استفاده از ظرفیت مردم موثرتر از ظرفیت حاکمیتی است

معاون اجرایی رئیس‌جمهور با بیان اینکه در جشنواره شهید رجایی مسیر تعالی مدیریتی کشور را ارزیابی می‌کنیم، گفت: برای اینکه تحلیل درستی از فضای مدیریتی کشور داشته باشیم، باید در گام اول نقشه کلان انقلاب اسلامی را به‌درستی درک کنیم و سپس نسبت خودمان را با این نقشه بسنجیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محسن منصوری امروز _سه‌شنبه پنجم دی_ در بیست‌وششمین جشنواره شهید رجایی اصفهان اظهار کرد: در جشنواره شهید رجایی مسیر تعالی مدیریتی کشور را ارزیابی می‌کنیم. ما برای اینکه تحلیل درستی از فضای مدیریتی کشور داشته باشیم، باید در گام اول نقشه کلان انقلاب اسلامی را به‌درستی درک کنیم و سپس نسبت خودمان را با این نقشه بسنجیم و نقطه‌ای که در آن ایستاده‌ایم را به دقت شناسایی کنیم تا متوجه شویم از نقطه موجود تا نقطه مطلوب چقدر راه داریم و به چه شکل باید برنامه‌ریزی کنیم تا به نقطه مطلوب که تمدن اسلامی است، برسیم.

وی افزود: این نقشه راه را حضرت آقا برای ما در چندین برهه تبیین کردند؛ ایشان در باب پنج گام تحقق این نقشه فرمودند مراحل آن انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و بعد ان‌شاالله تمدن نوین و متعالی است؛ ما در مرحله تحقق دولت اسلامی هستیم و دولت اسلامی به لطف خداوند در حال محقق شدن است.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما در این مرحله باید یک اعتراف تلخ کنیم و آن این است که سال‌ها در این مرحله گیر کرده‌ایم و تأخیر داشته‌ایم، اما امروز به لطف خداوند روزبه‌روز به تحقق آن نزدیک و نزدیک‌تر می‌شویم.

منصوری بیان کرد: یکی از دو رکن اصلی دولت اسلامی کارگزاران هستند. حضرت آقا از دولت دو تعریف دارند، اول کارگزاران و روش و منش آنها و دوم نظامات و فرایندها؛ اگر این دو بال را اصلاح و تقویت کنیم به سمت تحقق دولت اسلامی پیش می‌رویم.

وی افزود: ما باید در حوزه مدیریتی و کارگزاران نظام تحول ایجاد کنیم. اساساً نیروی انسانی اولویت اصلی کشور است، نیروی انسانی یعنی مدیران، کارمندان و همه عزیزانی که در بدنه دولت حضور دارند. هرجا نیروی انسانی مؤمن، کارآمد و تراز انقلاب اسلامی مستقر شد مسائل کشور حل شد و هرجا در انتخاب کارگزاران و مدیران دچار غفلت شدیم کارها عقب افتاد و هزینه دادیم و مسئله مردم حل نشد.

معاون اجرایی رئیس جمهور اظهار کرد: برای تحول در نیروی انسانی هم باید در حوزه شناسایی تحول ایجاد کنیم تا درست بشناسیم، هم در حوزه تربیت و آموزش سرمایه گذاری ویژه کنیم و هم در شیوه‌های ارزیابی تحول ایجاد کنیم. امروز جشنواره شهید رجایی مصداقی از یک ارزیابی است که سال به سال شاهد پویایی بیشتر آن هستیم. ما وقتی حرف از این جشنواره می‌زنیم صرفاً به دنبال این نیستیم که نام یک شهید را روی آن بگذاریم اما هدف یک چهارچوب و مکتب معرفتی است و حرف از رئیس جمهوری می‌زنیم که کمتر از یک ماه مسئولیت داشت اما جریانی از خدمت را در کشور پایه گذاری کرد.
 

منصوری بیان کرد: اساساً عنوان این جشنواره، به نام شهید رجایی است تا مدیرانی که عملکردشان متناسب با شأن این شهید است شناسایی شوند و مکلفیم در این دولت به عنوان دولت انقلابی و مردمی تحول در شاخص‌ها ایجاد کنیم، شاخص و معیار، اساس کار ما در این ارزیابی‌ها است. ما معتقدیم در خیلی موارد استکبار با طراحی شاخص غلط ما را بازی می‌دهد.

وی افزود: شاخص یعنی زمین بازی، یعنی یک نقطه را نشان دادن تا بقیه خودشان را مطابق آن تنظیم کنند. مثلاً مقالات یا ایزوهای مختلف و آن‌چنانی را به عنوان شاخص قرار می‌دهند و باید دقت کنیم که این بازی، می‌تواند برای کشور خطرناک باشد زیرا ذائقه ما را تغییر می‌دهد. شاخص باید متناسب با جمهوری اسلامی باشد و ما مکلفیم شاخص‌های متناسب با الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت ارائه دهیم نه شاخصی که نظام بروکراتیک غرب برای ما طراحی می‌کند.

معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان اینکه ما مدیریت خوانده‌ها گاهی ناخواسته به این نظام تن می‌دهیم و در ارزیابی‌ها عموماً شاخص‌های حرفه‌ای و تخصصی بر خیلی از شاخص‌های گفتمانی غلبه می‌کند، گفت: باید مراقب باشیم تا به دام بازی شاخص‌ها نیفتیم و مطابق شاخص‌های غلط کشور را نباید دچار فرم بازی و مسابقه گزارش دهی بکنیم.
منصوری ادامه داد: ما باید شاخص‌هایی را که مزیت اصلی کشورمان هست را قوی‌تر کنیم و در کنار شاخص‌های تخصصی، شاخص‌های انقلابی و متناسب با فرهنگ و زیست ایرانی اسلامی را در نظر بگیریم، البته نباید دوگانه ایجاد کرد و در بسیاری موارد اینها همراه باهم پیش می‌روند.

وی تاکید کرد: نیاز است که در حوزه مدیریتی در مورد شاخص‌ها گفت و گو کنیم تا غفلت‌های خودمان را اصلاح کنیم. برای مثال ما در شاخص ارزیابی مدیرانمان چقدر به افزایش سرمایه اجتماعی توجه می‌کنیم؟ فرض کنید فرماندار یا مدیرکلی داریم، چطور بررسی می‌کنیم که اگر فرماندار یا مدیر ما دو یا سه سال مدیر بود چقدر توانسته سرمایه اجتماعی را افزایش دهد؟ بنده فرمانداری را در یکی از شهرستان‌ها دیدم که چندین سال مسئولیت داشت و مردم اجازه نمی‌دادند دولت او را جا به جا کند و حتی روزی که در دولت‌های قبل جا به جا شد در آن شهرستان تظاهرات راه افتاد و مراسم بدرقه آن فرماندار به مراسم تلخ وداع تبدیل شده بود زیرا مردم او را دوست داشتند و این یعنی او توانسته سرمایه اجتماعی ایجاد کند و به نظر می‌رسد در حال حاضر نسبت به این مسئله کم توجه بوده‌ایم.

معاون اجرایی رئیس جمهور افزود: باید دید شاخص سرعت در خدمات چطور ارزیابی می‌شود و کجا بررسی می‌کنیم مدیرانمان چقدر در کارشان تأخیر دارند؟ چه کسی بابت تأخیر و بخشنامه‌های غلط از مدیران بازخواست می‌کند؟ گاهی اوقات تصمیمی می‌گیریم که هزاران خانواده را درگیر می‌کند اما فرد تصمیم گیر نه در پاداش و نه عقاب او شریک نیستم. در نقطه مقابل سرعت عمل‌ها وجود دارد که شاید کمتر به آن توجه شود. شاخص عمل سریع، مومنانه و انقلابی می‌تواند به نوعی در ارزیابی‌ها لحاظ شود.

منصوری اظهار کرد: تقویت گفتمان انقلاب اسلامی از شاخص‌های مهمی است که در ارزیابی‌ها باید مدنظر قرار دهیم به آن معنا که مدیر ما چقدر در این زمینه مؤثر بوده است؟ گاهی دستگاه‌های خدماتی میگویند این در حوزه مسئولیت ما نیست که حرف غلطی است، اتفاقاً دستگاه‌های خدماتی ما بعضاً بیش از دیگر دستگاه‌ها می‌توانند در تقویت جبهه انقلاب و سرمایه اجتماعی مؤثر باشند، همانطور که در دوران تحصیلی دیده‌ایم گاهی یک معلم ریاضی یا زیست بهتر از معلم دینی می‌تواند در تقویت مبانی دینی بچه‌ها اثرگذار باشد.

وی تصریح کرد: کار میدانی مؤلفه دیگری است کمتر در شاخص‌ها و ارزیابی‌هایمان داریم، اینکه میز مدیریتی مدیری در میان مردم باشد. مثلاً بگوییم فلان مدیر ما در اصفهان هفته‌ای سه روز در میان مردم بوده است و مردم داری و مردم سپاری کرده است. این مسئله‌ای است که حرف آن را می‌زنیم اما کمتر به عنوان شاخص درنظر می‌گیریم. در موارد مختلف از مسائل ساده اقتصادی گرفته تا مسائل پیچیده امنیتی، استفاده از ظرفیت مردم مؤثر تر از استفاده از ظرفیت حاکمیتی است و خیلی از موارد ثابت شده که استفاده از ظرفیت مردم تا چه اندازه کمک کننده است.

معاون اجرایی رئیس جمهور در انتها گفت: عزم مدیر در خدمت رسانی و حرص خوردن مدیر برای نوکری مردم جزو شاخص‌های ما نیست. اینکه مدیری چقدر دغدغه داشته باشد و چقدر ظرفیت خود را به کار می‌گیرد؟ ما این موضوع را داریم که شخص پیامبر بر انجام مردم حریص بود و سختی مردم برای ایشان سنگین بود. و باید ببینیم ما امروز تا چه اندازه این‌طور هستیم؟ رحمت مودت و محبت مدیران در قبال کارمندان نیز شاخص مهمی است که باید در نظر گرفته شود.

کد خبر 714878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.