جهان از استفاده ابزاری هنجارهای بین‌المللی و استانداردهای دوگانه رنج می‌برد

وزیر امور خارجه در هفتمین نشست مجمع تمدن‌های کهن گفت: جهان امروز همچنان از آثار گفتمان سلطه‌طلبی و خشونت، استفاده ابزاری از اصول و هنجارهای بین‌المللی و استانداردهای دوگانه رنج می‌برد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه، هفتمین نشست کشورهای عضو مجمع تمدن‌های کهن، روز گذشته _پنجشنبه سی‌ام آذر_ با حضور حسین امیرعبداللهیان و به ریاست کشورمان در تهران برگزار شد.

در این نشست، مقامات و نمایندگان ۱۰ کشور عضو مجمع تمدن‌های کهن حضور داشتند.

وزیر امور خارجه کشورمان در سخنان خود در این نشست، با تاکید بر اینکه ابتکار ایجاد مجمع تمدن‌های کهن اقدامی‌برای ایجاد جهانی فرهنگی‌تر و صلح آمیزتر بوده، همکاری بین تمدنی را یک عنصر قدرت نرم کشورهای عضو برشمرد که می‌توان از آن برای معرفی گفتمانی جدید در عرصه جهانی و کمک به حل معضلات مشترک بشری استفاده کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی یکی از مأموریت‌های تمدن‌های کهن را مقابله با گفتمان برتری جویی، استیلا، انحصارگرایی و نژادپرستی برشمرد و تاکید کرد جهان امروز همچنان از آثار گفتمان سلطه طلبی و خشونت، استفاده ابزاری از اصول و هنجارهای بین‌المللی و استانداردهای دوگانه رنج می‌برد.

جهان از استفاده ابزاری هنجارهای بین‌المللی و استانداردهای دوگانه رنج می‌برد

امیرعبداللهیان در ادامه، وضعیت غم‌انگیز در غزه را توصیف کرد و با اشاره به تاریخ بیش از ۷ دهه اشغالگری که یک تاریخ زنده و همچنان در جریان است و جنایات رژیم جعلی اسرائیل، سکوت تأییدآمیز برخی مدعیان جهان قاعده‌-محور و مدعی حقوق بشر را شدیداً مورد انتقاد قرار داد.

امیرعبداللهیان اقدامات رژیم صهیونیستی در کشتار بیش از ۲۰ هزار نفر از مردم غزه و آواره کردن آنها و اقدامات رژیم صهیونیستی در محو آثار فرهنگی و تمدنی اسلامی در قدس شریف و غزه را محکوم کرد و تاکید کرد که انتظار می‌رود کشورهای دارای تمدن کهن ضمن محکوم کردن این جنایات، از تمام ظرفیت‌های خود برای توقف این وضعیت و محاکمه جنایتکاران جنگی در یک دادگاه بین‌المللی استفاده کنند.

وزیر امور خارجه در ادامه، با محکوم کردن توهین به کتب آسمانی و قرآن کریم، تاکید کرد انتظار می‌رود دولت‌های مسئول با جرم‌انگاری و پیگرد عاملان این اقدامات، نقش خود را در حفظ تعامل و تفاهم تمدنی، فرهنگی و دینی میان ملت‌ها ایفا کنند.

مجمع تمدن‌های کهن مرکب از ده کشور جمهوری اسلامی ایران، ارمنستان، ایتالیا، بولیوی، پرو، چین، عراق، مصر، مکزیک و یونان، از سال ۲۰۱۷ تشکیل شده و جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۳ ریاست دوره‌ای و میزبانی این مجمع را بر عهده داشت.

کد خبر 713805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.