اشتراک غذا؛ راهکار کاهش ضایعات غذایی در کریسمس

ضایعات غذایی بحرانی عظیم در اروپا محسوب می‌شود که جشن‌های کریسمس آن را دوچندان می‌کند. اتحادیه اروپا به ارائه راهکارهایی ساده همچون اشتراک‌گذاری غذا با دیگران پرداخته است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، جشن‌های کریسمس مشکلاتی به همراه دارد که یکی از بزرگ‌ترین آن‌ها وجود ضایعات غذایی به دلیل تنوع بالای غذاها است.

در اروپا سالانه حدود ۸۸ میلیون تن ضایعات غذایی تولید می‌شود و در اتحادیه اروپا، خانواده‌ها مسئول تولید بیش از نیمی از کل این ضایعات غذایی هستند. بنابراین کاهش حجم این ضایعات در طول جشنی که اغلب با تولید مقادیر بالایی از غذا همراه است یک چالش مهم و اساسی محسوب می‌شود.

اشتراک غذا؛ راهکار کاهش ضایعات غذایی در کریسمس

مقابله با ضایعات غذایی کریسمس

مسئول اجرای سیاست اروپای زباله‌صفر، بهترین روش برای جلوگیری از دور ریختن غذاهای کریسمس را تغییر طرز فکر از همان ابتدای کار می‌داند. در واقع نخستین گام آغاز آشپزی با رویکردی است که شامل محاسبه دقیق میزان غذای مورد نیاز و تطبیق هر دستورالعمل غذایی بر این اساس است.

علاوه بر این، کریسمس زمان بسیار خوبی برای همبستگی است و می‌توان با جست‌وجوی پلت‌فرم‌های آنلاین اشتراک‌گذاری غذا، به جای دور ریختن غذاهای دست‌نخورده و اضافی آن را همسایه‌ها یا افراد نیازمند تقدیم کرد.

بحران ضایعات غذایی در اروپا

ضایعات غذایی اروپا تنها در دوره کریسمس یک معضل نیست و سطل‌های زباله سراسر این قاره در طول سال میزبان دریافت حجم عظیمی از مواد غذایی دورریز است.

دامنه بحران ضایعات غذایی در اروپا از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. در بعضی کشورها اتلاف در سطح مصرف‌کننده و در بعضی دیگر در سطح تولید اتفاق می‌افتد که بخشی از دلیل این تفاوت‌ها، قوانین هر کشور است. برای مثال فرانسه ارائه غذا به نیازمندان را به جای دور ریختن آن برای سوپرمارکت‌ها اجباری کرده و به این ترتیب از حجم ضایعات غذایی کشور کاسته است.

اشتراک غذا؛ راهکار کاهش ضایعات غذایی در کریسمس

راهکارهای اروپا برای کاهش ضایعات غذایی

قرارداد سبز جدید اروپا قصد دارد تا ۵۰ درصد ضایعات مواد غذایی قاره را تا ۲۰۳۰ کاهش دهد که این اقدام نیازمند تغییر ذهنیت و روش‌های کار است.

یکی از مهم‌ترین اقدامات در این زمینه در نظر گرفتن یک چشم‌انداز دایره‌ای بزرگ‌تر در مورد کل سیستم غذایی پایدار اروپا است که شامل تولید مواد غذایی و ضایعات غذایی می‌شود. مهم‌ترین نکته در این زمینه در وهله اول هدر ندادن است.

خرید مواد غذایی محلی از جمله اقدامات مهم در این زمینه محسوب می‌شود، چراکه زنجیره‌های تأمین کوتاه‌تر احتمال کمتری برای تولید ضایعات غذایی دارند. اهدای غذاها به نیازمندان نیز کمک بسزایی در حذف هدررفت غذا و افزایش کمک به جوامع دارد.

از سوی دیگر پیروی از دستورالعمل‌های تهیه غذا بسیار مهم است. برای مثال تهیه مربا از میوه‌های کهنه شده، نقش بسزایی در جلوگیری از هدررفت آن‌ها دارد.

اشتراک غذا؛ راهکار کاهش ضایعات غذایی در کریسمس

کد خبر 713990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.