یلدای سرخ دلار

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه سی‌ام آذر ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خنثی‌سازی توطئه بنزینی با اعتماد مردم به دولت» نوشت: روز گذشته اعضای هیئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران به آخرین پرسش‌ها درباره حوزه‌های مأموریتی خود پاسخ گفتند. از جمله وزیر نفت که دوشنبه گذشته چالشی مهم را پشت‌سر گذاشت.

وزیر نفت در تشریح نحوه مقابله با خرابکاری در سامانه سوخت سراسر کشور اظهار کرد: به محض اینکه این اتفاق رخ داد، در شرکت پالایش و پخش، ستاد بحران را تشکیل دادیم و با یک کار جهادی، همچنین تجاربی که از قبل داشتیم و بسیج کردن ۲۲ هزار نفر از همکاران وارد عمل شدیم. جواد اوجی ضمن تشکر از مالکان جایگاه‌های سوخت، همکاری و صبوری مردم و اطلاع‌رسانی صداوسیما، افزود: در همان ساعات اولیه این توطئه را خنثی کردیم و اکنون (صبح چهارشنبه) نزدیک به ۸۸ درصد از جایگاه‌ها در سراسر کشور عملیاتشان با کارت سوخت انجام می‌شود. وی ادامه داد: اینها در برنامه‌ریزی خود فکر می‌کردند با این کار می‌توانند مردم را عصبانی کنند و به چالش بیندازند، اما با تدبیر و کار جهادی که صورت گرفت خیلی‌ها حتی متوجه این موضوع نشدند و با پای کار آمدن همکاران ما در مجموعه صنعت نفت این توطئه خنثی شد. اوجی گفت: اسم این عملیات سایبری را نیز گنجشک گذاشته بودند، اما خبر ندارند اینجا ایران است و پر عقاب همان سال ۵۷ ریخت، چه برسد به گنجشک!

وزیر نفت در پاسخ به اینکه آیا تدابیر لازم برای جلوگیری از حمله سایبری دیده نشده بود، گفت: سامانه سوخت مشکلی پیدا نکرده و دیتاسنتر ما در شرکت پخش و پالایش است. کارشناسان و تیمی که آیت‌الله رئیسی مشخص کرده‌اند در حال بررسی هستند.

یلدای سرخ دلار

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با اشاره به سخنان روز گذشته سیدعبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله یمن با تیتر «ما عاشق جنگ با آمریکا و اسرائیل هستیم نه با مزدوران آنها» نوشت: «سید عبدالملک الحوثی»، رهبر جنبش انصارالله یمن، دیروز (بیست و نهم آذر) در سخنانی به جنگ در غزه و جنایات رژیم اشغالگر قدس پرداخت و گفت که این رژیم بیمارستان‌ها را به اهداف آشکار نظامی تبدیل کرده است.

او گفت: «دشمن اسرائیلی به جنایات خود و جنگی که علیه غیرنظامیان به راه انداخته است، افتخار می‌کند، رژیم صهیونیستی هر زمان که در میدان نظامی شکست می‌خورد به حمله به غیرنظامیان روی می‌آورد.» رهبر انصارالله یمن در همین سخنرانی در سخنانی صریح و تند گفت: «بیشترین چیزی که ما دوست داریم نبرد مستقیم با آمریکا و اسرائیل است و نه درگیری با مزدوران و عوامل آمریکا.»

