استقبال از انرژی هسته‌ای در اروپا / موافقان و مخالفان

حوادثی همچون فوکوشیما و چرنوبیل با نظرات و احساسات متفاوتی نسبت به بهره‌گیری از انرژی هسته‌ای در سراسر اروپا همراه بوده است، با این حال بعضی کشورها مزایای استفاده از آن را به خطرات آن ترجیح می‌دهند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، هرچند کلمه هسته‌ای به دلیل تاریخچه فاجعه‌بار خود در اروپا، به‌عنوان یک شکل نامطمئن و ناایمن از انرژی در نظر گرفته می‌شود، اما همچنان استدلال می‌شود که برخلاف سوخت‌های فسیلی، یکی از پاک‌ترین منابع انرژی است، چراکه منجر به انتشار گازهای گلخانه‌ای نمی‌شود. با این حال خطرات زباله‌های هسته‌ای برای هزاران سال باقی می‌ماند و نگرانی‌های زیست‌محیطی طولانی‌مدتی دارد. با این وجود چندین کشور اروپایی انرژی هسته‌ای را برای بقای اقتصادی خود ضروری و آن را یکی از بهترین گزینه‌ها با توجه به چالش تغییرات آب‌وهوایی جهان امروز می‌دانند.

مخالفان و موافقان انرژی هسته‌ای در اروپا

جایگاه انرژی هسته‌ای در اروپا به‌خوبی تثبیت شده است و در ۱۳ کشور از ۲۷ کشور عضو، نیروگاه‌های هسته‌ای عملیاتی وجود دارد که حدود یک‌چهارم کل برق اروپا را تأمین می‌کند. از زمان وقوع حادثه دلهره‌آور فوکوشیمای ژاپن در ۲۰۱۱، اختلاف‌نظرها بر سر داشتن نیروگاه‌های هسته‌ای در اروپا رو به افزایش است.

ایتالیا و لیتوانی انرژی هسته‌ای برای تولید برق را به‌طور کامل کنار گذاشته‌اند، اما فرانسه حامی این انرژی به‌عنوان یک منبع کم‌کربن است و از ۱۶۳ راکتور هسته‌ای اروپا، ۵۶ واحد تا آگوست ۲۰۲۳ تنها در فرانسه بود. علاوه بر این، بلغارستان، ایتالیا، کرواسی، فنلاند، مجارستان و لهستان حامی بلندپروازای‌های هسته‌ای فرانسه هستند. رئیس‌جمهور فرانسه نیز از برنامه‌ای ۵۷ میلیارد دلاری برای ساخت شش رآکتور هسته‌ای نسل جدید در این کشور، از سال ۲۰۲۸ خبر داده است.

با این وجود بلژیک، آلمان، سوئیس و اسپانیا، کشورهایی هستند که قصد دارند صنایع هسته‌ای خود را با در نظر گرفتن پیامدها و چالش‌های خطرناک آن حذف کنند و برنامه‌های انرژی هسته‌ای خود را به‌طور کامل کنار بگذارند، البته با توجه به تغییرات ژئوپلیتیک انرژی، همچنان از حذف کامل آن خودداری می‌کنند.

استقبال از انرژی هسته‌ای در اروپا / موافقان و مخالفان

تأثیر حذف انرژی هسته‌ای بر تولید برق اروپا

بر اساس گزارش کمیسیون اروپا مخالفت با انرژی هسته‌ای باعث کاهش ۲۵ درصدی برق تولید شده در ۲۷ کشور اتحادیه اروپا از ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۰ شده است.

پیشرفت انرژی هسته‌ای در اروپا

با پیشرفت فناوری، امید بیشتری به انرژی هسته‌ای وجود دارد. از سوی دیگر درک مثبت رو به رشد انرژی هسته‌ای در همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا قابل مشاهده و حتی درصد مخالفت با انرژی هسته‌ای از ۲۶ به ۱۵ درصد کاهش یافته است. این تغییر عقیده به‌دنبال نقش این انرژی بر کاهش ردپای کربن و به حداقل رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای رخ داده است که پایداری انرژی در آینده را تضمین می‌کند.

علاوه بر این، انرژی هسته‌ای چگالی انرژی بسیار بالایی دارد که آن را نسبت به سایر منابع جایگزین کارآمدتر می‌کند، همچنین برخلاف منابع خورشیدی و بادی، نیروگاه‌های انرژی هسته‌ای به‌طور مستقل و بدون اتکا به شرایط آب و هوایی عمل می‌کنند. انرژی هسته‌ای می‌تواند به‌عنوان یک راه‌حل انرژی درازمدت باعث شود مردم کمتر به نوسانات نفت و گاز و در دسترس بودن سوخت‌های فسیلی وابسته باشند.

کد خبر 714236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.