مقابله با آلودگی‌های هوا و صوتی به روش لیتوانی

ویلنیوس، پایتخت لیتوانی، قصد دارد یکی از خیابان‌های شهر را به عنوان بستر آزمایشی برای یافتن راه‌حل‌ آلودگی‌های هوا و صوتی با نصب حسگرهای ویژه تغییر دهد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، مقامات ویلنیوس در حال حاضر به دنبال خیابانی مناسب هستند تا آن را به بستر آزمایشی برای کاهش آلودگی‌های هوا و صوتی تبدیل کنند. این اقدام بخشی از پروژه‌ای موسوم به LIFE GreenMe5 است که پایتخت لیتوانی در آن مشارکت دارد.

هدف LIFE GreenMe5 پیاده‌سازی اقدامات در پنج حوزه است: کاهش آلودگی‌های هوا و صوتی، ارتقای تنوع زیستی، مدیریت منابع آب و ترویج اقتصاد دایره‌ای؛ علاوه بر ویلنیوس، ادارات شهری در اسپانیا، ایتالیا و سوئد نیز در این پروژه مشارکت دارند که هر کدام از آن‌ها تصمیم گرفته‌اند در یکی از پنج حوزه فعالیت ذکرشده، تغییراتی ایجاد کنند.

مقابله با آلودگی‌های هوا و صوتی به روش لیتوانی

برنامه این است که پس از تجزیه و تحلیل مجموعه‌ای از پارامترها، همچون میزان صدا، آلودگی، شدت ترافیک، تعداد ساکنان اطراف، زیرساخت‌های خیابان و طرح‌های شهری برای این مکان، یک خیابان آزمایشی برای چند ماه انتخاب شود.

خیابان آزمایشی چگونه کار خواهد کرد؟

پس از انتخاب یک خیابان، سنسورهای آلودگی صوتی و هوا در آن نصب می‌شود. این دستگاه میزان آلودگی هوا و آلودگی صوتی را در ساعات مختلف روز، همچنین در روزهای مختلف هفته به طور دقیق اندازه‌گیری می‌کند.

مقابله با آلودگی‌های هوا و صوتی به روش لیتوانی

سپس اقدامات مختلفی برای کاهش آلودگی صوتی و هوا اجرا می‌شود. برای مثال، سبزسازی خیابان انجام می‌شود، محدودیت‌های ترافیکی مختلفی اعمال می‌شود، ساکنانی که به‌طور منظم در این خیابان تردد می‌کنند، تشویق می‌شوند تا حد امکان از خودروهای خود استفاده نکنند.

پس از هر تغییر، حسگرها دوباره مورد مطالعه قرار می‌گیرند تا پیشرفت را مشاهده کنند. ساکنان همچنین این فرصت را خواهند داشت که اندازه‌گیری‌های سنسورها را به‌صورت برخط دنبال کنند.

در مورد آلودگی صوتی یکی از راه‌حل‌هایی که ویلنیوس پیش‌تر در حال آزمایش آن بوده است، «دیوارهای صوتی» بوده است که شامل کاشت درختان در امتداد خیابان‌ها به عنوان محافظ و استفاده از مواد عایق صدا در نمای ساختمان‌های رو به خیابان می‌شود.

مقابله با آلودگی‌های هوا و صوتی به روش لیتوانی

کد خبر 714210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.