تفریح زمستانه، چراغی نیم‌سوز در شهر

هر فصلی زیبایی‌ها و شرایط ویژه خود را دارد؛ همان‌طور که لباس‌های هر فصل جنس مخصوص به‌خود را دارد، تفریحات و وقت‌گذرانی‌ها نیز می‌تواند رنگ و بوی متفاوتی داشته باشد، اما در فصل سرد سال این دغدغه وجود دارد که شهروندان اوقات فراغت خود را در چه مراکز تفریحی و با چه امکانات سرگرم‌کننده‌ای سپری می‌کنند؟

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در دنیای مدرن امروز، افراد به‌شدت غرق در انجام کارهای روزمره خود شده‌اند و بیشتر مواقع یا برای تفریح فرصتی ندارند یا در بعضی فصول همچون زمستان بسیاری از تفریح‌ها را به دلیل برودت هوا از دست می‌دهند.

افراد حتی ممکن است از پرداخت هزینه تفریح خود و خانواده عاجز شوند، زیرا گرانی و تورم در سال‌های اخیر آنچنان با شتاب در حال تاخت‌وتاز است که بدون آمار هم می‌توان به این مسئله پی برد که تفریح و سرگرمی جزو آخرین اولویت‌های خانوار ایرانی قرار گرفته است، به همین دلیل تفریح به چرخیدن در فضای مجازی، رفتن به رستوران و مراکز خرید و تماشای تلویزیون منتهی می‌شود، از این‌رو تحرک، ورزش و بازی‌های گروهی و جمعی نقش بسیار کم‌رنگی در تفریح مردم پیدا کرده است.

با توجه به اینکه یکی از نیازهای اساسی بشر، تفریح و نشاط و شادی است و علم روان‌شناسی، همچنین فرهنگ دینی بر این موضوع تاکید دارد و ذات انسان آن را می‌طلبد، مدیران شهری باید برای تفریح شهروندان به‌ویژه در فصول سرد سال تدابیری بیندیشند تا شهروندان بتوانند در یک فضای امن و با هزینه معقول به تفریح و سرگرمی بپردازند، زیرا سلامت روحی آن‌ها موجب پدید آمدن جامعه سالم می‌شود.

آنچه در میان همه زیبایی‌ها و جاذبه‌های اصفهان مغفول مانده است و توجه کمتری به آن می‌شود، گردشگری زمستانه است؛ موضوعی که می‌تواند هم‌زمان با کاهش گردشگران در فصل سرما، چراغ گردشگری در نصف‌جهان را همچنان روشن نگه دارد و اصفهان را نیز به عنوان یک مقصد گردشگری چهارفصل در ایران معرفی کند.

تفریح زمستانه، چراغی نیم‌سوز در نصف جهان

ایجاد ظرفیت‌های جدید تفریحی در اصفهان با مشارکت بخش خصوصی

علی صالحی، سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: یکی از مسائلی که در «شهر زندگی» اهمیت ویژه‌ای دارد، سرانه تفریح و گردشگری در سبد خانوار است که از ابتدای دوره ششم نیز درباره این موضوع به‌عنوان یکی از محورهای اصلی شهر تلاش شده است.

وی با اشاره به بسترهای تفریحی شهر می‌افزاید: احیای ظرفیت‌های موجود که مدتی به تعطیلی رسیده بود و بازسازی، نوسازی و قابل استفاده شدن آن‌ها، ارتقای بهره‌برداری و بهره‌وری از دستگاه‌های مراکز تفریحی با فراخوان‌ها، رویدادها و طرح‌هایی که اجرا می‌شد و ایجاد ظرفیت‌های جدید در چند فاز کوتاه مدت، بلند مدت، میان مدت در بخش‌های مختلف همچون شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان، کمک کننده این مسیر است.

سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: در فصل زمستان این مجموعه‌های تفریحی به‌ویژه مجموعه‌های روباز، به‌لحاظ شرایط فیزیکی، ساختاری، بازه زمانی و شرایط فصلی به‌نوعی در فصل کم‌بازدید قرار می‌گیرند که چند رویکرد برای پیشرفت آن‌ها در نظر گرفته شده است.

