تاثیر فضای مجازی بر زیست اجتماعی افراد / والدین، نبایدهای این فضا را تذکر دهند

یک جامعه‌شناس با بیان اینکه فضای مجازی با زیست اجتماعی افراد در جامعه امروز همراه شده است، گفت: لازم است والدین نبایدهای فضای مجازی را به فرزندان تذکر دهند، عمده نبایدهای این فضا موارد اخلاقی است که والدین موظف به تذکر دادن به فرزند خود هستند.

مرتضی پدریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص استفاده گریزناپذیر فرزندان از فضای مجازی با آموزش‌های غیرحضوری و نوع رفتار والدین، اظهار کرد: فضای مجازی با زیست اجتماعی افراد در جامعه امروز همراه و به نوعی در تمام ابعاد زندگی اجتماعی افراد تأثیرگذار واقع شده، در واقع می‌توان گفت که شاید حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد زیست اجتماعی افراد در عصر امروز تحت سیطره فضای دیجیتالی است.

وی با بیان اینکه فضای مجازی و حوزه دیجیتال حتی در حوزه اقتصادی برای جابه‌جایی پول، گرفتن موجودی، خرید و فروش نیز کاربرد دارد، افزود: ارتباطات، حمل‌ونقل و سرگرمی‌ها از دیگر مسائلی است که تحت تأثیر فضای مجازی و حوزه دیجیتال قرار دارد و اگر بخواهیم در شرایط کنونی دسترسی به اینترنت و فضای مجازی را برای فرزندان محدود کنیم، در اصل یک نوع عقب‌نشینی واپس‌گرا ایجاد کرده‌ایم که در زیست آینده فرزندان تأثیرگذار است.

این جامعه‌شناس تاکید کرد: فرزندان را باید با فضای مجازی به طور کامل آشنا کنیم و آن‌ها را در معرض این فضا قرار دهیم، اما در مقابل هشدارهایی باید به آن‌ها بدهیم؛ فضای مجازی تیغی دو لبه است که در عین فواید بسیاری که دارد می‌تواند بعضی از آموزه‌های منفی و رفتارهای نابهنجار را به فرزندان منتقل کند.

وی با بیان اینکه استفاده فرزندان از این فضا امری اجتناب‌ناپذیر است و والدین نمی‌توانند فرزند خود را از زیست جمعی حذف کنند، ادامه داد: امروز جامعه‌پذیری فضای مجازی بحثی حیاتی و کاربردی برای آینده فرزندان به شمار می‌رود.

ناگزیر به استفاده از فضای مجازی

پدریان در خصوص آموزش نبایدهای فضای مجازی به فرزندان، گفت: لازم است والدین نبایدهای فضای مجازی را به فرزندان تذکر دهند، عمده نبایدهای این فضا موارد اخلاقی است که والدین موظف به تذکر دادن به فرزند خود هستند، همچنین والدین باید مراقب رفتارهای اعتیادی کودکان باشند، چراکه این امر می‌تواند تا حدودی استفاده از فضای مجازی را برای فرزندان و خانواده‌های آنها نگران کننده کند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر وابستگی فرزندان به تلفن همراه را نمی‌توان اعتیاد قلمداد کرد، باید بدانیم دنیای مجازی و اینترنت سوار بر جامعه کنونی شده است و در شرایط زندگی صنعتی امروز که استفاده از امکانات روزانه مانند فیلم دیدن، تاکسی گرفتن، مطلب خواندن، پول جابه‌جا کردن، آموزش دیدن، دنبال کردن آخرین اخبار روز، سرگرمی، امور فرهنگی و تفریحی وابسته به اینترنت است، ما مجبور به استفاده از فضای مجازی و دنیای اینترنت هستیم.

این جامعه‌شناس خاطرنشان کرد: وابستگی بیش از اندازه فرزندان به تلفن همراه را هم نمی‌توانیم اعتیاد نام دهیم؛ در حقیقت این وابستگی سبک زندگی در حوزه‌های متفاوت مانند سیاست، اقتصاد، ارتباطات، تفریح و همه این موارد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: خانواده باید علائم خطر و هشدارها را به فرزندان ارائه دهند، به آن‌ها بیاموزد به منظور هنجارپذیری در جامعه تا یک مقطع سنی مشخص حق ورود به تمام سایت‌ها را ندارند و برای استفاده بهینه از فضای مجازی و اینترنت این محدودیت‌ها را برای او تعیین کنند.

کد خبر 714634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.