ضدفرهنگی به نام تیراندازی در مراسم‌ها

اگرچه در استان کهگیلویه و بویراحمد استفاده از سلاح از دیرباز مرسوم بوده است، اما امروزه با عبور از زندگی عشایری و روی‌آوردن مردم به سمت زندگی حاشیه‌نشینی، روستایی و شهری و تامین امنیت پایدار، فرهنگ استفاده از سلاح هم تغییر کرده و این موضوع به یک چالش برای این استان تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، استفاده از سلاح‌های گرم از دیرباز بین جوامع مختلف در دفاع از مال و جان مرسوم بود اما با پیشرفت جامعه بشری و گسترش نظم و امنیت توسط حکومت‌ها و کاهش چشمگیر خطرات احتمالی در جامعه استفاده از سلاح رنگ باخت و در بسیاری از جوامع سلاح به عنوان یک شیء تزئینی به قاب دیوارها سپرده شد.

در جوامع محلی و عشایری استفاده از سلاح کاربرد بیشتری نسبت به مناطق شهری داشت و این باور در جامعه عشایری وجود داشت که خانه بدون تفنگ توان زیست در یک جامعه عشایری را ندارد و هر آن ممکن است، اتفاقی رخ دهد.

در استان کهگیلویه و بویراحمد، نظیر سایر مناطق عشیره‌ای و عشایری کشور استفاده از سلاح از دیرباز مرسوم بوده است و اغلب تصاویر افراد قدیمی در این استان با تفنگی بر دوش و سوار بر اسب مشاهده می‌شود.

مرحوم محمد بهمن‌بیگی، مؤسس مدارس عشایری در کهگیلویه و بویراحمد در تعبیر استفاده از تفنگ توسط عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفته است: «مردم کهگیلویه و بویراحمد آن‌قدر دست به ماشه بردند و پا در رکاب فشردند تا از دهستانی استان ساختند.»

با گذشت زمان و عبور تقریبی مردم از زندگی عشایری و بهبود نظم و امنیت در کهگیلویه و بویراحمد نظیر سایر مناطق کشور به واسطه خدمات گسترده نظام جمهوری اسلامی استفاده از سلاح کم‌رنگ شد اما در برخی از مناطق و خانواده‌ها الفت با تفنگ انگار اتصالی ناگسستنی دارد.

استفاده از سلاح در مراسم‌ها اعم از عروسی و عزا در استان کهگیلویه و بویراحمد تاکنون حوادث تلخ بسیاری اعم از مصدومیت و حتی قتل را به‌دنبال داشته است و در چندین مراسم عروسی، این رسم نامیمون باعث قتل عروس، داماد یا میهمانان شده و لحظات خوش را به عزا تبدیل کرده است.

با تمام تدابیر و حتی اعلام ممنوعیت استفاده از سلاح در مراسم‌ها اما همچنان این ناهنجاری به عنوان یک چالش نگران‌کننده امنیت استان کهگیلویه و بویراحمد را تهدید می‌کند.

عیسی حسنی، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص می‌گوید: تیراندازی و استفاده از سلاح در استان کهگیلویه و بویراحمد و در گذشته در بین عشایر به دلیل وضعیت کوهستانی برای دفاع از دام و امنیت مورداستفاده قرار می‌گرفت و زندگی عشایری و قبیله‌ای اقتضای استفاده از سلاح را در آن زمان داشت تا وسیله‌ای برای دفاع و دوری از خطرات در اختیار داشته باشد.

وی می‌افزاید: استفاده از سلاح به‌تدریج با عبور از زندگی عشایری و روی‌آوردن مردم به سمت زندگی حاشیه‌نشینی، روستایی و شهری و با ایجاد امنیت کم‌رنگ شد و در این زمان فرهنگ استفاده از سلاح هم تغییر کرد، به‌گونه‌ای که این استفاده با آسیب‌هایی همراه شد، یعنی سلاح به وسیله‌ای برای قدرت‌نمایی، افتخار و ایجاد ترس و رعب تبدیل شد.

