آژیر آلودگی هوا در یزد به صدا درآمد/ تنفس سالم و پاک در ۲۱ کلان‌شهر کشور

آلودگی هوا با انباشت آلاینده‌ها در کلان‌شهرها، زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلودگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شهرها در چه سطحی از آلودگی قرار دارد، از این‌رو امروز هوای کلان‌شهر یزد در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای) است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به روز گذشته و امروز _جمعه یکم دی_ بیندازیم، می‌توان میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کرد، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است که بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست، امروز کلان‌شهر یزد با شاخص ۵۰۰ در وضعیت خطرناک، آلوده‌ترین شهر کشور است، این استان روز سی‌ام آذر با شاخص ۹۳ سالم (زرد) ثبت شد.

بر اساس آمارهای ثبت شده، امروز دستگاه سنجش کیفیت هوا در هیچ‌کدام از کلان‌شهرها در وضعیت بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم برای عموم (قرمز) ثبت نشده‌اند، اما روز گذشته شهرهای قزوین با شاخص ۱۵۳ و اهواز با شاخص ۱۵۰ در وضعیت ناسالم برای عموم (قرمز) بودند.

در همین راستا، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای تبریز، اصفهان، تهران، مشهد، اهواز و قزوین در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد، اما روز گذشته شهرهای تبریز، اصفهان، کرج، تهران، زنجان، شیراز، اراک و همدان در وضعیت (نارنجی) بودند.

به این ترتیب، امروز سنجش کیفیت هوا در کلان‌شهرهای ارومیه، کرج، شهرکرد، بجنورد، زنجان، سمنان، زاهدان، شیراز، کرمانشاه، خرم‌آباد، اراک، بندرعباس و همدان در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد، به طوری که روز گذشته شهرهای ارومیه، بوشهر، شهرکرد، مشهد، بجنورد، سمنان، زاهدان، کرمان، کرمانشاه، خرم‌آباد، بندرعباس و یزد در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار داشتند.

بر این اساس، امروز دستگاه سنجش کیفیت هوا در کلان‌شهرهای اردبیل، بوشهر، بیرجند، قم، سنندج، کرمان، یاسوج و رشت در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، اما روز سی‌ام آذر شهرهای اردبیل، بیرجند، قم، سنندج، یاسوج و رشت در وضعیت پاک (سبز) بودند.

لازم است به این نکته اشاره کنیم که امروز سنجش کیفیت هوا در ایستگاه کلان‌شهرهای تبریز با شاخص ۱۳۰، اصفهان با شاخص ۱۴۶، تهران با شاخص ۱۰۷، مشهد با شاخص ۱۳۱، اهواز با شاخص ۱۴۸، قزوین با شاخص ۱۱۵، در شرایط هوای ناسالم (نارنجی) قرار دارد، اما روز گذشته شهرهای تبریز با شاخص ۱۳۹، اصفهان با شاخص ۱۲۷، کرج با شاخص ۱۱۳، تهران با شاخص ۱۲۳، زنجان با شاخص ۱۲۸، شیراز با شاخص ۱۳۹، اراک با شاخص ۱۱۵، همدان با شاخص ۱۱۰، در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) بود.

بر این اساس سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلانشهرهای ارومیه با شاخص ۶۸، کرج با شاخص ۹۲، شهرکرد با شاخص ۶۳، بجنورد با شاخص ۷۶، زنجان با شاخص ۷۷، سمنان با شاخص ۷۱، زاهدان با شاخص ۵۳، شیراز با شاخص ۱۰۰، کرمانشاه با شاخص ۶۱، خرم‌آباد با شاخص ۸۱، اراک با شاخص ۹۵، بندرعباس با شاخص ۵۴ و همدان با شاخص ۶۴، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

در همین راستا، طی روز سی‌ام آذر شهرهای ارومیه با شاخص ۶۷، بوشهر با شاخص ۶۰، شهرکرد با شاخص ۶۹، مشهد با شاخص ۹۰، بجنورد با شاخص ۸۳، سمنان با شاخص ۹۰، زاهدان با شاخص ۱۰۰، کرمان با شاخص ۵۹، کرمانشاه با شاخص ۷۸، خرم‌آباد با شاخص ۸۸، بندرعباس با شاخص ۶۳، یزد با شاخص ۹۳، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار داشتند.

لازم است بدانیم؛ دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلان‌شهرهای اردبیل با شاخص ۲۲، بوشهر با شاخص ۴۳، بیرجند با شاخص ۴۱، قم با شاخص ۳۳، سنندج با شاخص ۴۱، کرمان با شاخص ۴۰، یاسوج با شاخص ۳۸، رشت با شاخص ۲۶، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، در حالی که روز گذشته پایان آذر شهرهای اردبیل با شاخص ۳۱، بیرجند با شاخص ۴۰، قم با شاخص ۳۵، سنندج با شاخص ۳۸، یاسوج با شاخص ۴۷، رشت با شاخص ۴۲، در وضعیت پاک (سبز) ثبت شدند.

به این ترتیب، شرایط امروز کیفی هوای در کلان‌شهرهای ایلام، گرگان و ساری همچون روز گذشته سی‌ام آذر بدون داده ثبت شد.

در نهایت، بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز سنجش کیفیت هوای در یک شهر در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای)، در هیچ‌کدام از کلان‌شهرها همچون روز گذشته شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم (قرمز) ثبت نشده است، اما شش شهر در موقعیت ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۳ کلان‌شهر در وضعیت سالم (زرد)، هشت شهر در شرایط پاک (سبز) و سه کلان‌شهر بدون داده ثبت شده‌اند، روز گذشته دو شهر در وضعیت (قرمز)، هشت کلان‌شهر در موقعیت (نارنجی)، تعداد ۱۲ شهر سالم (زرد)، شش شهر در شرایط پاک (سبز) و سه کلان‌شهر بدون داده ثبت شد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 713806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.