گزارش رسانه انگلیسی از غارت خانه‌های مردم غزه

وبگاه خبری «میدل ایست آی» با انتشار فیلم‌هایی از سربازان اسرائیلی که در حال سرقت لوازم آرایش و زیورآلات، آتش زدن مواد غذایی و نصب نمادهای صهیونیستی در محله‌های فلسطینی بودند به بررسی پشت پرده این اقدامات پرداخت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبگاه خبری میدل ایست آی، از شروع حمله زمینی ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه در اواخر اکتبر، تصاویری از اقدامات خشن و تحریک‌کننده آنها در شبکه‌های مجازی رو شده است که هیچ ارتباطی با هدف ادعایی آن‌ها برای «نابود کردن حماس» ندارد. این اقدامات شامل دزدی، تخریب کسب‌وکارها و اموال مردم، خرابکاری، و نصب نمادهای اسرائیلی در سراسر محله‌های غزه می‌شود.

گزارش رسانه انگلیسی از غارت خانه‌های مردم غزه

به گفته میدل ایست آی، رژیم صهیونیستی مدعی است چنین رفتارهایی به دلیل بی‌انضباطی فرد خاطی است، اما تحلیلگران معتقدند که این نوعی جنگ روانی است. در یکی از نمونه‌های دزدی، سربازی اسرائیلی رجزخوانی می‌کند که یک گردنبند نقره را از غزه دزدید تا آن را به دوست دخترش هدیه دهد. سرباز دیگری فرشی را از خانه یک فلسطینی دزدید.

گزارش رسانه انگلیسی از غارت خانه‌های مردم غزه

این وبگاه خبری در ادامه به نمونه دیگری از این وقاحت‌های بارز نوشته است، در پستی که در یک گروه محبوب فیسبوک به اشتراک گذاشته شد، یک افسر رژیم اسرائیل از دزدیدن تعدادی لوازم آرایش باز نشده برای بردن به سرزمین‌های اشغالی به عنوان «هدیه از غزه» ابراز خوشحالی کرد. محبوب‌ترین نظر زیر این پست فیسبوک نوشته بود: «بهتر است پست را حذف کنید… باعث بدنامی ما می‌شود… نه به این دلیل که من به آن زن اهل غزه اهمیت می‌دهم، برایم مهم نیست که او هرگز روز بعد را نبیند. من به سربازی که می‌تواند به خاطر این اقدام محاکمه شود و به شهرت ارتش اسرائیل اهمیت می‌دهم.»

در عین حال، یک نوازنده فلسطینی به میدل ایست آی گفت که وقتی فهمید یک سرباز اسرائیلی گیتار او را دزدیده و روی آوار خانه ویران شده او در شمال غزه گیتارش را نواخته است، شوکه شده است. در جای دیگر، فیلمی از یک مغازه کادوفروشی فلسطینی که سربازان در حال نابود کردن اجناس آن هستند، همچنین یک سرباز رژیم صهیونیستی که لباس‌های زنانه را زیر و رو می‌کند و از اظهارات تحقیرآمیز درباره صاحب آن‌ها استفاده می‌کند، منتشر شد. کلیپ دیگری نشان می‌دهد که سربازی در حال آتش زدن مواد غذایی و آب کمیاب است.

لاله خلیلی، استاد و محقق در دانشگاه اکستر انگلیس، به میدل ایست آی گفته است: «سربازان اسرائیلی سابقه طولانی در تخریب و دزدی از خانه‌های فلسطینی‌ها دارند. طی واقعه نکبت و جنگ‌های متوالی با هدف فتح سرزمین‌های تاریخی فلسطین، در لبنان در اوایل دهه ۱۹۸۰و در سرزمین‌های اشغالی فلسطین طی تهاجمات پیاپی، چنین رفتارهایی رواج داشته است.»

خلیلی در ادامه افزود که «سربازان اسرائیلی دیوارنگاره‌هایی از خود به جا می‌گذاشتند؛ اغلب حاوی زبان خشونت‌آمیز و حتی تهدید نسل‌کشی. آن‌ها در آشپزخانه‌ها مدفوع می‌کردند؛ اقلام شخصی با ارزش را به غارت می‌بردند. اشیا و وسایل روزمره را از بین می‌بردند و عکس‌های یادگاری از این خانه‌ها می‌گرفتند.»

