قطعنامه‌ای بی‌محتوا از ترس وتوی آمریکا/ حیثیت بر باد رفته شورای امنیت

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل در خصوص جنگ غزه بسیار بی‌محتوا و ضعیف بود، زیرا به دلیل ترس از وتوی آمریکا تغییراتی در آن ایجاد شد که مغایر با سیاست‌های حمایتی از مردم غزه تلقی می‌شود.

ابوالفضل ظهره‌وند در گفتگو با خبرنگار ایمنا در خصوص قطعنامه پیشنهادی اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد درمورد جنگ غزه، اظهار کرد: این قطعنامه با مخالفت آمریکا مواجه شده بود اما جمعه شب در دقیقه نود با اصلاحات زیادی در شکل اولیه آن تصویب شد.

وی با بیان اینکه قطعنامه فعلی نیاز به اصلاحات زیادی دارد، افزود: در این قطعنامه جای خالی آتش‌بس مشهود است و اینکه کشورها بتوانند کمک‌های بشردوستانه را تحت مدیریت سازمان ملل به غزه برسانند نیز مسئله‌ای است که باید مورد توجه قرار گیرد، اما در این خصوص رژیم صهیونیستی همواره مخالفت کرده است؛ چرا که به ایفای نقش سازمان ملل معتقد نیست.

قطعنامه شورای امنیت از فرم اولیه فاصله گرفته است

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه امارات ارائه‌دهنده قطعنامه پیشنهادی به سازمان ملل بوده است، تاکید کرد: این قطعنامه بسیار ضعیف است چون به دلیل مخالفت‌های آمریکا تغییراتی در آن ایجاد شد که از فرم اولیه بسیار فاصله گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه هر نوع آتش‌بس در غزه وضعیت دشواری را برای نتانیاهو در داخل اراضی اشغالی به وجود می‌آورد، گفت: زمان برای نتانیاهو تمام شده و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در عمل شکست خورده است.

احتمال ارائه قطعنامه جدید به شورای امنیت

ظهره‌وند ادامه داد: رژیم صهیونیستی نیاز دارد که ابتدا مبادله اسرا انجام شود، در این راستا پیشنهاد آتش‌بس دو هفته‌ای را هم خود رژیم مطرح کرده بود تا بعد دوباره روند کشتار گذشته را ادامه دهد و مردم غزه را قتل‌عام کند، اما حماس به مقاومت خود ادامه می‌دهد و معتقد است که مبادله گروگان‌ها باید پس از آتش‌بس و خروج ارتش رژیم صهیونیستی از غزه انجام شود.

وی با بیان اینکه احتمال دارد قطعنامه دیگری به شورای امنیت ارائه شود و تا آن زمان باید شاهد شرایط دشوارتری در غزه باشیم، ابراز کرد: باید صبر کرد تا ببینیم این قطعنامه چقدر قابل عمل خواهد بود و منتظر بمانیم تا مشخص شود طی چند روز آینده چه اتفاق تازه‌ای رقم خواهد خورد.

وتوی قطعنامه موجب افزایش فشارها به دولت بایدن می‌شد

کارشناس مسائل بین‌الملل درباره دلیل رأی ممتنع آمریکا و روسیه به قطعنامه فعلی گفت: حیثیت آمریکا به دلیل حمایت از رژیم صهیونیستی بر باد رفته است و اگر این بار هم قطعنامه را وتو می‌کرد، فشار جناح چپ دموکرات‌ها روی بایدن زیادتر می‌شد، چرا که فرمانده جنگ بین رژیم صهیونیستی و غزه و مسئول کشتارها در نوار غزه بایدن بوده است و رئیس‌جمهور آمریکا معتقد است که غزه باید از حضور حماس عاری شود و مدیریت غزه به دولت خودگردان سپرده شود، اما این اتفاق هنوز نیفتاده است.

وی تاکید کرد: آمریکایی‌ها محتوای قطعنامه را بر هم زدند، اما بیش از این نمی‌توانستند قطعنامه‌های سازمان ملل را وتو کنند و با آن مخالفت نشان دهند؛ بنابراین مانند یک شیر بی‌یال‌ودم رأی ممتنع دادند.

دل‌زدگی روس‌ها از محتوای قطعنامه

ظهره‌وند ادامه داد: روسیه به دلیل بی‌محتوا بودن قطعنامه و برآورده نکردن انتظارات لازم با آن مخالفت داشت و تمایل داشت آتش‌بس فوری در غزه انجام شود و کمک‌های بشردوستانه از راه برسد؛ به همین دلیل به این قطعنامه رأی ممتنع داد که نشان‌دهنده دل‌زدگی یا راضی نبودن روس‌ها از محتوای قطعنامه است.

وی در خصوص دستاورد این قطعنامه برای مردم غزه گفت: باید منتظر قطعنامه دیگری طی چند روز آینده از سوی سازمان ملل باشیم، چرا که قطعنامه فعلی ضعیف است.

بی‌محتوا بودن ائتلاف آمریکایی علیه یمن

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: آمریکا تمام‌قد پشت نتانیاهو ایستاده است و راه‌حلی هم ندارد، از طرفی دیپلماسی خود را در بحث جنگ در شمال اراضی اشغالی با لبنان فعال کرده است و سعی می‌کند به سطحی از توافق برسد که مانع ادامه فشار به رژیم صهیونیستی شود.

وی با اشاره به بی‌محتوا بودن و شکست ائتلاف آمریکایی علیه یمن اضافه کرد: آمریکا همچنین تلاش می‌کند به نقطه‌ای برسد که با یمن درگیر نشود، چون این قابلیت را ندارد که در برابر یمن بایستد و جبهه جدیدی باز کند؛ از این‌رو تلاش می‌کند دست نتانیاهو را در غزه باز بگذارد تا با ادامه کشتارها دستاوردی در حوزه آزادی گروگان‌ها و حذف حماس به دست بیاورد که چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد.

کد خبر 714038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.