چهره‌های بازنده سیاسی آمریکا در سال ۲۰۲۳ از نگاه نیوزویک

نشریه نیوزویک در مطلبی، سال ۲۰۲۳ را سالی پرفرازونشیب برای دنیای سیاست آمریکا ارزیابی کرد و فهرستی از بازندگان این عرصه را منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از نشریه نیوزویک، سال ۲۰۲۳ میلادی، سال پرفرازونشیب دیگری در دنیای سیاست آمریکا بود که شاید مهم‌ترین آن هرج و مرج در مجلس نمایندگان، آغاز تحقیقات برای استیضاح جو بایدن رئیس‌جمهوری این کشور و چهار کیفرخواست علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق و رستاخیز سیاسی این چهره جنجالی باشد.

به نوشته این نشریه، در طول سال ۲۰۲۳ برندگان و بازندگان زیادی وجود دارند که در این میان از افزایش شهرت رابرت اف کندی جونیور که تردیدهای بسیاری در مورد واکسن مطرح کرده تا اخراج ناگهانی کوین مک کارتی، رئیس سابق مجلس نمایندگان همه قابل تأمل هستند.

این نشریه آمریکایی در ادامه، فهرستی از چهره‌های اصلی سیاست آمریکا را ارائه کرده است که احتمالاً در کتاب‌های تاریخ ثبت می‌شود.

ران دسانتس

نام دسانتس به‌عنوان نخستین چهره در فهرست نیوزویک، آمده است؛ فرماندار فلوریدا و نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ میلادی.

چهره‌های بازنده سیاسی آمریکا در سال ۲۰۲۳ از نگاه نیوزویک

هنگامی که دسانتس آمادگی خود را برای نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ مطرح کرد، پس از دونالد ترامپ گزینه دوم پیروز در نظر گرفته شد. اما در شش ماه گذشته شاهد کاهش حمایت از این چهره نزدیک به ترامپ بودیم؛ کسی که با حملات مکرر از سوی رئیس‌جمهور سابق و اطرافیانش، در حال حاضر حمایت تنها ۱۲ درصد از رای‌دهندگان مقدماتی حزب را داراست، درحالی که پیش از این از حمایت ۲۲.۷ درصدی برخوردار بود.

مایک پنس

معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا نامزدی خود را برای ورود به انتخابات ۲۰۲۴ در ماه ژوئن (خرداد) اعلام کرد، اما در نهایت نتوانست کارزار انتخاباتی خود را آغاز کند و چهار ماه بعد از رقابت‌ها کنار رفت.

چهره‌های بازنده سیاسی آمریکا در سال ۲۰۲۳ از نگاه نیوزویک

پنس در طول چهار ماهی که برای نامزدی اعلام آمادگی کرده بود، تلاش کرد ضرباتی را به ترامپ وارد کند، آن هم در شرایطی که ترامپ با خودداری از شرکت در تمام مناظرات جمهوری‌خواهان، رقبای خود را از هرگونه رویارویی محروم کرد.

توماس گیفت، دانشمند علوم سیاسی که ریاست مرکز سیاست آمریکا را در دانشگاه کالج لندن را بر عهده دارد، در این زمینه در گفت‌وگو با نیوزویک ادعا کرد: چهره‌های جمهوری‌خواهی که تلاش کردند نامزدی ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ را از چنگ ترامپ بربایند، همه جز چهره‌های بازنده سال ۲۰۲۳ هستند.

کوین مک کارتی

این عضو شناخته شده حزب جمهوری‌خواه که در ژانویه ۲۰۲۳ (دی ۱۴۰۱) در نهایت به سمت رئیس مجلس نمایندگان برگزید شد، به‌دلیل اینکه در نهایت نتوانست اقتدار خود را به جمهوری‌خواهان این نهاد قانون‌گذار نشان دهد، در ماه اکتبر توسط گروهی از هم‌حزبی‌های خود کنار زده شد.

