غربالگری فشار خون و دیابت برای ۲۱۰ هزار نفر در خراسان شمالی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: از جمعیت ۵۶۴ هزار نفری مشمولان طرح غربالگری فشار خون و دیابت در استان، ۲۱۰ هزار نفر غربالگری شدند که از این تعداد چهار هزار نفر فشار خون داشتند و از بیماری خود اطلاعی نداشتند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی محمدرضا اکبری امروز _یکشنبه سوم دی_ در نشست خبری با اصحاب رسانه که پیرامون پویش ملی سلامت برگزار شد، اظهار کرد: این طرح از بیستم آبان آغاز شد و تا پانزدهم دی ادامه خواهد داشت.

وی با تاکید بر لزوم افزایش میزان آگاهی پیرامون سواد سلامت، افزود: فشار خون و دیابت دو بیماری خاموش هستند که باید آن‌ها را به‌خوبی شناخت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: سیاست وزارت بهداشت آن است که شناسایی، مراقبت، بیمار یابی و پیشگیری را ارتقا دهیم؛ این دو بیماری عوارضی همچون سکته قلبی و مغزی دارد که زندگی فرد را در سنین فعال، با اخلال مواجه می‌کند.

اکبری با تاکید بر قابل پیشگیری بودن این دو بیماری اضافه کرد: وزارت بهداشت ۲۵ درصد بار سلامت را بر عهده دارد و باقی‌مانده آن از طریق سایر دستگاه‌ها و مشارکت مردمی محقق می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت خودمراقبتی تصریح کرد: تغذیه سالم، تحرک و اصلاح سبک زندگی می‌توانیم از این بیماری پیشگیری داشته باشیم. ۳۸ درصد مردم استان دارای فشار خون هستند؛ نیمی از افرادی که دارای فشار خون و دیابت هستند، از بیماری خود اطلاعی ندارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: این پویش برای افراد بالای ۱۸ سال بوده و اقداماتی همچون برپایی ایستگاه‌های سلامت در نقاط مختلف اجرایی شده است.

اکبری از آموزش ۹۴۱ رابط بهداشتی برای اجرای این طرح خبر داد و گفت: سفیران سلامت آموزش‌دیده ۶۷۴۱ بودند و ۴۴ هزار نفر آموزش دیدند.

وی افزود: از جمعیت ۵۶۴ هزار نفری مشمولان این طرح در خراسان شمالی، ۲۱۰ هزار نفر غربالگری شدند که از این تعداد چهار هزار و ۱۷۲ نفر دارای فشار خون بودند و از بیماری خود اطلاعی نداشتند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ادامه داد: میانگین کشوری میزان فشار خون در کشور ۳۲ درصد و در خراسان شمالی ۳۸ درصد است.

اکبری از شناسایی ۱۸۷۱ فرد با قند خون بالا و مشکوک به دیابت خبر داد و اظهار کرد: طبق غربالگری‌هایی که تاکنون انجام شده است، ۹ درصد مردم استان دیابت دارند که این میزان در کشور بیش از ۱۴ درصد است.

کد خبر 714188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.