ایران در مورد تمامیت ارضی خود با هیچ طرفی تعارف ندارد

وزیر امورخارجه کشورمان در تماس تلفنی با همتای روسی خود با بیان اینکه احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها از اصول بنیادین در مناسبات کشورهاست،گفت: تهران در موضوع احترام به تمامیت ارضی و مباحث حاکمیتی ایران با هیچ طرفی تعارف ندارد.  

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه، در تماس تلفنی سرگئی لاوروف وزیر خارجه فدراسیون روسیه، با امیرعبداللهیان در بعد از ظهر امروز، آخرین تحولات مربوط به قفقاز جنوبی، اوضاع فلسطین و غزه و برخی موضوعات دوجانبه و منطقه ای مورد رایزنی و تبادل نظر قرار گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان، با ارزیابی مثبت از روند مذاکرات جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای نیل به توافق صلح، با اشاره به تبعات منفی مداخلات برخی طرف های خارجی در منطقه، بر لزوم بهره گیری از ظرفیت کشورهای منطقه تاکید و عنوان نمود کشورهای منطقه می توانند نقش سازنده ای برای ایجاد و تضمین صلح میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان داشته است.

امیرعبداللهیان در واکنش به بخشی از بیانیه ششمین نشست مجمع همکاری عرب و روسیه در مراکش، جزایر سه گانه ایرانی را جز لاینفک تمامیت ارضی ایران دانست و اشاره کرد: جمهوری اسلامی ایران هر ادعایی از سوی هر طرفی در این خصوص را کاملاً مردود می داند.

وی با اشاره به مناسبات مثبت و رو به رشد مسکو و تهران یادآوری کرد: احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها از اصول بنیادین در مناسبات کشورهاست و تهران در موضوع احترام به تمامیت ارضی و مباحث حاکمیتی ایران با هیچ طرفی تعارف ندارد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز با اشاره به نشست اخیر سازوکار منطقه ای ۳+۳ در تهران، بر لزوم تقویت همکاری بین کشورهای مذکور برای کمک به جمهوری آذربایجان و ارمنستان در روند نیل به توافق صلح و ایجاد سازوکاری منطقه ای بمنظور تضمین اجرای آن، تاکید کرد.

وی بر نقش مهم و سازنده ایران در کمک به برقراری صلح در قفقاز جنوبی تاکید کرد.

لاوروف روابط مسکو و تهران را راهبردی دانست و تاکید کرد: حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران همواره مورد احترام روسیه بوده است و این سیاست رسمی مسکو هیچگاه نباید مورد تردید قرار گیرد. ما در مذاکرات تنظیم بیانیه پایانی نشست مراکش به صراحت، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران را مورد توجه قرار دادیم.

طرفین در این گفتگو آخرین تحولات فلسطین را مورد ارزیابی قرار دادند.

کد خبر 713875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.