چهره‌های بازنده سیاسی آمریکا در سال ۲۰۲۳ از نگاه نیوزویک

پروفسور پل کویرک استاد سیاست دانشگاه بریتیش کلمبیا در مصاحبه‌ای با نیوزویک، استدلال کرد که جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان و حتی کل حزب جمهوری‌خواه را می‌توان به‌عنوان بازندگان سال ۲۰۲۳ در نظر گرفت.

وی در این زمینه تشریح کرد: جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان و کل حزب از استانداردهای قبلی شکست سیاسی فراتر رفته‌اند. وی سپس مشکلات بی‌سابقه جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان در انتخاب و حفظ رئیس مجلس، شکست‌های آن‌ها در محدودیت‌های بدهی و بودجه و فقدان آمادگی برای طرح اولیه استیضاح بایدن را از جمله دلایل این امر دانست.

جو بایدن

این نشریه باوجود آوردن نام بایدن به‌عنوان یکی از بازنده‌های سال ۲۰۲۳، این اقدام را بحث‌برانگیز پیش‌بینی کرده، زیرا سال ۲۰۲۳ را برای وی از جهاتی مثبت دانسته است، اما در عین حال استدلال کرده است که بایدن در سال آینده میلادی با چالشی از سوی چهره‌های حاشیه‌ای حزب خود روبه‌رو می‌شود.

چهره‌های بازنده سیاسی آمریکا در سال ۲۰۲۳ از نگاه نیوزویک

بر اساس تجزیه و تحلیل‌های پایگاه نظرسنجی ۵۳۸ (FiveThirtyEight) میزان محبوبیت بایدن همچنان رو به کاهش است. مطابق یک نظرسنجی انجام گرفته که نتایج آن هشتم دسامبر (هفدهم آذر) منتشر شد، تنها ۳۷.۸ درصد از آمریکایی‌ها عملکرد وی را در مقام ریاست‌جمهوری تأیید کردند و ۵۵.۵ درصد اعلام نارضایتی کردند. ضمن آنکه نگرانی‌ها در مورد سن بایدن همچنان شدید است، به‌طوری که بر اساس نظرسنجی انجام گرفته توسط روزنامه واشنگتن‌پست و شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز که در ماه مه انجام شد، ۶۸ درصد آمریکایی‌ها معتقدند که وی برای دوره دوم ریاست‌جمهوری بسیار سالخورده است.

همزمان توماس ویلن کارشناس سیاست آمریکایی و استاد دانشگاه بوستون در گفت‌وگویی با نیوزویک، بایدن را بزرگترین بازنده سال ۲۰۲۳ نامید.

دونالد ترامپ

وی رئیس‌جمهور سابق آمریکا است که در سال ۲۰۲۳ با چهار اتهام کیفری روبه‌رو شد. اتهامات وی شامل تلاش برای لغو نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ در سراسر کشور و در ایالت جورجیا، پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی، سوء‌استفاده از اسناد محرمانه و نقض قانون.

چهره‌های بازنده سیاسی آمریکا در سال ۲۰۲۳ از نگاه نیوزویک

به نوشته این نشریه، چنین اتهاماتی اگرچه می‌توانست عمر سیاسی زندگی هر چهره شناخته‌شده‌ای را در آمریکا به پایان برساند، اما به نظر می‌رسد برای ترامپ وضعیت متفاوت است.

وی سال گذشته از نامزدی خود برای انتخابات ۲۰۲۴ خبر داد و در بسیاری از نظرسنجی‌ها نیز نسبت به بایدن پیشتاز بوده است؛ هرچند نظرسنجی اخیر دانشکده حقوق دانشگاه مارکت مستقر در ایالت میشیگان شکست وی را در برابر بایدن با نتیجه ۴۸ در برابر ۵۲ پیش‌بینی کرده است.