یلدای سرخ دلار

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حلق صنایع‌آب‌بر و چاه‌های غیرمجاز خشک شد» نوشت: حمله آبی به صنایع آب‌خوار بی‌مروت و پلمب ۱۳۲ هزار چاه غیرمجاز دستاوردی بسیار عالی از وزارت نیروست که باید تداوم پیدا کند. بسیاری از چاه‌های غیرمجاز آب در کشور نه حتی برای کشاورزی غیراصولی که برای خوش‌گذرانی صاحبان ویلاها حفر می‌شد. چاه‌هایی که ابتدا در پنج‌متری به آب می‌رسید و نهایتاً شبانه و با رشوه به عوامل نظارتی یا پنهان از دید آنان تا ۱۵۰ متر نیز پایین‌تر می‌رفت! یک شهروند بی‌مروت فقط برای داشتن استخر در ویلای خود و زندگی در دل فلات خشک ایران به سبک آنچه در ماهواره از اروپای پرآب می‌بیند، استخر ویلا را در روز جمعه با آب سفره‌های زیرزمینی پر می‌کرد و شیرجه‌ای هم می‌زد و این آب تا هفته دیگر تبخیر می‌شد و باز جمعه‌ای دیگر و برداشتی دیگر از چاه عمیق فرورفته تا اعماق آب‌های غیرقابل‌جایگزین سفره‌ها. اکنون هیولای فرونشست‌ها مسئولان را بیدار کرده است. همین‌که خبر می‌دهند با کوتاه کردن دست صنایع فولادی مهم در اصفهان از آب زاینده‌رود و رسیدن آب دریا به استان، تا چند سال دیگر زاینده‌رود در همه روزهای سال جاری خواهد بود، یعنی امید به آینده‌ای که قدر آب را بدانیم و از گذشته‌ای که نادانسته و خیانت‌بار به جان سفره‌های زیرزمینی و آب‌های جاری افتاده بودیم، عبرت بگیریم.

یلدای سرخ دلار

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود به ماجرای حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت پرداخت و با تیتر «گنجشک پر!» نوشت: حدود ۴۸ ساعت پس از حمله سایبری به شبکه هوشمند صبح روز گذشته اعلام شد ۸۸ درصد جایگاه‌های سوخت کشور به شرایط عادی بازگشتند و مردم می‌توانند با هر ۲ نرخ ۳ هزار تومانی و ۱۵۰۰ تومانی از جایگاه‌ها بنزین دریافت کنند. به گزارش «وطن امروز»، صبح روز دوشنبه اختلالی سراسری در پمپ‌بنزین‌های کشور اتفاق افتاد که دقایقی پس از آن اکثر جایگاه‌ها به صورت دستی یا آفلاین وارد مدار شد، به طوری که تا پایان این روز تمام جایگاه‌ها به مدار آمدند. از شامگاه سه‌شنبه رفته‌رفته روند اتصال جایگاه‌ها به سامانه هوشمند مهیا شد و طبق آخرین آمار موجود ۸۸ درصد جایگاه‌ها تا صبح دیروز به شبکه متصل شدند.

رئیس‌جمهور با قدردانی از وزیر و کارکنان وزارت نفت برای اقدام بهنگام در رویارویی با تلاش دشمن برای ایجاد اختلال در سامانه‌های سوخت‌رسانی کشور، همچنین اطلاع‌رسانی مناسب و به‌موقع رسانه‌ها در این زمینه تصریح کرد: عملکرد سنجیده وزارت نفت و پوشش خبری مناسب این موضوع از سوی رسانه‌ها، مانع تحقق اهداف دشمنان در ایجاد نگرانی برای مردم شد. سیدابراهیم رئیسی دیروز در نشست هیأت دولت افزود: البته این مساله گواه آن است که دشمن مترصد ضربه زدن به مردم و زندگی شهروندان است و همه مسئولان و دستگاه‌های مختلف باید اقدام‌های پیشگیرانه و اصول مراقبتی را بیش از گذشته مدنظر داشته باشند.

