ضرورت تعریف عرصه فعالیت دشمن از نظر جنگ شناختی/ کلاس‌های درس ما قلمرو جنگ شناختی دشمن است

رئیس مرکز حراست دانشگاه‌های آزاد اسلامی گفت: امروز کلاس‌های درس ما قلمرو جنگ شناختی دشمن است و اساتید فرماندهان این جنگ هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، دکتر محمد فرهنگ امروز _ دوشنبه چهارم دی ماه _ در نشست تخصصی جهاد تبیین با موضوع «جنگ شناختی» که همزمان با دهه بصیرت و به همت دفتر بسیج دانشجویی و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد میمه برگزار شده بود، با تاکید بر اهمیت جنگ شناختی، اظهار کرد: امروز کلاس‌های درس ما قلمرو جنگ شناختی دشمن است و استادان دانشگاه فرماندهان این جنگ هستید.

وی به مقاومت سرسختانه و جوانمردانه مردم غزه که باعث شده زمینه‌هایی از مظلومیت مسلمانان جهان به رخ جهان کشیده شود و چهره واقعی آمریکا و استکبار جهانی به واسطه این مقاومت رو بشود را اشاره کرد و گفت: خدا را شاکریم که هستیم و شاهد این زمان هستیم که افکار خواب جوامع جهانی که امروز در شرف بیداری است و این بیداری به واسطه این مجاهده و مقاومت دارد ظهور و بروز می‌کند و انشاالله شاهد اضمحلال و فروپاشی این نظام نامشروع و غاصب باشیم.

رئیس مرکز حراست دانشگاه‌های آزاد اسلامی تصریح کرد: اول اینکه اگر بدانیم در جنگ شناختی هستیم ۵۰ درصد کار حل شده است و کسی که درگیر جنگ شناختی یا جنگ است آرایش جنگی یا آرایش دفاعی می‌گیرد اما اینکه آیا واقعاً به این باور رسیده‌ایم که دچار جنگ شناختی هستیم و آیا آرایش نظامی برای این جنگ شناختی گرفته‌ایم و دفاع شناختی را داریم یا نه اولین سوالی است که باید به آن پرداخته شود.

فرهنگ با اشاره به اینکه اصلاً جنگ شناختی از نظر مفهوم شناختی چیست بر اینکه واژه شناسی جنگ شناختی باید تبیین شود را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: در حوزه جنگ شناختی در رابطه با خود واژه و مفهوم جنگ شناختی اقدام شده است و از نظر تعریف هم مثل علوم سیستم‌های هوش مصنوعی هوش مصنوعی، علوم عصب شناسی و علوم شناختی و روانشناختی، بیوتکنولوژی، بیوتروریست انواعی از مدل‌های علوم را در کنار هم قرار می‌دهند و با آن به عرصه جنگ مورد نظر وارد می‌شوند.

وی تاکید کرد: جنگ شناختی چیزی نیست که الان تولید شده باشد از سالیان مختلف قرون مختلف حوزه جنگ شناختی وجود دارد؛ غصب خلافت و غائله‌ای که برای حضرت امیرالمومنین (ع) و خلافت به وجود آمد تعبیر این است که این هم یکی از مدل‌های جنگ شناختی است؛ یا در قضیه زمان امیرالمومنین و خلافت ایشان و قبل از آنکه بحث حکومت و خلافت بین شام و مدینه و بعد عراق که بین معاویه و امیرالمومنین در نهج‌البلاغه می‌بینیم و یا بعضاً نامه‌های که از طرف معاویه به امیرالمومنین و جوابی امیرالمومنین به معاویه می‌دادند دقیقاً مدل از جنگ شناختی را می‌شود مثال زد. همچنین در حوزه بحث خلافت امیرالمومنین و امامت اهل بیت (ع) که بنی‌امیه و بنی‌مروان روی موضوع بحث جنگ شناختی کار کردند به شکلی که اصلاً کسی جرأت نمی‌کرد اسمی از امیرالمومنین و اهل بیت به زبان بیاورد.

فرهنگ با بیان اینکه حوزه جنگ شناختی حتی در صدر اسلام هم وجود داشته امروز هم وجود دارد و البته امروز ابزارهای آن فرق دارد، افزود: الان برخی فکر می‌کنند جنگ شناختی فضای مجازی و فضای سایبر است در حالی که اینها ابزار جنگ شناختی است.

