بررسی شاخص آب در بخش‌های مختلف؛ بحران جدی است

شاخص‌های مربوط به آب و شرایط آب در مناطق مختلف کشور نشان می‌دهد که با بحران و تنش آبی در برخی مناطق روبه‌رو هستیم؛ به صورتی که میزان بارش نسبت به سال گذشته ۵۶ درصد کاهش یافته و خشکسالی در مناطق قابل توجهی از کشور دیده شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شاخص آب به عنوان یکی از مهمترین شاخص‌های کشوری توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به طور مداوم مورد بررسی قرار می‌گیرد و اکنون در گزارش اخیر خود به بررسی آن در سه ماهه دوم سال جاری و سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۲( از ابتدای مهر ۱۴۰۱ تا انتهای شهریور ۱۴۰۲) پرداخته است، در این گزارش شرایط دما، وضعیت بارش، خشکسالی، اثرگذاری آن در مناطق مختلف کشور و غیره بررسی شده است.

وضعیت بارش

بر اساس آمار، میانگین بارش در تابستان امسال ۸.۶ میلی‌متر بوده است که ۲۲ درصد کمتر از میانگین بلندمدت تابستان است. همچنین نسبت به میانگین بارش تابستان سال گذشته کاهش ۵۶ درصدی داشته است.

در سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ یعنی از مهر پارسال تا آخر شهریور امسال میانگین بارش ۲۱۳ میلی متر بوده است که نسبت به سال آبی سال گذشته ۴ درصد افزایش و نسبت به میانگین بلندمدت ۱۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

تغییرات دما

میانگین دما نسبت به میانگین دوره بلندمدت فصل تابستان ۱/‏۱‬ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

خشکسالی

امسال خشکسالی شدیدی در استان‌های واقع در فلات مرکزی ایران و جنوب کشور رخ داد به صورتی که جنوب خراسان رضوی، بخش‌هایی از خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد و فارس خشکسالی بسیار شدید داشتند و بخش‌هایی از استان سمنان، اصفهان، قم، جنوب خوزستان و بوشهر خشکسالی شدید را تجربه کردند.

ترسالی در قسمت‌هایی از اردبیل، گیلان، خراسان شمالی و خوزستان مشاهده شد.

آب شرب

در تابستان ۱۴۰۲ حجم تولید آب شرب به دو و نیم میلیارد متر مکعب رسید و ۲۷۸ شهر در معرض تنش آبی قرار گرفتند.

ذخایر سدها

انتهای شهریورماه امسال ذخایر سدها ۲۲ میلیارد متر مکعب بود که افزایش ۱۳ درصدی نسبت به سال آبی گذشته را نشان می‌دهد. بیشترین میزان این درصد مربوط به سد زاینده رود اصفهان است که با ۴۴۱ میلیون متر مکعب ذخیره، ۱۵۴ درصد بیش از سال گذشته ذخیره آب دارد، اما فقط ۳۶ درصد از حجم مخزن آن تا اخر شهریورماه پر بوده است.

در سیستان و بلوچستان چاه‌نیمه‌ها ۴ درصد پر شدند که نسبت به مدت مشابه سال قبل دارای ۶۸ درصد کاهش است و شرایط بحرانی را نشان می‌دهد. ذخایر سدهای استان‌های دیگر مانند کرمانشاه، هرمزگان، فارس و خراسان رضوی افت قابل توجهی داشته که باعث تنش آبی و کمبود آب شرب می‌شود.

ذخیره سدهای گلستان و داراب نیز صفر شده و سدهای دوستی و طرق در خراسان رضوی تنها ۸ درصد پر هستند که حاکی از وضعیت بحرانی است.

تولید انرژی برقابی

امسال انرژی برقابی به میزان هشت هزار و ۳۲۴ مگاوات ساعت بود که معادل ۶.۷ درصد کل تولید برق کشور است. این انرژی در فصل بهار حدود هزار مگاوات ساعت کمتر بوده است که به معنی افزایش میزان تولید برقابی در تابستان است، اما جالب توجه است که سهم برقابی نسبت به بهار کاهش یافته و از ۸ درصد به ۶.۷ درصد رسیده است.

علت آن این است که در شهریورماه میانگین دمای هوا کاهش یافته و مصرف برق نیز کاهش می‌یابد، بنابراین سهم تولید برقابی نیز کم می‌شود.

وضعیت اعتبارات

در بودجه سال ۱۴۰۲ مجموع اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مصوب بالغ بر ۲۹۲ هزار و ۵۴۰ میلیارد ریال بوده که از این میزان ۶۷ هزار میلیارد ریال در سه ماهه دوم سال تحقق یافته است که معادل ۲۳ درصد بودجه است.

این اعتبارات بیشتر مربوط به برنامه‌های آبرسانی، تأسیسات فاضلاب و ساختمان سد بوده است، طبق محاسبات ۲۶ درصد از اعتبارات در نیمه اول سال محقق شده و نزدیک به ۷۵ درصد آن به نیمه دوم سال موکول شده است که باعث عدم تعادل در اجرای برنامه‌ها و پایبند نبودن به زمان اجرای پروژه‌ها و ابهام در بودجه بندی سال آینده می‌شود.

اتفاقات مهم آّبی در سه ماهه دوم سال

وضعیت تأمین آب شرب در جنوب شرق کشور به خصوص در سیستان و بلوچستان بحرانی است.

دریاچه ارومیه تقریباً خشک شده است.

در برخی شهرها مانند سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، اردبیل و آستارا سیل شدید آمده است.

در شهرها و روستاهای دارای تنش آبی اقدام به اجرای طرح‌های آبرسانی شده است.

کد خبر 713716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.