چرا استفاده از ssd برای لپ تاپ لازم است؟

این روزها شاهد تولید و عرضه نسل جدیدی از هارد دیسک‌ها تحت عنوان ssd هستیم که گفته می‌شود، بسیاری از محدودیت هاردهای قدیمی‌تر (HDD) را ندارند؛ از سرعت بالاتری برخوردار هستند و نصب آنها برای سیستم‌های رایانه‌ای توصیه می‌شود.

اگر برای شما نیز این سؤال پیش آمده که چرا استفاده از ssd برای لپ تاپ لازم است، این نوشتار را تا انتها مطالعه کنید.

حافظه ssd چیست؟

SSD مخفف عبارت solid state drive به معنای درایو حالت جامد است؛ نوعی حافظه ذخیره سازی به شمار می‌رود که برخلاف هارد دیسک‌های قدیمی، ماهیتی شبیه به فلش مموری (با ظرفیت و توانی بالاتر) دارد. بدین معنا که داده‌ها را در تراشه‌های فلش ذخیره می‌کند و فاقد قطعات متحرک است.

متحرک نبودن قطعات حافظه اس اس دی باعث افزایش سرعت عملکرد آن از جنبه‌های مختلف می‌شود. این حافظه، مزایای دیگری نیز دارد که در بخش‌های بعدی به آن می‌پردازیم.

لازم به توضیح است که ssd، اقسام گوناگونی دارد و ارقام مختلف آن را می‌توان بر روی انواع کامپیوتر، لپ تاپ، همچنین گوشی تلفن همراه، تبلت و دستگاه‌هایی از این قبیل نصب نمود.

با توجه به اینکه اغلب لپ تاپ‌ها پس از چند سال کند می‌شوند و ارتقای آنها دشوار است؛ همچنین با در نظر گرفتن این نکته که خرید لپ تاپ جدید، بودجه زیادی می‌خواهد، استفاده از اس اس دی، بیشتر برای این گروه از رایانه‌ها توصیه می‌شود.

بررسی مزایای لپ تاپ های دارای حافظه SSD

ویژگی‌های مثبت حافظه اس اس دی، به سرعت بالای فراخوانی و ارسال داده‌ها محدود نمی‌شود؛ بلکه به طور کلی این حافظه‌ها عملکرد بهتری از خود نشان داده و کمتر دچار خطا می‌شوند. در ادامه، این موارد را توضیح داده و مهم‌ترین مزایای نصب ssd بر روی لپ تاپ را بیان می‌کنیم.

سرعت بالاتر در اجرای برنامه ها

چرا استفاده از ssd برای لپ تاپ لازم است؟

سرعت بالا در اجرای برنامه‌ها یکی از مهمترین دلایل خرید SSD توسط افراد مختلف است؛ به عنوان مثال سرعت بالاتر خواندن داده‌های سیستم عامل ویندوز باعث می‌شود که سیستم سریع‌تر آماده شده و سرعت بالا آمدن ویندوز، چند برابر افزایش یابد. علاوه بر ویندوز، انواع برنامه‌های حرفه‌ای و بازی‌های سنگین نیز با وجود هارد SSD با سرعت بالایی بارگذاری و اجرا می‌شوند.

مصرف انرژی کمتر

از آنجا که هارد SSD، هیچ قطعه متحرکی ندارد، برخلاف هارد دیسک‌های قدیمی، نیازی به چرخاندن مکانیکی قطعات نیست. این ویژگی موجب کاهش میزان مصرف انرژی می‌گردد. در حالت کلی، مصرف انرژی درایوهای اس اس دی، بین ۲ تا ۶ وات و میزان مصرف انرژی توسط یک درایو اچ دی دی، بین ۶ تا ۱۵ وات است.

سرعت بیشتر در انتقال اطلاعات

شاید مهم‌ترین مزیت هارد SSD در مقایسه با هارد HDD سرعت بالای خواندن و نوشتن داده‌هاست؛ در نتیجه فایل‌ها با سرعت بالاتری منتقل می‌شوند و به طور کلی عملکرد سیستم و رابط کاربری، بهبود می‌یابد.

به عنوان توضیح بیشتر باید اضافه کرد که سرعت خواندن حافظه اس اس دی، تقریباً بین ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ مگابایت بر ثانیه است؛ اما سرعت خواندن هارد اچ دی دی، بین ۵۰ تا ۱۵۰ می باشد. این اعداد نشان می‌دهند که سرعت انتقال دیتا توسط حافظه SSD تا چه حد بالاتر است.

طول عمر بالا

هارد ssd در مقایسه با هارد HDD، عمر بالاتری دارد. علت آن است که در هارد SSD، شاهد وجود الگوریتم‌های پوشش سطح می‌باشیم؛ این الگوریتم‌ها باعث می‌شوند که پروسه نوشتن داده‌ها به صورت یکنواخت بین صفحات حافظه انجام گیرد؛ در نتیجه از فرسودگی مکانیکی هارد، پیشگیری می‌شود.

