غوغای آلودگی هوا در شهر مشهد/ هوای ۲۶ کلان‌شهر سالم و پاک است

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلودگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شهرها در چه سطحی از آلودگی قرار دارند، بنابراین لازم است بدانیم امروز کلان‌شهر مشهد در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای) ثبت شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به روز گذشته و امروز _سه‌شنبه پنجم دی_ بیندازیم، می‌توان میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کرد، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است که بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست، امروز شهر مشهد با شاخص ۵۰۰ موقعیت خطرناک (قهوه‌ای) قرار دارد، در حالی که این استان روز گذشته با شاخص ۸۰ جزو شهرهای سالم (زرد) بود.

بر این اساس، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در هیچ‌کدام از کلان‌شهرها در وضعیت بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم (قرمز) قرار ندارد، اما روز گذشته چهارم دی شهر اهواز با شاخص ۱۵۱ در وضعیت ناسالم (قرمز) بود، به طوری که کیفیت هوای این استان امروز با شاخص ۸۲ سالم (زرد) ثبت شده است.

به این ترتیب، امروز سنجش کیفیت هوا در کلان‌شهر سمنان با شاخص ۱۰۷ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد، در حالی که روز گذشته شهرهای زاهدان با شاخص ۱۱۹ و شیراز با شاخص ۱۰۲ در شرایط (نارنجی) بودند.

در همین راستا، سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای تبریز با شاخص ۷۲، اصفهان با شاخص ۹۵، ایلام با شاخص ۵۴، بوشهر با شاخص ۵۶، تهران با شاخص ۵۳، شهرکرد با شاخص ۷۲، بیرجند با شاخص ۶۸، بجنورد با شاخص ۵۳، اهواز با شاخص ۸۲، زنجان با شاخص ۵۶، زاهدان با شاخص ۷۷، شیراز با شاخص ۷۸، قزوین با شاخص ۷۶، کرمان با شاخص ۵۹، کرمانشاه با شاخص ۵۹، رشت با شاخص ۸۴، خرم‌آباد با شاخص ۵۲، اراک با شاخص ۸۸، بندرعباس با شاخص ۶۳، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

بر این اساس روز گذشته چهار دی شهرهای اصفهان، بوشهر، تهران، شهرکرد، بیرجند، مشهد، بجنورد، سمنان، قزوین، خرم‌آباد، اراک، بندرعباس و یزد وضعیت هوای سالم (زرد) قرار داشتند.

لازم است بدانیم؛ امروز دستگاه سنجش کیفیت هوا در کلان‌شهرهای ارومیه با شاخص ۳۵، اردبیل با شاخص ۱۸، کرج با شاخص ۴۹، قم با شاخص ۳۴، سنندج با شاخص ۴۹، یاسوج با شاخص ۴۷، همدان با شاخص ۲۳، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، اما روز گذشته شهرهای تبریز با شاخص ۲۵، ارومیه با شاخص ۱۳، اردبیل با شاخص ۱۹، کرج با شاخص ۴۸، ایلام با شاخص ۳۴، زنجان با شاخص ۳۳، قم با شاخص ۳۵، سنندج با شاخص ۲۱، کرمان با شاخص ۳۶، کرمانشاه با شاخص ۴۳، یاسوج با شاخص ۳۷، رشت با شاخص ۳۷ و همدان با شاخص ۱۲، در وضعیت پاک (سبز) ثبت شدند.

به این ترتیب، شرایط امروز کیفی هوای در کلان‌شهرهای گرگان، ساری، همدان و یزد ثبت نشده است، به طور که روز گذشته شهرهای گرگان، ساری و یزد بدون داده ثبت شد.

در نهایت، بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز یک شهر در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای)، یک کلان‌شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۹ شهر سالم (زرد)، هفت کلان‌شهر پاک (سبز) و چهار شهر بدون داده ثبت شده‌اند، اما روز گذشته هیچ‌کدام از کلان‌شهر در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش) نبودند، یک شهر ناسالم (قرمز)، دو کلان‌شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۳ شهر سالم (زرد)، تعداد ۱۳ کلان‌شهر پاک (سبز) و سه شهر بدون داده ثبت شد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 714837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.