وی بیان کرد: از آنچه که در فردای دانشگاهی با آن ممکن است مواجهه شویم باید بحث شود؛ الان واقعاً ما آرایش جنگی نداریم در مقابله با حوزه جنگ شناختی که دارد اتفاق می‌افتد.

فرهنگ اظهار کرد: بشر با چند مدل از جنگ از ابتدای خلقت خودش درگیر بوده است یکی جنگ سخت بوده که از قوه قهریه و فیزیکی استفاده می‌کند درگیری در زمین اتفاق می‌افتد و شما وقتی می‌دانید جنگ سخت اتفاق افتاده به این منزله است که از داخل کشور یا خارج کشورتان وارد اوضاع جغرافیای شما می‌شوند که به وسیله اقدام نظامی از خارج اتفاق می‌افتد یا از طریق شورش‌ها در درون اتفاق می‌افتد به هر حال یک نوع تهدید بیرونی است در تهدید کشورهاست در فروپاشی نظام‌های حکومتی و معمولاً در جنگ سخت وقتی سرزمین گرفته می‌شود نظام حکومتی و سیاسی هم متلاشی می‌شود.

وی ادامه داد: حتی در بعضی از جنگ‌ها بخشی از کشور که تسخیر می‌شود قاعدتاً آن کشور منجر به فروپاشی می‌شود و حاکمیت خودش را از دست می‌دهد چون اینجا سرزمین به عنوان نماد حاکمیتی از قدرت سیاسی نیست بلکه یکی از ابزارهای قدرت سیاسی هستند و یکی از ابزارهای قدرت سیاسی حوزه جغرافیایی و سرزمینی است یعنی زمین است یا به واسطه نیروهای انسانی که در قلمرو سرزمینی بودند چون وقتی سرزمینی تسخیر شود نیروهای انسانی هم تسخیر می‌شود و جز سرمایه‌ها از قدیم‌الایام نیروی انسانی بوده است.

فرهنگ گفت: بُعد دوم جنگ‌های جنگ‌های نیمه سخت است جنگی که مبتنی بر حوزه اقتصاد و مسائل مالی و تبادلات پولی و مسائل مالی است مثل چیزی که الان دارد اتفاق می‌افتد تحریم‌های ظالمانه آمریکا در خصوص جمهوری اسلامی ایران که از همان اول انقلاب بوده است بعد از تسخیر لانه جاسوسی رقم خورده هر سال هم تمدید شده و بعد با بهانه انرژی هسته‌ای بیشتر هم شد؛ در این نوع از جنگ به یک شکلی از سیستم تشویق و تنبیه استفاده می‌شود. حوضه جغرافیایی نیمه سخت حوزه مسائل اقتصادی کشورها است ابزار آن هم مثل اینکه امروز می‌بینیم در بحث تبادلات دلار در دنیا است.

وی گفت: سومین مدل جنگ جنگ نرم است حوضه جغرافیای جنگ نرم با جنگ سخت و نیمه سخت فرق می‌کند حوزه جغرافیایی جنگ نرم بحث ذهن و قلب است و ابزار آن هم رسانه است یعنی دشمن به دنبال تسخیر ذهن مردم ما و قلب مردم ماست در دو ساحت یقین و ساحت احساسات و عواطف جنگ نرم به دنبال این است که در ذهن انسان یقین‌ها را تبدیل به شک کند و باورها و ارزش‌های خودش را که ناهنجار از دیدگاه ما شناخته می‌شود تبدیل به عرصه ارزش‌های ما بکند.

آینده افق جنگ شناختی مواجهه با مفاهیم جدیدی است که تولیدکننده آن انسان‌ها نیستند

دکتر فرهنگ در ادامه استفاده از ابزار رسانه که خصوصاً بعد از جنگ جهانی دوم مدنظر قرار گرفته را مورد اشاره قرار داد و گفت: آن موقع به شدت از ابزار رسانه تصویری استفاده شد و بعد آرام آرام با ورود دهه ۹۰ به بحث ارتباطات شبکه‌ای و فضای سایبر و رونمایی از اینترنت و شبکه جهانی وارد فضای اینترنت شد و بعد آرام آرام از اینترنت وارد شبکه‌های اجتماعی شد و در آینده با ورود هوش مصنوعی نوع و ابزار رسانه قاعدتاً از تصور به تصویر کشیده شد و از تصویر قطعاً وارد فضای جدیدی خواهد شد در آینده که امروز رگه‌هایی از آن را داریم می‌بینیم در حوزه جنگ هوش مصنوعی که می‌شود بگوییم که آینده افق جنگ شناختی این است که شما با تعابیر و مفاهیم جدیدی در عرصه جنگ‌ها مواجه خواهید شد که تولید کننده آن دیگر انسان‌ها نیستند.