صالحی درباره حوزه نرم‌افزار به‌عنوان مسیر پیشرفت مجموعه‌های تفریحی بیان می‌کند: مسئولان طی سال گذشته و سال جاری در تلاش هستند در ایام خاص رویدادهای جذابی در نظر بگیرند که برای مخاطب جذاب باشد که از جمله این رویدادها می‌توان به برگزاری جشن برای ولادت حضرت زهرا (س) و روز زن اشاره کرد.

وی خاطرنشان می‌کند: مسئولان باید ظرفیت‌های موجود شهر را با آب‌وهوای سرد زمستان متناسب‌سازی و در بعضی فرهنگ‌سراها و ساختمان‌های مربوط به مجموعه شرکت توسعه سیاحتی سپاهان، بخش‌های جدیدی را تحت عنوان بازیکده ایجاد کنند؛ البته بخشی از این پروژه در منطقه دو و ناژوان اجرا شده است.

سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به فضاهای تفریحی نصف جهان توضیح می‌دهد: در چند منطقه دیگر شهر اصفهان نیز فضاهای بازی کودکانه به‌صورت مسقف تعریف شد که این فضاها زیر مجموعه شرکت توسعه سیاحتی سپاهان و شهرداری است، زیرا در شهرداری نیز بعضی زیرساخت‌ها تغییر کاربری پیدا کرده و فضای مناسبی برای تفریح شهروندان شده است.

ایجاد فضای تفریحی سرپوشیده در شهر اصفهان با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در دستور کار است و در این راستا پنج نقطه شناسایی شده است

صالحی با اشاره به نیاز شهر اصفهان به تفریح تخصصی زمستانه می‌گوید: در این باره طرح‌های مختلفی از جمله پارک برفی مورد بررسی مسئولان قرار گرفته است، زیرا باید این نوع تفرجگاه‌ها را با توجه به اقلیم زیست محیطی اصفهان و شرایطی که مصرف انرژی در این مجموعه دارد، دایر شود، البته این موضوعات در دستور کار شهرداری و شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان قرار گرفته است.

وی درباره ایجاد مجموعه بازیکده‌های تفریحی سرپوشیده بیان می‌کند: مسئولان مربوطه با همکاری سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان و شرکت توسعه سیاحتی سپاهان به‌دنبال ایجاد فضای سرپوشیده‌ای با عنوان یک نشان تجاری تفریحی، مشابه فروشگاه‌های کوثر هستند که در این راستا پنج نقطه در شهر را شناسایی شده است، البته از ظرفیت‌های بخش خصوصی نیز استفاده می‌شود.

سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان درباره تأسیس این فضاهای تفریحی سرپوشیده بیان می‌کند: امیدواریم تا پایان سال آینده این مجموعه به مرحله بهره‌برداری برسد تا در ایام زمستان یا در شرایطی که هوا آلوده است، نوعی تفریح مفید با راهبری فرهنگی برای شهروندان باشد.

صالحی با اشاره به ایجاد شهرک نوجوان در محل سابق نمایشگاه‌ها عنوان می‌کند: این عرصه سرپوشیده محل مناسبی برای ایجاد شهرک تفریحی است که در بودجه ۱۴۰۲ نیز مطرح و مراحل طراحی آن نهایی شده است و اگر مجموعه کارهای حقوقی آن با شرکت آب منطقه‌ای برطرف شود، شهرداری می‌تواند یک پاتوق بزرگ برای کودکان فراهم کند که در فصول سرد از آن بهره‌مند شوند؛ این یک مدل جدید تفریحی محسوب می‌شود که شامل شهربازی، مجموعه‌های خدماتی، تجاری و فرهنگی ویژه نوجوانان است.

وی می‌گوید: شهر اصفهان برای داشتن اماکن و زیرساخت‌های تفریحی تابستانه و زمستانه، علاوه‌بر شهرداری نیاز به مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی دارد تا ظرفیت‌های تفریحی بیشتری به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان فراهم کند.