ضدفرهنگی به نام تیراندازی در کهگیلویه و بویراحمد/  پویش نه به سلاح، نیازمند همت همگانی

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد ادامه می‌دهد: همان‌گونه که تلفن همراه روزی وجود نداشت و اکنون در سطح گسترده وجود دارد و نحوه استفاده از آن از یک دهه گذشته تا امروز تغییر کرده است و افراد بیشتر به سمت تلفن هوشمند روی آورده‌اند، در حوزه سلاح و نحوه استفاده از آن هم همین تغییر مشاهده شده است، یعنی دیگر بحث خطر حیوانات وحشی، ناامنی در اثر جنگ‌های قبیله‌ای و خطرات مختلف مطرح نیست، بلکه جامعه امروز با عبور از چالش‌های گذشته و توسعه امنیت به سمت قانون‌مندی و حفظ قانون پیش رفته است و دیگر موضوع استفاده از سلاح کاربردی ندارد.

استفاده از سلاح در مراسم یک رسم نامیمون

وی با اشاره به اینکه وجود سلاح‌های فراوان و استفاده نادرست از آن در شرایط امروز جامعه به ابزاری برای خشونت تبدیل شده است، تصریح می‌کند: در بعضی موارد به دلیل نبود فرهنگ‌سازی در خصوص سلاح شاهد استفاده نادرست از آن هستیم، به‌عنوان مثال در زمان خشم که باید از روش‌هایی مناسب علمی برای کنترل آن بهره گرفت در مواردی از سلاح استفاده می‌شود که سبب ترویج خشونت و ناآرامی می‌شود و این موضوع شامل سلاح‌های دارای مجوز و فاقد مجوز است.

حسنی با بیان اینکه در ابعاد دیگر استفاده از سلاح گرم در مراسم‌شادی دیده می‌شود که در بسیاری از موارد سبب حادثه، قتل و در اثر اتفاقی ناگوار سبب از بین رفتن عروس یا داماد شده‌است، می‌گوید: از طرفی دیگر در سالیان اخیر استفاده از سلاح به سمت مراسم عزاداری هم سوق پیدا کرده است در انواع مراسم عده‌ای با تیراندازی و رگبار سعی دارند افراد فوت شده را قهرمان یا قوم و قبیله خود را قدرتمند جلوه دهند که این موضوع سبب از بین رفتن امنیت در جامعه می‌شود.

ضدفرهنگی به نام تیراندازی در کهگیلویه و بویراحمد/  پویش نه به سلاح، نیازمند همت همگانی

کاشت درخت به یاد فرد متوفی به‌جای تیراندازی

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد ادامه می‌دهد: استفاده از سلاح و فشنگ با هزینه‌های گزاف همراه است که می‌توان به جای این اقدامات هزینه صرف شده را برای امورات خیر هزینه کرد و اگر برخی افراد برای نشان‌دادن افتخارات فرد فوت شده یا نشان دادن عزت ایل و تبار خود هستند، می‌توان با کمک به حفظ طبیعت به یاد مرحوم درختی بکارند و فرهنگ درختکاری را به یاد شخص یا ایلی ترویج دهند، درختی که سبب آبادانی طبیعت و خیر برای دیگران است.

وی می‌افزاید: امروز وقت آن رسیده است که ریش‌سفیدان، معتمدان، علما و طلاب و منبری‌ها در مقابل تیراندازی در مراسم عروسی و عزا فرهنگ‌سازی و آموزش دهند و در مراحل بعدی این اقدام را نقد کرده و موضع بگیرند و جوانان را قانع کنند که استفاده از سلاح فرهنگ نیست، بلکه ضدفرهنگ است.

به گزارش ایمنا، زمانی که جامعه به سمت علم، تمدن و فرهنگ‌های انسانی و اسلامی، آزادگی و آبادانی پیش می‌رود، استفاده از سلاح کاربردی ندارد و وسیله ترویج خشونت است، به طوری که امروز مشاهده می‌شود، استفاده از سلاح و انتشار آن در سطح وسیع سبب رعب و وحشت و ارائه تصویری خشونت‌بار از یک منطقه و جغرافیا می‌شود و حتی سبب چالش برای صنعت توریسم و گردشگری شده است.

حل چالش نیازمند پادرمیانی ریش‌سفیدان قبایل و افراد متنفذ و روحانیون است تا با امضا کردن مرام‌نامه‌ای فرهنگ استفاده از سلاح را تغییر بدهند و جلوی برخی از افراد ماجراجو را که می‌خواهند از این قبیل مراسم با استفاده از سلاح قهرمان‌سازی، روش‌سازی و فرهنگ‌سازی کنند، بگیرند و با راهنمایی و تبیین در جهت کاهش آسیب‌ها گام بردارند تا در کهگیلویه‌وبویراحمد به سمت فرهنگ‌های مفید و اثربخش حرکت شود.

کد خبر 714840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 629
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • zbdrariI US ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    0 0
    1