نگر است و خبر از اتفاقات بعدی می‌دهد و بنابراین ما منتظر تورم سه رقمی بودیم، اما مهمترین کار دولت این بود که کسری و ناترازی بودجه و سایر ناترازی ها را جبران کرد، ناترازی هایی که در حوزه انرژی وجود داشت از آن جمله بود به طوری که هنوز ۲۰ هزار مگاوات کسری برق داریم، مصرف بنزین بالا رفته و باید با تولید و مدیریت مصرف آن را پیش برد.

فرآیند آغاز عملیات اجرایی یک میلیون و ۹۵۰ هزار واحد مسکونی آغاز شده است

منصوری در پاسخ به سوال یکی دیگر از دانشجویان در خصوص اجرای عدالت، تصریح کرد: در حوزه اجرای عدالت اتفاقات زیادی افتاده است که یکی از آن اتفاقات ساخت مسکن است و قطعاً مخاطب نهضت ملی مسکن قشر کمتر برخوردار و محروم هستند.

وی ادامه داد: قیمت مسکن برای این بالا رفت که در دولت قبل ساخت مسکن متوقف شد که باید در این خصوص تدبیر می‌شد بنابراین دولت وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال را داد که هم نیاز، هم وعده و هم قانون بود و برای عمل به آن تاکنون زمین چهار میلیون مسکن آماده شده است اما هنوز آمایش کاملی آماده نشده است؛ در برخی استان‌ها مانند خراسان جنوبی، یزد هم زمین واگذار می‌کنیم و تسهیلات ساخت آن را هم ارائه می‌دهیم؛ از آن چهار میلیون فرآیند آغاز عملیات اجرایی یک میلیون و ۹۵۰ هزار واحد مسکونی آغاز شده است که برخی از واحدها در آستانه افتتاح و بهره برداری هستند.

نرخ تورم مسکن در یک ماه اخیر به منفی ۲.۲ درصد رسیده است

معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان اینکه اقدامات دولت در حوزه مسکن کاملاً در راستای اجرای عدالت بوده است، اذعان کرد: ثمره اقدامات مسکن دولت در شش ماهه اخیر مشهود است، درست است که وضعیت مسکن خوب نشده اما نرخ تورم مسکن در این شش ماه نزولی و در یک ماه اخیر به منفی ۲.۲ درصد رسیده است.

وی افزود: در سال گذشته هم چنین مصیبتی داشتیم، در سال گذشته یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو تولید کردیم و با کنترل واردات خودروهای خارجی توانستیم قیمت خودرو را تا حدودی کنترل کنیم.

کاهش ضریب جینی در دولت سیزدهم

منصوری با بیان اینکه در این دولت ضریب جینی که شاخص بین فقر و غنا است کاهش پیدا کرده است، گفت: یکی از علل آن افزایش رایانه‌ای بود که در راستای اجرای عدالت بوده است.

وی با اشاره به گله یکی از دانشجویان در بحث عدالت آموزشی تشریح کرد: دولت در حوزه کنکور تحول جدی ایجاد کرد، استرس و فشاری که در حوزه کنکور وجود داشت، برطرف و به سهم امتحانات نهایی اضافه شد.

معاون اجرایی رئیس جمهور در خصوص مسئله اشتغال جوانان و وعده ایجاد یک میلیون شغل توسط دولت، ادامه داد: در بیش از ۲۰ استان از جمله اصفهان در زمینه اشتغال کارگری، صنعت از اشتغال پیشی گرفته و بنابراین وعده یک میلیون شغل حتماً محقق شده و در حوزه اشتغال پایه اتفاقات خوبی افتاده است اما در زمینه اشتغال تحصیلات تکمیلی ضعف داریم.

عزم جدی دولت سیزدهم برای تأمین آب اصفهان

وی در ادامه به موضوع آب اصفهان به عنوان دغدغه فراگیر دانشجویان پرداخت و گفت: خشکسالی و محدودیت منابع آب و کاهش نزولات آسمانی در همه جای کشور وجود دارد؛ آب منطقه‌ای در همه استان‌ها ایجاد شده اما حکمرانی آب در مسائل بین حوزه‌ای توسط وزارت خانه اتفاق می‌افتد و اینطور نیست که هر استان بتواند برای خود تصمیم گیری کند.

منصوری افزود: در تهران سال‌ها است که محدودیت‌هایی را در حوزه کشاورزی وضع کرده‌ایم و آب را فقط صرف شرب مردم تهران می‌کنیم؛ طبیعتاً اگر قرار باشد آب را بین صنعت، کشاورزی و شرب انتخاب کنیم در نقطه حکمرانی مجبوریم به تأمین آب شرب اختصاص دهیم.

وی ادامه داد: در اصفهان بیش از یک میلیارد مترمکعب کسری منابع آب در سال وجود دارد و بدین منظور چند طرح جدی در دولت دنبال می‌شود که یکی از آنها انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران است.

وی اذعان کرد: انتقال آب به فلات مرکزی یکی از طرح‌های بزرگ دولت است که در پنج محور از جمله اصفهان انجام می‌شود و برای این کار تاکنون ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه شده است و باید آن را تکمیل کنیم.

معاون اجرایی رئیس جمهور ادامه داد: برای تکمیل برخی طرح‌ها مجبوریم از منابع مالی خارج از روال بودجه عمومی استفاده کنیم و گاهی از صنعت کمک گرفته ایم؛ با این حال قول دولت آن است که طرح‌های مربوط به آب اصفهان را به نتیجه برساند و به جد پیگیر آن هستیم.