تفریح زمستانه، چراغی نیم‌سوز در نصف جهان

تفریح باید سبک زندگی فرهنگی را در میان مردم رواج دهد

امان‌الله باطنی، جامعه‌شناس شهری و مدیر مرکز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: یکی از مشکلات تفریحی جامعه ایرانی این است که مردم در یک زمان به یک مکان هجوم می‌آورند، یکنواختی زمانی و مکانی را تجربه می‌کنند و در نهایت موجب ترافیک‌های سنگین می‌شوند.

وی با اشاره به تقویت سبک زندگی فرهنگی مردم می‌افزاید: در فصول سرد سال که تفریح‌ها به فضاهای بسته محدود می‌شود، در حالی که بهتر است شهروندان با مراجعه به فضاهای فرهنگی همچون تالار هنر، تئاتر تماشا کنند یا با رفتن به هنر سرای خورشید، موسیقی گوش دهند، چراکه با مراجعه به این مکان‌های تفریحی و شرکت در کلاس‌های فرهنگی_هنری زمینه تفریح زیادی برای شهروندان خلق می‌شود، اما این فضاهای فرهنگی به‌عنوان تفریح برای شهروندان محسوب نمی‌شود و به همین علت در فصل زمستان برای تفریحات خود دچار مشکل می‌شوند.

جامعه‌شناس شهری و مدیر مرکز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: مسئولان باید با رونق تئاتر شهری و محور قرار دادن آن مردم را به این تفریح فرهنگی سوق بدهند و زندگی فرهنگی شهروندان را با رفتن به سوی تفریحات فرهنگی تقویت کنند.

باطنی با اشاره به تعریف تفریح ادامه می‌دهد: تفریح عبارت است از باز تولید زندگی در ابعاد ساده و در این تعریف فرهنگ موضوعیت پیدا می‌کند؛ تفریح باید به گونه‌ای باشد که سبک زندگی فرهنگی را در میان مردم رواج دهد، این امر نیازمند بازاریابی در سطح شهر به ذات فرهنگی و اجتماعی و نوسازی کاربری فضاهای تفریحی مختلف است.

مسئولان باید سبک زندگی فرهنگی مردم را تقویت و تفریح فصول سرد را نیز برای شهروندان فراهم کنند

وی با اشاره به تغییر و نوسازی کاربری فضاهای تفریحی خاطر نشان می‌کند: مسئولان برای نو کاربری باید پروژه تئاتر شهری را آغاز کنند و مردم را به استفاده از تفریحات فرهنگی تشویق کنند که در نهایت با این اقدامات، احساس تعلق اجتماعی مردم نیز افزایش پیدا می‌کند و به دنبال آن سبک زندگی فرهنگی آن‌ها تقویت و تفریح فصول سرد نیز برای شهروندان فراهم می‌شود.

جامعه‌شناس شهری و مدیر مرکز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی شهرداری اصفهان با اشاره هزینه‌های مادی تفریح شهروندان توضیح می‌دهد: هزینه این تفریح‌ها باید کمتر شود تا عموم مردم توانایی استفاده داشته باشند، همچنین ایجاد امکان تفریح زمستانی متمرکز در رفع مشکلات شهروندان بسیار تأثیرگذار است.

باطنی با اشاره به ساماندهی تفریحات ورزشی زمستانه بیان می‌کند: برخی شهروندان به تفریحات ورزشی زمستانه علاقه زیادی دارند، از این‌رو باید بعضی از این تفریح‌ها را در سطح شهر گسترش داد.

به گزارش ایمنا، با این اوصاف مدیران شهری و استانی باید با همت بخش خصوصی کمبود تفریحات زمستانه را برای شهروندان جبران کنند، زیرا سلامت روحی و جسمی مردم وابسته به تفریحات محرک و خلاق است، البته که این تفریحات با قیمت معقول و ارزان به مردم عرضه شود.

گزارش از: پرستو عطایی

کد خبر 714721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.