نقش پررنگ پردازشگرهای سیستم‌های کوانتومی در آینده بحث جنگ شناختی

وی در ادامه نظر استادان را به پیشرفت‌های در لبه تکنولوژی جلب کرد و گفت: اینکه حوزه کوانتوم توجهی شده یا نه موضوع مهمی است.

فرهنگ اظهار کرد: سیستم‌های کامپیوتری که در دنیای امروز دارد به شدت روی آن کار می‌شود حوزه پردازش تصویر و سی‌پی‌یوها کلاً در حوزه سیستم‌های کوانتومی کاملاً تغییر خواهد کرد و آن ذرات به جای عدد صفر و یک که امروز در سیستم‌های کامپیوتر در رایانه می‌بینیم و معادلات بر اساس ۱ و صفر محاسبه و پردازش می‌شود در آینده با ورود علم کوانتوم بر اساس ذرات است؛ پردازشگرهای کوانتومی بسیار غیر قابل تصور است

فرهنگ با بیان اینکه حرف از ۱۰ به توان ۵۲ است که خود قدرت جهان هستی را بر اساس آن تعریف می‌کنند، گفت: ولی پردازشگرهای امروز سیستم‌های کوانتومی ۱۰ به توان ۱۵ و حتی ۱۰ به توان ۳۰ دارد در دنیا تولید می‌شود که یک دانش بسیار جدید و لب مرزی است قطعاً در آینده بحث جنگ شناختی و ابزارهای این حوزه را مواجه خواهیم کرد که باید بحث شود و جای بحث دارد.

ضرورت تعریف عرصه فعالیت دشمن از نظر جنگ شناختی

دکتر فرهنگی در ادامه مرور بر اساس دسته‌بندی جنگ از لحاظ موضوع و اشاره به اینکه امروز نسل ششم جنگ‌های انسانی را داریم تعریف می‌کنیم که وارد آن حوزه نخواهیم شد چرا که این مهم در حوزه پدافند غیرعامل بیشتر پرداخته خواهد شد؛ عنوان کرد: سوال من این است که آیا ما در مواجه با جنگ شناختی عرصه جنگ شناختی کجا هستیم. ما باید عرصه فعالیت دشمن در جنگ شناختی را بتوانیم تعریف کنیم و اینکه در کدام زمین باید بازی کنیم در کدام زمین بجنگیم از چه مواضعی دفاع کنیم زمین را باید بشناسیم.

وی ادامه داد: وقتی دشمن در جنگ سخت حمله می‌کند می‌گوئیم از جنوب حمله کرد از غرب حمله کرد یا از شرق حمله کرد مواضع خودمان را متناسب با شرایط جغرافیایی تنظیم می‌کنیم و معمولاً نیروهای نظامی علم زمین شناسی و جغرافیایی شأن خیلی باید قوی باشد یعنی یک فرمانده تا جغرافیای را خوب ندانند تا سرزمین‌ها را نشناسد تا موانع طبیعی و عوامل طبیعی را نشناسد نمی‌تواند بجنگد در زمان جنگ از ابزارهای طبیعی استفاده می‌شد و جنگ سخت جنگ سرزمینی و جغرافیایی است باید فرمانده مجهز به دانش جغرافیایی و سرزمینی باشد.

اهمیت تعیین سرزمین جنگ شناختی که باید درگیرش باشیم

رئیس مرکز حراست دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور گفت: در حوزه جنگ شناختی هم باید چنین کاری را انجام دهیم سرزمینی که ما باید درگیرش باشیم این سرزمین کجاست.

فرهنگ ادامه داد: جنگ شناختی همه آن چیزهایی که در جنگ‌های مختلف از آن استفاده می‌شود در جنگ شناختی استفاده می‌شود ولی محور فعالیت بر اساس موضوع شناختی است روی پردازش شما کار می‌کنند و بچه‌های ما امروز شناخت بر اساس تصور نیست بلکه بچه‌های امروز ذهنشان روی تصویر است چون در این فضا رشد کرده‌اند، مثل قبلاً نیست که با ذهنمان تصویرسازی می‌کردیم زیاد کتاب می‌خواندیم کتاب داستان دوست داشتیم امروز بچه ما ۲۰۰ قسمت یا ۴۰۰ قسمت ۱ سریال خارجی را دانلود می‌کند به جای اینکه کتاب بخواند.