نقاط قوتمان از نقاط ضعفمان بیشتر بوده است

منصوری با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در حوزه اقتصادی فرمودند این دولت در بیش از ۵۰ شاخص کلان اقتصادی رشد داشته است، گفت: در شش ماهه نخست امسال شاخص رشد اقتصادی ما به بیش از ۶ رسید در حالی که طی ده سال دولت قبل رشد این شاخص صفر بوده است؛ با این وجود رشد این شاخص‌ها در معیشت مردم خود را نشان نداده است.

مسائل سیاست خارجه را با عزت دنبال کرده‌ایم

معاون اجرایی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در بسیاری از حوزه‌ها حتماً تحول داشته ایم، ادامه داد: در حوزه سیاست خارجه با وجودی که ما را متهم می‌کردند که شما زبان دنیا را بلد نیستید، اما کثرت سفرهای مؤثر و نه تشریفاتی رئیس جمهور که موجب گره گشایی‌های زیادی شد موید این مطلب است.

وی گفت: آزادسازی منابع بلوکه شده، گسترش روابط سیاسی که به منافع اقتصادی و دور زدن بسیاری از تحریم‌ها منجر شد از جمله تحولات دولت در حوزه سیاست خارجه بوده است.

منصوری تاکید کرد: فضای کشور به گونه‌ای است که می‌توانیم سرمان را بالا کنیم چرا که با عزت مسائل سیاست خارجه را دنبال کرده ایم و آب و نان مردم را به دست کدخدا و برجام و مذاکره گره نزدیم و کاسه گدایی دست نگرفتیم تا مشکلاتمان حل شود چرا که ما معتقدیم می‌توانیم مسائل را خودمان حل کنیم؛ ما معتقدیم تحریم اثر می‌گذارد اما با مدیریت صحیح در استفاده از ظرفیت درون زای داخلی می‌توانیم مسائل را حل و فصل کنیم.

جوان گرایی در بسیاری از کادرهای مدیریت کشور اتفاق افتاده است

وی در خصوص دغدغه یکی دیگر از دانشجویان مبنی بر جوان گرایی دولت سیزدهم و تغییر مدیران این دولت خاطرنشان کرد: در بسیاری از کادرهای مدیریت کشور جوان گرایی اتفاق افتاده است؛ یکی از راه‌های حل گره‌ها و مشکلات تغییر مدیران است و رئیس جمهور تدبیر می‌کند تا نیروی تازه نفس به میدان بیاید؛ تغییر مدیران اقتضای یک دولت است و یک مسئله طبیعی است که با هدف رشد و تحول و حرکت رو به جلو انجام می‌شود.

معاون اجرایی رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری که گفته شد دولت سیزدهم اهتمام کمی برای دیدار با دانشجویان دارد، گفت: این را نمی‌پذیریم، چون این دولت یکی از نقاط قوت خود را تشکیل مکرر جلسات با دانشجویان می‌داند، در سه هفته اخیر ۸۰ نفر از دولت در جلسات دانشجویی شرکت کرده اند و عزم دولت برای حضور و گفتگو با دانشجویان است.

وی در خصوص سیاست دولت در حوزه فضای مجازی به عنوان یکی دیگر از مطالبات دانشجویان، تصریح کرد: در هر کشوری باید با قواعد آن کشور کار کرد، کشور میزبان برای کار شما پروتکل می‌گذارد، همه کشورها در این حوزه قواعد خود را دارند، هر کشوری ممکن است نرم افزارهایی را فیلتر کند، در حکمرانی اطلاعات و داده هر کس قواعد کشور را بپذیرد می‌تواند در آن حوزه و در ان کشور کار کند و هیچکس حق ندارد چارچوب‌های یک کشور را زیر پا بگذارد.

نهضت اتمام پروژه‌های نیمه تمام دولت قبل با قوت ادامه دارد

منصوری در ادامه به سوال چند تن از دانشجویان تربیت معلم پاسخ داد و گفت: دانشجوی تربیت معلم باید با افتخار در مورد شغل خود سخن بگوید چرا که معلمی شغل انبیا است و ارزش معنوی فوق العاده ای دارد و با سایر مشاغل قابل قیاس نیست.

وی افزود: قانون رتبه بندی معلمان بیش از ۱۰ سال بر زمین مانده بود، یکی از محاسن دولت این است که خیلی از پروژه‌های بر زمین مانده را تکمیل می‌کند، نهضت اتمام پروژه‌های نیمه تمام دولت قبل با قوت ادامه دارد؛ دولت قبل در ماه‌های پایانی خود مدعی بود که توپ را در زمین دولت بعدی انداخته است اما ما با افتخار می‌گوئیم که رتبه بندی معلمان را پیگیری کردیم.

معاون اجرایی رئیس جمهور در خصوص معیشت معلمان ادامه داد: در گام اول با صرف بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان قانون رتبه بندی معلمان را اجرا کردیم، نگاه دولت به جامعه فرهنگیان تقویت آنها است.

وی با اشاره به دو مدرکی شدن دانشجویان تربیت معلم بیان کرد: معلمان به دلیل حساسیت این شغل و اهمیت کار تعلیم و تربیت باید حتماً در دانشگاه فرهنگیان رشد کنند و نباید دغدغه معیشت داشته باشند.

بهترین ساعات کاری ما زمانی است که در جمع دانشجویان نقد می‌شویم

معاون اجرایی رئیس جمهور تاکید کرد: در تصمیمات حاکمیتی باید توجه داشت که بیشترین آورده‌ها و کمترین مشکلات را داشته باشیم و نقطه بهینه پیدا کنیم؛ در تصمیمات کلان دیدگاه کارشناسان بررسی می‌شود و جمع بندی آن دیدگاه‌ها موضع دولت خواهد شد.

کد خبر 714956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.