جورج سانتوس

اندکی پس از انتخاب این عضو حزب جمهوری‌خواه به عنوان نماینده نیویورک در کنگره، اتهاماتی علیه وی مطرح شد و مشخص شد که وی در مورد بسیاری از سوابق تحصیلی و شغلی خود دروغ گفته است. سانتوس در مصاحبه‌ای که در ماه فوریه پخش شد، اعتراف کرد که دروغ‌گوی وحشتناکی بوده است.

چهره‌های بازنده سیاسی آمریکا در سال ۲۰۲۳ از نگاه نیوزویک

در نهایت هم وی در ماه مه، به اتهامات گوناگونی از جمله کلاهبرداری و پول‌شویی متهم شد. یکم دسامبر نیز مجلس نمایندگان رأی به اخراج سانتوس داد و وی تبدیل به ششمین قانون‌گذار تاریخ آمریکا شد که با چنین سرنوشتی روبه‌رو شد.

باب منندز

این سناتور دموکرات در ماه سپتامبر، به دریافت صدها هزار دلار رشوه متهم شد. در کیفرخواست این سناتور آمده است: بیش از ۴۸۰ هزار دلار پول نقد از منزل وی که در کمدها و لای لباس‌ها مخفی شده، کشف شد.

چهره‌های بازنده سیاسی آمریکا در سال ۲۰۲۳ از نگاه نیوزویک

وی در واکنش به این اتهامات خود را بی‌گناه دانست و هرگونه درخواست برای استعفا از سمتش را رد کرد.

رشیده طلیب

این عضو فلسطینی‌تبار و دموکرات مجلس نمایندگان در ماه نوامبر از سوی مجلس یاد شده با محکومیت رسمی مواجه شد. اتهام وی اظهاراتی بود که طلیب در واکنش به حمله غافلگیرکننده حماس در ۷ اکتبر انجام داد.

چهره‌های بازنده سیاسی آمریکا در سال ۲۰۲۳ از نگاه نیوزویک

وی متهم به «ترویج روایت‌های نادرست» در مورد این حمله و «دعوت برای نابودی کشور اسرائیل» شده و به‌دلیل استفاده از شعار «از نهر تا بحر» که برخی آن را یک فراخوان رمزگذاری شده برای نابودی اسرائیل تلقی می‌کنند، مورد انتقاد شدید قرار گرفت.

اریک آدامز

آدامز به عنوان شهردار نیویورک، در سال ۲۰۲۳ درگیر رسوایی‌های متعددی شد که آینده سیاسی وی را با ابهامات بسیاری روبه‌رو کرد.

مأموران اف‌بی‌آی در ماه نوامبر به منزل یکی از افراد نزدیک به آدامز یورش بردند و بر اساس تحقیقاتی که اندکی بعد روزنامه نیویورک‌تایمز منتشر کرد، وی با اتهام تبانی احتمالی با دولت ترکیه و کمک‌های غیرقانونی از سوی شهروندان این کشور روبه‌رو است.

در اواخر همان ماه، نیز زنی با طرح دعوی مدنی، آدامز را به تجاوز جنسی متهم کرد.

دادگاه عالی ایالات متحده آمریکا

این نهاد عالی ایالات متحده در سال ۲۰۲۳ تصمیمات بحث برانگیزی گرفت که مهم‌ترین آنها در مورد لغو طرح بخشودگی ۴۳۰ میلیارد دلاری بدهی دانشجویان بود.

ویلن در همین زمینه به نیوزویک گفت که دادگاه به‌عنوان بزرگترین بازنده سیاسی سال ۲۰۲۳ بعد از بایدن در رتبه دوم قرار دارد.

وی افزود: پس از تصمیمات بحث‌برانگیز و تضاد شرم‌آور، سقوط اعتبار دادگاه عالی در حال حاضر از ارزش ارزهای دیجیتال بیشتر است.

کد خبر 714532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.