آموزش اگر مبتنی بر تصویر نباشد موفق نیست

رئیس مرکز حراست دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور گفت: امروز آموزش اگر مبتنی بر تصویر نباشد موفق نیست بچه‌ها تصویری هستند به خاطر همین است سر کلاس استاد با کلام صحبت می‌کند اما بچه تصویری است و دشمن این را فهمیده ضمن اینکه خودش در این معادله می‌خواهد بازی کند.

بچه‌ها با رسانه و حوزه بازی‌ها تصویری بار آیند

وی افزود: همچنین رسانه یک زمان سینما بود فاصله بین بیننده و رسانه وجود داشت بعد این تصویر آمد در خانه تلویزیون شد در سینما حق انتخاب نداشتید آنچه که سینماگر ارائه می‌کرد بود؛ وقتی تلویزیون آمد انتخاب گسترده‌تر شد ولی باز خودتان نقش جدی در تولید محتوا ندارید اینترنت آمد آمدیم نزدیک‌تر در فاصله ۵۰ سانتی‌متری خودتان فضای اینترنت را انتخاب می‌کنید باز تولید محتوا در اختیار شما نبود اما انتخاب شما گسترده‌تر شد و زمان ورود شبکه‌های اجتماعی و اشتراک گذاری مطالب خود فرد در تولید محتوا و جمله نقش داشت دیگر حکومت‌ها یا صاحبان رسانه نیستند که برای فرد محتوا تولید کنند و امروز حتی توئیت‌ها که زده می‌شود نظرات مفهوم آن را جور دیگر می‌کند و خلاصه اینکه در تولید محتوا امروز تک تک آحاد بشر نقش دارند.

دکتر فرهنگ گفت: حرکت بعدی این است که حوزه بازی‌ها و گیمرهاست که بچه‌ها را طوری بار می‌آورند که خودشان می‌توانند یک جنگ را مدیریت کنند و نقش ایفا کنند.

وی افزود: بر اساس مدل‌ها و پلتفرم‌هایی که در بازی وجود دارد یاد می‌گیرند چطوری بر هوش مصنوعی سیستم و نرم‌افزار غلبه کنند؛ اینجا حوزه پردازش ذهن است امروز پردازش ذهن بچه‌های ما را بر اساس علوم شناختی تسخیر می‌کنند.

رئیس مرکز حراست دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور گفت: در علوم جنگ شناختی اگر در جنگ نرم روی باورها و اعتقادات و احساسات قلبی که ما نسبت به ارزش‌ها و باورهای خودمان داشتیم مثل مثلاً در جنگ نرم هنجارهای ما را تبدیل به ناهنجاری می‌کند از طریق شک و یقین و ارزش‌های ما که محبت‌های ماست مثل محبت به اهل بیت و محبت به دین و به کشورمان به نظام جمهوری اسلامی به پرچم به ملیتمان به حدود و ثغور جغرافیایی و به عرف و عادت ایرانی بودنمان این‌ها ارزش‌های ماست که دوست داریم و قلبی هم اعتقاد داریم و فکری و حاضریم جانمان را هم فدای آن کنیم روی بچه‌های ما کار کردند این‌ها را تغییر دادند یقین آنها را تبدیل به شک کنند و محبت آنها را تبدیل به کینه کنند.

وی با بیان اینکه نمونه‌های آن را پارسال دیدیم، اظهار کرد: با یک پدیده مواجه شدیم که هر روز با یک مدل با یک فرایند تولید و فردا با مدل دیگر اما ما بلافاصله خودمان را باز شناسی کردیم دقیقاً صحنه عمل دشمن را شناسایی کردیم وضعیت دشمن و و ادوات دشمن را درآوردیم و کنشگران فعال عرصه ناامنی دانشگاه را شناسایی کردیم با همان ابزارهایی که خودشان به جنگ ما آمدند.

رئیس مرکز حراست دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور گفت: ما ابزارهای سنتی نمی‌توانیم به آنها مواجه کنیم دقیقاً مادر مدل مواجه با این‌ها از سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و نرم‌افزارهای هوش مصنوعی استفاده کردیم و وقتی از این ابزارهای تکنولوژی استفاده کردیم قاعده جمع شد موفقیت شروع شد و ظرف دو ماه حداقل در عرصه دانشگاه توانستیم فعالیت دشمن را در محیط دانشگاه و کسانی که به عنوان کنشگر جبهه دشمن در بازی دانشگاه بودند مدیریت کردیم.

