زندان رجایی‌شهر کرج «مرکز فرهنگی» می‌شود

فضای زندان رجایی شهر کرج پس از تخلیه و در راستای ارتقای سطح فرهنگ و دانش شهروندان قرار است به یک مرکز فرهنگی تبدیل شود که گام نخست این مهم احداث کتابخانه در این زندان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از البرز، زندان رَجایی‌شَهر با نام قبلی گوهَردَشت یک زندان بود که در شمال شهر کرج در استان البرز قرار داشت و متهمان جرایم عمومی و برخی زندانی‌های سیاسی در آنجا نگهداری می‌شدند. سرانجام با تکمیل جابه‌جایی و انتقال زندانیان به زندان قزل‌حصار، این زندان معروف ایران به طور کامل تخلیه و تعطیل شده است.

تخلیه زندان رجایی و تعطیلی آن دستاورد بزرگی برای استان البرز و کشور تلقی می‌شود. حالا مسئولان شهر کرج با حمایت مدیران بالادستی استانی و ملی تصمیم گرفته‌اند تا بخشی از ظرفیت زندان رجایی را به حوزه فرهنگی تخصیص دهند، در این راستا احداث کتابخانه مرکزی کرج پیشنهاد و مصوب شده است.

ساختمان زندان رجایی شهر برای ایجاد کتابخانه فضاسازی می‌شود

یحیی رمضانی، فرماندار کرج در این خصوص به خبرنگار ایمنا، گفت: در نظر داریم زندان رجایی که با هدف تعلیم و تربیت افراد تعبیه و احداث شده است در همین مسیر مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

وی افزود: مقدمات کار برای فضاسازی ساختمان زندان سابق رجایی به عنوان کتابخانه در شهر کرج فراهم می‌شود، راه‌اندازی کتابخانه مرکزی استان دغدغه‌ای است که به بیش از یک دهه قبل در بدو تشکیل استان البرز باز می‌گردد.

فرماندار کرج خاطرنشان کرد: آنگونه که مطرح شده قرار است یک طبقه از ساختمان زندان سابق رجایی شهر به این مرکز اختصاص پیدا کند که بعد از تحویل این فضا، باز طراحی لازم با هدف مناسب‌سازی محیط آن به عنوان کتابخانه صورت می‌گیرد و در نهایت تجهیزات و منابع مطالعه خریداری و جانمایی خواهد شد.

رمضانی اضافه کرد: با هماهنگی سازمان سیما و منظر شهرداری کرج فضای محوطه بیرونی این ساختمان برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی به زودی زیباسازی خواهد شد.

وی اضافه کرد: عملیات احداث و تکمیل کتابخانه در شهرهای اقماری کرج با هدف جبران کمبود سرانه‌های فرهنگی و افزایش زمینه مطالعه عمومی استمرار دارد.

فرماندار کرج تاکید کرد: این مهم نیازمند همراهی سایر دستگاه‌های اجرایی است، از این رو شهرداری نیز پای کار آمد و بخشی از فعالیت‌های مربوط به احداث کتابخانه در زندان سابق رجایی را بر عهده گرفت.

زندان رجایی‌شهر کرج «مرکز فرهنگی» می‌شود

جابه‌جایی زندان رجایی شهر از مطالبات دیرینه شهروندان کرجی بود

علیرضا عاقلی، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج نیز در این خصوص تاکید کرد: دیوارهای زندان سابق رجایی شهر کرج رنگ‌آمیزی می‌شود، همچنین ۱۶ هزار مترمربع از جداره‌های سطح شهر تا پایان سال زیباسازی و رنگ‌آمیزی خواهد شد.

وی ادامه داد: انتقال و جابه‌جایی زندان رجایی شهر یکی از مطالبات دیرینه شهروندان کرجی بود که در طول چند ماه گذشته با پیگیری‌های مسئولان قوه قضائیه به سرعت محقق شد.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج عنوان کرد: پس از تعطیلی زندان و طرح تغییر کاربری آن در ۶۳ هکتار به بخش‌های فرهنگی، خدمات اجتماعی، فضای سبز و جانمایی کتابخانه مرکزی، عملیات بهسازی و زیباسازی آن در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

عاقلی گفت: در گام نخست و در راستای تغییر فضای محدوده زندان، دیوارها و جداره‌های آن رنگ‌آمیزی شد. مدیریت شهری آمادگی بهسازی و زیباسازی و احداث فضای سبز در این مجموعه را دارد و امیدواریم در آینده شاهد تبدیل شدن این زندان به یک مرکز فرهنگی باشیم.

کد خبر 713808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.