روایت یک رزمنده از لحظات نفس‌گیر کربلای ۴

رزمنده دفاع مقدس در روایت لحظات نفس‌گیر عملیات کربلای ۴ می‌گوید: با دادن علامت توسط غواص‌ها، قایق‌ها، نیروهای چند گردان را به‌سوی ساحل ابوالخصیب و بلجانیه حرکت دادند، اما به‌جز چند قایق، اکثر قایق‌ها وسط اروند و دقیقاً روی آب مورد اصابت گلوله‌های دشمن قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شهادت مظلومانه هم‌رزمان در آب‌های خروشان اروند به واسطه لطف آمریکایی‌ها به بعثی‌ها و لو رفتن جزئیات عملیات پیچیده‌ای که قرار بود نقش تأثیرگذاری در آن برهه حساس از جنگ ایفا کند، موضوعی نیست که گذشت زمان از تلخی آن کم کرده باشد.

هر سال ماه دی که فرامی‌رسد، او و دیگر دوستانش که از قافله شهدا بازمانده‌اند، دور هم جمع می‌شوند تا یاد غواصانی را گرامی بدارند که به شکار گوهر ناب شهادت رفتند و صید معشوق شدند، در شبی که اروند کربلا شد.

سیدمرتضی موسوی، فرمانده گروهان یاسر از گردان موسی‌بن جعفر (ع) لشکر ۱۴ امام حسین (ع) روایتگر خاطراتی از لحظات نفس‌گیر کربلای ۴ می‌شود: «عراقی‌ها چندین شب در منطقه عملیاتی در حال آماده‌باش کامل بودند! اما تا شب عملیات هیچ‌کدام از گردان‌های غواص و پیاده از این موضوع باخبر نبودند، تصور همه بر این بود که حفاظت عملیات کاملاً رعایت شده است.

با به آب زدن گردان غواص و حرکت آن‌ها در اروند برای گرفتن سرپل‌ها، هواپیماهای عراقی در چند نوبت، قبل از مغرب و بعد از آن، شروع به ریختن منور در آسمان منطقه عملیاتی کردند و با این اتفاق، بین همه بچه‌ها، مطرح شد که نکند عملیات لو رفته باشد؟! این گمان؛ به‌تدریج به یقین تبدیل شد.

با شروع عملیات و آتش سنگین دشمن و گلوله خوردن قایق‌ها روی آب و مکالمات بی‌سیم‌های گردان‌های درگیر و اعلام وضعیت به لشکر، مشخص شد، دشمن از حضور همه یگان‌ها و نیروها در منطقه عملیاتی کاملاً آگاه بوده است، تنها کاری که بدون استثنا همه بچه‌ها در آن شرایط می‌توانستند انجام دهند، فقط توسل به خداوند متعال و دعا بود.

با وجود آماده‌باش دشمن بچه‌های غواص موفق شدند سرپل‌های خود را در ساحل بلجانیه و ام‌الرصاص تصرف کنند؛ با دادن علامت توسط غواص‌ها، قایق‌ها، نیروهای گردان‌های امام حسین (ع)، امام رضا (ع)، حضرت ابوالفضل (ع) و امام محمد باقر (ع) را به‌سوی ساحل ابوالخصیب و بلجانیه حرکت دادند اما به‌جز چند قایق، اکثر قایق‌ها وسط اروند و دقیقاً روی آب مورد اصابت گلوله‌های دشمن قرار گرفتند.

بین بچه‌ها مطرح شده بود که حاج‌علی باقری، فرمانده گردان امام حسین (ع) به‌شهادت رسیده است و سایر نیروها شهید و زخمی شده‌اند و جریان اروند آن‌ها را با خود برده است، اما با این وضعیت، تعدادی از قایق‌ها خود را به ساحل جزیره ام‌الرصاص رسانده و بچه‌ها با هزار زحمت وارد جزیره شده بودند.

کد خبر 714483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.