فرهنگ با این سوال که آیا این مسئله بعد اغتشاشات تمام شد آیا جنگ شناخت تمام شد، اذعان کرد: خیر تازه شروع شد چون با ذهن کار می‌کنند آنچه آنها باید فکر کنند و تلقین کنند به جوان ما از طریق ابزار شبکه‌های اجتماعی را هر روز انجام می‌دهند

وی با تصریح بر اینکه چند موفقیت به دست آوردیم اظهار کرد: به دنبال این بودند که کشور را تعطیل کنند بعد از دانشگاه‌ها وارد بازار شدند بازار را تعطیل کنند خواستند از مدل‌های خودمان در زمان پیروزی انقلاب استفاده کنند و به دنبال آوردن مردم به صورت میلیونی بودند که موفق نشدند جمعیتی که در دانشگاه‌ها آوردند ۱۰۰ هزار نفر هم نرسید اگر بخواهیم نفری حساب کنیم فکر می‌کنم زیر ۳۰ هزار تا بیشتر نباشد همچنین در عرصه‌های دیگر که مدنظر داشتند شکست خوردند.

وی سپس به بحث اپوزیسیون و تلاش برای کار هم‌افزا با محوریت‌های جریان‌های جدید و قدیم اشاره کرد با بیان اینکه در این مورد هم شکست خوردند؛ گفت: در حوزه فرهنگی حوزه پوشش یکی از بحث‌های جدی است که دشمن خیلی روی آن تمرکز دارد و استادان دانشگاه باید نقش آفرینی کنند و موضوع فرهنگ که مقام معظم رهبری از دهه ۷۰ روی آن تاکید داشته‌اند.

فرهنگ اظهار کرد: یک تلاش مهم دشمن در حوزه جنگ شناختی زدن نقطه امید مردم است و مقام معظم رهبری هم اشاره فرمودند که ما به قله نزدیک شده‌ایم تمام تلاش دشمن این است که این نقطه را بزند؛ اینها دارند نقطه امید مردم و جوانان را می‌زنند.

وی مرور سخنرانی‌های مقام معظم رهبری بعد از اغتشاشات توصیه و با اشاره بر تصمیم داعیانه و راهبردی رهبر معظم انقلاب در مورد وقایع بعد از اغتشاشات، گفت: نقطه امید جمهوری اسلامی که همانا رسیدن به قله مهدویت و ظهور و انشاالله مقدمات ظهور است و ایجاد یک تمدن نوین ایران اسلامی است و این‌ها می‌بینند دارد نزدیک می‌شود آمده‌اند و دارند می‌زنند نقطه امیدمان به همین جهت در مواجه با چنین جنگی باید از رأفت اسلامی و رحمت الهی صحبت کنیم البته یک جایی باید اشداء علی الکفار باشد.

امروز کلاس‌های درس ما قلمرو جنگ شناختی دشمن است

رئیس مرکز حراست دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور گفت: امروز کلاس‌های درس ما قلمرو جنگ شناختی دشمن است و شما استادان فرماندهان این جنگ هستید.

وی یادآور شد: در بیانیه تعلیم و تربیت اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی که در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ منتشر شد این را تاکید کرد دانشگاه آزاد که محور تعلیم و تربیت اجتماعی استاد است معلم است.

فرهنگ اظهار کرد: در حوزه نقطه امید ما در محیط دانشگاه امروز رسانه‌هایی که نقطه امید ما را دارند می‌زنند نقطه امید جوانان ما را دارند می‌زنند این‌ها بیشترین خیانت را می‌کنند.

وی ادامه داد: امروز بحث انتخابات را داریم مقام معظم رهبری فرمودند حضور حداکثری و پرشور را تاکید دارند چرا چون دقیقاً ایشان به عنوان فرمانده اصلی این میدان می‌دانند دشمن دارد چه کار می‌کند.

فرهنگ بیان کرد: در کلاس‌های درسمان اگر نقطه امید بچه‌ها را زدیم در زمین جنگ شناختی دشمن بازی کردید و اگر نقطه ناامیدی دشمن که تولید ناامیدی به جوان‌ها است را زدید و امید تزریق کردید؛ شما در دفاع جنگ شناختی و حتی در حمله جنگ شناختی بر علیه دشمن شرکت کرده و امروز فرمانده این عرصه اساتید ما هستند.

رئیس مرکز حراست دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور گفت: در حوزه بحث عفاف و حجاب باید استادان دانشگاه وارد میدان شوند چرا که نقش استادان بسیار مؤثر خواهد بود.

کد خبر 714707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.