کنایه سربازان دژخیم به اشغال مجدد غزه

به گزارش میدل ایست آی، پخش گسترده این ویدئوها، ارتش رژیم اسرائیل را وادار کرد تا در بیانیه‌ای سطحی این اقدامات را محکوم کنند.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش رژیم اسرائیل در بیانیه‌ای گفت: «در هر اتفاقی که با ارزش‌های ارتش اسرائیل همسو نباشد، اقدامات فرماندهی و انضباطی انجام خواهد شد.»

این وبگاه خبری در ادامه نوشته است که علاوه بر غارت و خرابکاری، سربازان رژیم صهیونیستی اقدام به نصب نمادهای صهیونیستی و یهودی در سراسر نوار غزه کرده‌اند. یک منوره به مناسبت عید حنوکا به ارتفاع ۱۳ متر در منطقه شجاعیه، یکی از پرجمعیت‌ترین مرکز غزه، نصب شد. آن‌ها همچنین پرچم‌های رژیم صهیونیستی را بر فراز ساختمان‌های نیمه‌ویران نصب کردند.

دیمی ریدر، روزنامه‌نگار در شبکه اجتماعی ایکس، در پاسخ به تصویری از پرچم در وسط محله‌ای ویران شده است، نوشت: «من تعجب می‌کنم که چند اسرائیلی می‌دانند که کل پروژه صهیونیستی برای فلسطینی‌ها شبیه این تصویر است.» تصویر دیگری که در خایونس در یک خانه فلسطینی گرفته شده است، چند سرباز اسرائیلی را نشان می‌دهد که پوستری را در دست دارند که روی آن نوشته شده است: «تنها شهرک‌سازی [در غزه] پیروزی است.»

گزارش رسانه انگلیسی از غارت خانه‌های مردم غزه

میدل ایست آی درباره این رؤیای پلید صهیونیست‌ها برای اشغال مجدد نوار غزه نوشته است که در سال ۲۰۰۵، اسرائیل تنها در ظاهر از غزه خارج شد و حدود هشت هزار شهرک‌نشین صهیونیستی و سرباز ساکن را به کرانه باختری اشغالی منتقل کرد. چندین مقام راست افراطی، از جمله وزرای دولت نتانیاهو، در هفته‌های اخیر خواستار بازسازی شهرک‌های اسرائیلی در این منطقه شده‌اند.

آیا این بخشی از یک جنگ روانی است؟

خلیلی در گفت‌وگو با میدل ایست آی گفته است که ایده یک نیروی نظامی اسرائیلی منضبط یک افسانه است: «ارتش آن‌ها از سربازان وظیفه تشکیل شده است که اکثرشان صهیونیست‌های متعهد هستند که به حق خود برای اسکان در هر نقطه‌ای بین رود اردن تا دریای مدیترانه اعتقاد دارند. صفوف افسران ارتش اسرائیل مملو از متعصب‌ترین نوع شهرک‌نشینان است که همیشه مجذوب ارتش و سایر نهادهای زورمحور هستند.»

به گفته این وبگاه خبری، چندین تحلیلگر و صاحب‌نظر ادعا کرده‌اند که این فیلم‌ها تلاشی عمدی برای «جنگ روانی» بوده‌اند. مرتضی حسین، روزنامه‌نگار اینترسپت، در واکنش به این ویدئوها اظهار داشت: «به نظر می‌رسد ویدئوهای سربازان اسرائیلی که فلسطینی‌های بی‌گناه را برهنه می‌کنند و مغازه‌ها را غارت می‌کنند، به‌عمد برای تضعیف روحیه مردم غزه و تقویت روحیه در داخل اسرائیل منتشر شده است. اما آن‌ها یک سیگنال منفی در سطح بین‌المللی می‌فرستند که به دروغ در آن تبلیغ می‌شود که ارتش اسرائیل یک ارتش حرفه‌ای به سبک کشورهای غربی است.»

خلیلی در پایان افزود: «تخریب و غارتی که می‌بینیم احتمالاً هم ناشی از بی‌انضباطی است و هم یک عنصر جنگ روانی؛ اگر این‌طور نبود، وبگاه‌های رسمی نظامی و گروه‌های رسانه‌های اجتماعی مرتبط با ارتش اسرائیل برخی از این رفتارهای فاحش را منتشر نمی‌کردند.»

گزارش رسانه انگلیسی از غارت خانه‌های مردم غزه

کد خبر 713913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.