اسامی محمد و فاطمه، محبوب‌ترین نام‌ها برای والدین سیستان و بلوچستانی در سال جاری

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان گفت: در نه ماهه امسال، بیشترین انتخاب نام در بین پسران به ترتیب محمد، عثمان، آرسام، محمد عمر و آراد و در بین دختران فاطمه، حلما، عایشه، مریم و زینب بیشترین فراوانی نام را داشته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سیستان و بلوچستان، علی رحمتی _شنبه، دوم آذر_ در نشست با اصحاب رسانه با اشاره به سوم دی ماه روز ثبت احوال، اظهار کرد: وضعیت استان در موضوعات ثبت احوال بسیار متعدد و گسترده بوده و به نظر عوام خدمات ثبت احوال صدور شناسنامه و ثبت موالید و وفات است، اما روزانه بالغ‌بر ۱۰۰ نوع خدمت در ادارات ثبت احوال استان ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از پرترافیک‌ترین ادارات در استان سیستان و بلوچستان اداره ثبت احوال است، افزود: سوم دی ماه ۱۲۹۷ در کشور اولین شناسنامه به نام فاطمه ایرانی و در سیستان و بلوچستان در سال ۱۳۰۷ برای فردی بنام ولی‌الله رئوفی چاپ شد، اولین اداره ثبت احوال استان نیز در سال ۱۳۰۸ در زاهدان افتتاح شد، در قبل از پیروزی انقلاب ۶ اداره در استان بوده، اما در حال حاضر در سطح استان با احتساب اداره کل ثبت احوال، ۳۹ اداره مستقل در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند.

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان ادامه داد: مراکز ثبت احوال در نمایندگی‌های بیمارستان و در مراکز بخش‌ها و همچنین در دفاتر پیشخوان دولت در ۶۶ نقطه استان در حال خدمت‌رسانی به مردم است.

رحمتی یادآور شد: ۳ میلیون و ۲۶۶ هزار و سه نفر جمعیت استان است که این پراکندگی جمعیت استان در کشور متفاوت بوده و در هر کیلومتر ۱۴ نفر هستند که باعث شده سطح دسترسی مردم به ثبت احوال کمتر باشد.

وی بیان کرد: در ۹ ماهه امسال، ۱۸۰ میز خدمت در نمازهای جمعه و جماعت، روستاهای مناطق صعب‌العبور و دورافتاده برپا و خدمات سجلی از جمله ثبت موالید، وفات، عکس‌دار کردن شناسنامه و… به مردم ارائه شده است.

وی ادامه داد: استان سیستان و بلوچستان در بحث ثبت ولادت سومین استان کشور بعد از تهران و خراسان رضوی بوده، اما در بحث فوت در رتبه ۲۷ کشور قرار دارد.

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان افزود: براساس آمارهای جمع‌آوری شده از ادارات ثبت احوال استان در نه ماهه امسال، تعداد کل ولادت ثبت شده ۶۷ هزار و ۶۲۴ واقعه بوده که با تفکیک جنسی ۳۴ هزار و ۷۹۲ واقعه ولادت پسران و ۳۲ هزار و ۸۳۲ واقعه ولادت دختران ثبت شده است.

وی گفت: در این مدت تعداد ولادت شهری ۳۷ هزار و ۲۷۶ واقعه و تعداد ولادت روستایی ۳۰ هزار و ۳۳۸ واقعه ثبت شده و بر این اساس در هر شبانه‌روز حدود ۲۴۳ و در هر ساعت حدود ۱۰ نوزاد متولد شده‌اند.

رحمتی با بیان اینکه در این مدت نسبت جنسی ولادت برابر با ۱۰۶ بوده یعنی در ازای تولد حدود ۱۰۶ پسر ۱۰۰ دختر متولد شده، تصریح کرد: ۸۳۱ واقعه دوقلو، ۱۱ واقعه سه‌قلو و یک واقعه چهارقلو در استان ثبت شده است.

وی گفت: بیشترین ولادت‌های ثبت شده مربوط به گروه پدران ۲۵ تا ۳۴ سال و مادران ۲۰ تا ۲۹ سال است.

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان افزود: در ۹ ماهه امسال بیشترین انتخاب نام در بین پسران محمد، عثمان، آرسام، محمدعمر و آراد و در بین دختران فاطمه، حلما، عایشه، مریم و زینب بیشترین فراوانی نام را داشته است.

وی یادآور شد: در نه ماهه امسال تعداد کل وفات ثبت شده در استان ۱۱ هزار و ۳۴۶ واقعه است، با تفکیک جنسی ۶ هزار و ۴۶۲ واقعه وفات مردان و ۴ هزار و ۸۶۴ واقعه وفات زنان بوده است، تعداد ۶ هزار و ۲۶ واقعه شهری و تعداد ۴ هزار و ۳۰۰ واقعه روستایی ثبت شده است.

رحمتی اذعان کرد: در این مدت تعداد ۲۱ هزار و ۱۵۵ واقعه ازدواج به ثبت رسیده و بر اساس آمارهای موجود بیشترین ازدواج ثبت شده مردان استان در گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال و زنان استان در گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ سال بوده است.

وی ادامه داد: نسبت ازدواج به طلاق ثبت شده در استان ۷ است و بر اساس این شاخص در استان به ازای هر ۷ ازدواج یک واقعه طلاق ثبت شده است.

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تعداد دو هزار و ۹۷۴ واقعه طلاق در این مدت در استان به ثبت رسیده، افزود: میانگین سن طلاق در استان برای مردان ۳۳ و برای زنان ۲۸ سال بوده که این میزان سن در کشور برای مردان ۳۹ و برای زنان ۳۴ است.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین طلاق ثبت شده برای گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال مردان و گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال زنان است.

کد خبر 714145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.