یلدای سرخ دلار

روزنامه شرق با اشاره به تصویب کلیات بودجه ۱۴۰۳ در مجلس با تیتر «ناهمواری‌های یک بودجه» نوشت: کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ یک بار پیش از این به دلیل ضعف‌هایی مثل نادیده‌گرفتن منابع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، افزایش بی‌ضابطه مالیات، افزایش مالیات بر ارزش افزوده از سوی دولت که برخی آن را دست‌کردن در جیب مردم تعبیر کرده بودند در صحن علنی مجلس رد شد. پس‌ازآن رئیس مجلس فرصتی هفت‌روزه برای دولت تعیین کرد تا به اصلاح کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ پرداخته و نظر نمایندگان ملت را تأمین کند؛ اما شاهدیم که دولت با تغییراتی حداقلی ۲۷ آذر دوباره لایحه بودجه فوق را به مجلس ارائه داد و نمایندگان به دلیل اینکه سال انتخابات است و شاید فرصت کافی برای بررسی کلیات بودجه را نداشته باشند و البته رئیس مجلس هم موافق بودجه دو دوازدهم نبود، مجبور به موافقت با کلیات لایحه بودجه شدند؛ بودجه‌ای که بعد از تصویب کلیات آن در صحن مجلس، همچنان از سوی برخی نمایندگان با اما و اگر فراوانی مواجه است و به امید اینکه بتوانند در کمیسیون تلفیق و صحن علنی در بررسی جزئیات آن، نظرات‌شان را اعمال کنند، با کلیاتش موافقت کردند.

هرچند دولت در اقدامی جالب توجه برای اولین بار یک درصد مالیات بر ارزش افزوده را به‌عنوان منبع افزایش حقوق بازنشستگان تعیین کرد تا به قول یکی از نمایندگان، بازنشستگان و مردم را در مقابل مجلس قرار دهد؛ یعنی توپ را به زمین مجلس انداخت تا اگر می‌خواهند همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را اجرا کنند، مجبور به پذیرش افزایش یک‌درصدی مالیات بر ارزش افزوده شوند؛ همان تصمیمی که معتقدند باعث افزایش تورم در جامعه شده و به معنای دست‌بردن در جیب مردم و بازنشستگان است.

یلدای سرخ دلار

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با بیان اینکه شاخص ارزی به کمترین مقدار ۷۷ روز اخیر رسیده است، تیتر «یلدای سرخ دلار» را برگزید و نوشت: در آخرین روزهای پاییزی منتهی به «یلدا» بازدهی مهم‌ترین شاخص بازارها قرمز شد. روز گذشته، دلار با ثبت قیمت ۴۹ هزار و ۷۵۰ تومانی به کمترین سطح ۷۷ روز اخیر رسید. با ثبت این عدد بازدهی دلار در آخرین ماه پاییز در سطح منفی ۰.۹ درصد ایستاد تا دلار تنها بازاری باشد که در آذرماه بازدهی منفی داشته است. با این حال در بازه‌های سه‌ماه سوم و ۹ ماهه بازار شاخص ارزی عملکرد مثبتی از خود برجای گذاشت. دلار بازار آزاد یکی از سنجه‌های مهم انتظارات تورمی به‌شمار می‌رود و رفتار کم‌نوسان آن در فصل پاییز از افت انتظارات تورمی در این دوره حکایت دارد.

نکته قابل توجه این است که در ۹ ماه ابتدایی سال، نرخ سود بانکی با حدود ۱۸ درصد و بورس با ۱۲.۷ درصد بالاترین بازدهی‌ها را ثبت کردند و در مقابل، دارایی‌های پرطرفدار مانند سکه و طلا در این مدت روندی نزولی را پشت سر گذاشتند. با این حال سکه بورسی بی‌توجه به داده‌های بازار آزاد، کانال قیمتی ۲۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان را حفظ کرد که نشان می‌دهد معامله‌گران به دورنمای بهای جهانی طلا خوش‌بین هستند و حتی می‌توان گفت که افت بهای ارز را در این بازار خاص چندان جدی نگرفته‌اند. در آذرماه تالار شیشه‌ای نیز با افزایش ارتفاع همراه شدند. شاخص کل بورس تهران در جریان معاملات آذرماه به بیشترین سطح خود از خرداد سال جاری رسید. خوش‌بینی‌ها و امیدواری‌های منتج از اخبار تجدید ارزیابی بنگاه‌های بورسی در ماه گذشته فضای بازار سهام را به‌شدت تحت تأثیر قرار داد و موجبات استقبال سرمایه‌گذاران را فراهم کرد.

یلدای سرخ دلار

کد خبر 713575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.