عقب‌افتادگی‌های آذربایجان‌ غربی تاریخی است

استاندار آذربایجان‌ غربی گفت: به‌رغم تمام محدودیت‌ها و مشکلاتی که دولت سیزدهم با آن درگیر است، روند توسعه و عمران آذربایجان غربی به سرعت پیش می‌رود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، محمدصادق معتمدیان شامگاه دوشنبه _چهارم دی_ در نشست هم‌اندیشی پیشرفت و آبادانی آذربایجان غربی که در سالن پیامبر اعظم (ص) وزارت کشور با ارائه گزارش از عملکرد دولت سیزدهم در آذربایجان غربی برگزار شد، اظهار کرد: هدف از برگزاری این نشست هم‌اندیشی، پیشرفت و آبادانی آذربایجان غربی و بهره‌مندی از رهنمودهای بزرگان و پیشکسوتانی است که در پیشرفت و آبادانی استان نقشه داشته‌اند.

وی با اشاره به اهمیت توجه به اقدامات مثبت انجام شده در استان در کنار تلاش برای جبران عقب‌افتادگی‌ها افزود: عقب‌افتادگی‌های آذربایجان غربی تاریخی است، رئیس‌جمهور سال گذشته ۲۰ هزار میلیارد تومان برای جبران عقب‌ماندگی‌های حوزه عمرانی استان مصوب کرد که تاکنون بیش از نیمی از آن تخصیص یافته است.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه با تهاتر نفت به دنبال تداوم توسعه استان هستیم، اضافه کرد: آذربایجان غربی تنها استان کشور است که از فرصت تهاتر نفت برای پیشرفت و پیشبرد برنامه‌های توسعه‌ای بهره برده است.

معتمدیان با بیان اینکه امنیت پایدار استان زمینه سرمایه‌گذاری را فراهم کرده است، تصریح کرد: برای پیشرفت و توسعه استان، نیازمند سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در حوزه‌های مختلف همچون مرزها، معدن، گردشگری و فرآوری محصولات کشاورزی هستیم و امروز با سرمایه‌گذاری نهادهای دولتی و حاکمیتی و بخش خصوصی، گام‌های بلندی در زمینه اشتغال‌زایی و کاهش نرخ فلاکت در آذربایجان غربی برداشته شده است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای بازگشایی مرزهای بیشتر، اضافه کرد: بازگشایی مرزهای جدید سیاست راهبردی منطقه‌ای است و در این راستا توسعه مرزهای سرو، کیله و کوزه‌رش در دستور کار قرار دارد.

استاندار آذربایجان غربی از توسعه تمام جاده‌های منتهی به مرزهای استان خبر داد و تاکید کرد: با رویکرد دولت سیزدهم و دیپلماسی فعال منطقه‌ای، مرز تمرچین بازگشایی شد. سال گذشته صادرات به میزان یک میلیارد دلار از این مرز انجام شد و کریدور غرب نیز که ۸۵ درصد آن تکمیل شده است، سال آینده به پایان خواهد رسید.

معتمدیان یکی از ظرفیت‌های استان را هم‌مرزی با سه کشور منطقه معرفی کرد و گفت: ۲۵ درصد پایانه‌های بین‌المللی کشور در آذربایجان غربی مستقر است و با توجه به ارتباط زمینی و ریلی استان با اروپا، پیگیر توسعه حوزه حمل‌ونقل آذربایجان‌غربی هستیم و ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه راه‌های استان تخصیص داده شده است.

وی با تاکید بر تجاری‌سازی مرزهای آذربایجان‌غربی ادامه داد: در کنار راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی سرو ارومیه، به دنبال تجارت ترانزیتی و صادرات مستقیم از مرز رازی خوی هستیم.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به آغاز مطالعات ژئوفیزیک هوایی معادن در جنوب استان گفت: معادن نادر و گران‌قیمتی همچون طلا و تیتانیوم در استان وجود دارد و امروز آذربایجان غربی به عنوان یکی از قطب‌های تولید اورانیوم کشور شناخته می‌شود.

معتمدیان با تاکید بر اینکه حرکت استان رو به جلو است، اظهار کرد: با اجرای پروژه‌های ملی و شناسایی حلقه‌های مفقوده، روند توسعه و پیشرفت آذربایجان غربی تسریع می‌شود.

کد خبر 714757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.