در عوض، وجود اجزای متحرک در هارد HDD، ساییدگی بخش‌های مختلف و خرابی هارد را در پی دارد. استفاده از هارد ssd نه تنها در هزینه تعمیر یا خرید مجدد هارد صرفه جویی می‌کند؛ بلکه در حفظ امنیت اطلاعات نیز مؤثر است. در هارد دیسک‌های قدیمی، گاهی اوقات فرسودگی هارد، باعث خطاهایی شده و امنیت داده‌ها را به خطر می‌اندازد.

سرعت بالاتر اجرای دستورات

یکی دیگر از مزایای هارد ssd نسبت به هارد دیسک‌های سنتی، اجرای دستورات با تأخیر بسیار کم است. منظور از تأخیر، مدت زمان بین درخواست کاربر و اجرای آن می‌باشد. بی تردید، هر چه این بازه زمانی کوتاه‌تر باشد، بهتر است و کاربر با سرعت بالاتری به داده‌های مورد نظر خود دسترسی می‌یابد.

گفته می‌شود که زمان تأخیر یک هارد HDD، بین ۵ تا ۱۰ میلی ثانیه است؛ اما میزان تأخیر هارد SSD، تقریباً بین ۰.۰۲ تا ۰.۱ میلی ثانیه می‌باشد.

مقاومت در برابر ضربه و حمل آسان

عدم وجود اجزای متحرک و بازوهای مکانیکی، همچنین بهره مندی از تکنولوژی فلش برای ذخیره اطلاعات، باعث می‌شوند که هارد ssd مقاومت بالایی در برابر ضربه و هر گونه عامل آسیب زای فیزیکی داشته باشد. در نتیجه حمل و جا به جایی هارد نیز راحت‌تر است.

وزن سبک و سایز کم

چرا استفاده از ssd برای لپ تاپ لازم است؟

در ادامه مطالب قسمت قبل باید اضافه کرد، هارد ssd فاقد قطعات مکانیکی است و از تراشه‌های فلش برای ذخیره داده‌ها استفاده می‌کند. یکی از محاسن این ویژگی آن است که وزن هارد به نحو قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد؛ در نتیجه حمل و نقل آن راحت‌تر می‌شود؛ به تبع این مسئله، وزن لپ تاپ نیز کاهش می‌یابد و جا به جایی آن آسان‌تر خواهد بود.

علاوه بر آنچه گفته شد، هارد اس اس دی، سایز کوچکتری نیز دارد؛ بنابراین فضای کمتری را اشغال کرده و فضای بیشتری برای قرار گرفتن سایر قطعات فراهم می‌شود.

عدم ایجاد سر و صدا در حین کار

در هارد دیسک‌های قدیمی، فراخواندن و نوشتن داده‌ها، به چرخاندن پلاتر و حرکت دادن سایر اجزاء نیاز دارد؛ این فرآیند باعث می‌شود، هارد، سر و صدا و لرزش ایجاد کند. در حالی که هارد SSD به علت نداشتن قطعات متحرک، هیچ سر و صدا یا لرزشی ندارد.

آیا لپ تاپ قابلیت افزودن SSD دارد؟

حال که به مزایای استفاده از SSD برای لپ تاپ پی بردید، باید بدانید که قبل از خرید این هارد، باید اطمینان حاصل کنید که آیا سیستم شما قابلیت نصب آن را دارد.

در سال‌های اخیر اکثر لپ تاپ‌های موجود در بازار، دارای درایو اس دی دی هستند؛ برخی دیگر نیز بر روی برد خود محلی برای نصب ssd دارند و در خصوص لپ تاپ‌های قدیمی‌تر، سازگاری SSD نیاز به بررسی دارد.

پیش از هر چیز باید مشخص گردد که آیا سیستم رایانه‌ای از کانکتور SATA پشتیبانی می‌کند؟ سپس باید پشتیبانی بایوس لپ تاپ از درایو اس اس دی را بررسی نمود.

یک روش مطمئن برای پی بردن به این مسئله که آیا لپ تاپ قابلیت ارتقاء به هارد اس اس دی را دارد یا خیر، مراجعه به سایت کمپانی‌هاست؛ همچنین می‌توان از نرم افزار AS SSD استفاده کرد.

لازم به توضیح است که بعضی وقت‌ها با وجود سازگاری سیستم با اس اس دی، به علت محدودیت حجم تعریف شده برای لپ تاپ، همچنین نوع رم یا قدرت پردازنده، نصب هارد ssd تأثیر زیادی بر عملکرد سیستم نداشته باشد؛ بنابراین قبل از تصمیم به خرید ssd از این مسئله مطمئن شوید.

نتیجه گیری

در پاسخ به پرسش چرا استفاده از ssd برای لپ تاپ لازم است، می‌توان گفت، سرعت بالای انتقال اطلاعات، سرعت بالاتر اجرای برنامه‌ها در مقایسه با هارد HDD، همچنین کم سروصدا بودن، مصرف کمتر انرژی، وزن سبک، دوام و مقاومت بالا، مهم‌ترین مزایای هارد اس اس دی به شمار می‌روند و اگر ویژگی‌ها برای شما اهمیت دارد، راهی به جز نصب اس اس دی ندارید.

کد خبر 714230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.