توسعه اقتصاد دانش‌بنیان با ارتقای زیست‌بوم کارآفرینی در مدیریت شهری نصف‌جهان

رئیس اداره ارتباط با صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان شهرداری اصفهان گفت: ایجاد و ارتقای زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی در مدیریت شهری به منظور توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و اتخاذ راهکارهای سیاستی برای حمایت از اقتصاد خلاق در مدیریت شهری در طرح تقویت تولید و خدمات دانش‌بنیان در مدیریت شهری دنبال شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، استفاده مداوم از درآمدهای ناپایدار شهری برای توسعه شهرها و چالش‌ها و معضلات اجتماعی و زیست‌محیطی، مشکلات عدیده‌ای را برای مدیریت شهری به وجود آورده است که ادامه این مسیر، شهرها و مناطق را با چالش جدی مواجه خواهد کرد،

همچنین استفاده از رویکرد نوآوری به عنوان یکی از ارکان اصلی شهرهای دانش‌بنیان از جمله راهبردهای کلیدی برای حل این چالش‌ها و معضلات است.

فرآیند نوآوری به این مسئله می‌پردازد که چه مواردی دانش را به ارزش تبدیل می‌کند و منجر به ایجاد ثروت می‌گردد، از این رو عناصر اصلی این مجموعه شامل دولت، مدیریت شهری، دانشگاه‌ها، صندوق پژوهش و نوآوری، صنعت و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود که چنانچه این ارتباط به نحو مطلوب برقرار گردد، رسیدن به توسعه پایدار شهری با بالاترین ضریب بهره‌وری حاصل می‌گردد.

شرکت‌های دانش‌بنیان با رویکرد اشاعه نوآوری و فناوری در حل مسائل و چالش‌های شهری، نقش بازوی توانمند اجرایی در این چرخه تعاملات را بر عهده دارند و در مقابل مدیریت شهری با رویکرد استفاده از روش‌های نوین، نوآورانه و مبتنی بر دانش، نقش حکمرانی و سیاست‌گذاری برای استفاده از این ظرفیت را بر عهده خواهد داشت.

به منظور اجرای سیاست‌های کلی کشور در توسعه اقتصاد مقاومتی دانش‌بنیان با تکیه بر شرکت‌های فناوری و تسهیل، تحقق توسعه شهری دانش‌بنیان اصفهان با تکیه بر دانش و فناوری و در چارچوب اهداف و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، فرصت تحقق شعار سال گذشته و گسترش فعالیت‌های علمی و فناوری در شهر اصفهان و حمایت از فضای حاکم بر زیست‌بوم کارآفرینی شهر اصفهان در راستای ایجاد خط مشی توسعه و تسهیل‌گری در بهره‌مندی از این فضای مبتنی بر فناوری و دانش توسط طرح تقویت تولید و خدمات دانش‌بنیان در مدیریت شهری که در ششمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان تدوین شد، ارائه می‌گردد.

آنچه در ادامه می‌خوانید، حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با مهدی شایق، رئیس اداره ارتباط با صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان شهرداری اصفهان به‌منظور بررسی جزئیات طرح تقویت تولید و خدمات دانش‌بنیان در مدیریت شهری است.

توسعه اقتصاد دانش‌بنیان با ارتقای زیست‌بوم کارآفرینی در مدیریت شهری نصف جهان

ایمنا: طرح تقویت تولید و خدمات دانش‌بنیان در مدیریت شهری از چه زمانی پیگیری شد؟

شایق: پیش‌نویس این طرح سال گذشته با همکاری معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان تهیه شد و در اختیار شورای اسلامی شهر اصفهان قرار گرفت.

ایمنا: مستندات قانونی طرح تقویت تولید و خدمات دانش‌بنیان در مدیریت شهری چیست؟

شایق: مستندات آن شامل ۱۱ مورد می‌شود، نخستین مورد آن منویات مقام معظم رهبری در خصوص شعار سال گذشته با عنوان «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»، دومین مستند قانون جهش تولید دانش‌بنیان مصوب اردیبهشت سال گذشته توسط مجلس شورای اسلامی، سومین مستند قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسه‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری و اختراعات و چهارمین مستند از این طرح برنامه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان کشور است.

پنجمین مستند این طرح بندهای ۳، ۴ و ۵ ماده ۸۰ قانون تشکیلات و وظایف شوراها، ششمین مستند نیز تأکیدات منشور شورای اسلامی شهر اصفهان در راستای تاکید بر حمایت از کسب و کارهای دانش‌بنیان و هفتمین مستند راهبردهای شورای اسلامی شهر اصفهان برای تدوین بودجه سال گذشته شهرداری در ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان مصوب دی ۱۴۰۰ است.

هشتمین مستند طرح الزام شهرداری در به بکارگیری فناوری‌های نوین و ایده‌های خلاقانه در مدیریت شهری مصوب اردیبهشت ۱۳۹۷، همچنین نهمین مستند نیز طرح کمک به ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر مصوب شهریور ۱۳۹۷ شورای اسلامی شهر اصفهان، دهمین مستند بند ۴ طرح الزام شهرداری اصفهان به تهیه نقشه جامع توسعه شهر هوشمند مصوب آبان ۱۳۹۷ شورای اسلامی شهر اصفهان و یازدهمین مستند طرح تشکیل ستاد توسعه کارآفرینی مصوب شهریورماه سال ۱۳۹۶ است.

اهداف چهارگانه تقویت تولید و خدمات دانش‌بنیان در مدیریت شهری اصفهان

ایمنا: طرح تقویت تولید و خدمات دانش‌بنیان در مدیریت شهری چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

شایق: نخستین هدف ایجاد و ارتقای زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی در مدیریت شهری به منظور توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد دانش‌بنیان و تدابیر مقام معظم رهبری و اتخاذ راهکارهای سیاستی برای حمایت از اقتصاد خلاق در مدیریت شهری است.

دومین هدف فراهم آوردن امکان مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان برای ارائه ایده‌های خلاقانه و ایجاد اشتغال مناسب و استفاده از ظرفیت حداکثری آن‌ها در حل مسائل مدیریت شهری از طریق حمایت‌های مؤثر شهرداری است.

سومین هدف بهبود ضعف‌ها و پیچیدگی‌های ساختاری، تعریف و بازتعریف فرآیندها، الزامات، آئین‌نامه‌ها، شیوه‌نامه‌ها و ارائه ابزارهای لازم جهت تعامل و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور فراهم‌کردن فرصت‌های برابر توسعه اقتصادی، تجارت و افزایش سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان، ارتقای کیفیت تعاملات میان شهرداری و این شرکت‌ها و ایجاد فضای رقابتی با عدالت است.

چهارمین هدف امکان ارائه خدمات دقیق و بهینه و نوآورانه به شهروندان از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان و بر اساس راهبردهای مختلف از جمله منبع‌یابی دانش و اطلاعات جدید و ایجاد خدمات نوین و نوآورانه با ترکیب داده‌های مختلف است.

تکالیف پررنگ شهرداری برای تقویت دانش‌بنیان‌ها

ایمنا: شهرداری چه تکالیفی در طرح تقویت تولید و خدمات دانش‌بنیان در مدیریت شهری دارد؟

شایق: تکالیف شهرداری در این طرح شامل ۱۸ ماده می‌شود که طبق نخستین ماده، شهردار اصفهان پس از ابلاغ این طرح، شورای عالی فناوری را با ادغام ساختارهای موازی و مشابه، متولی پیگیری و اجرای مفاد این طرح می‌کند.

بر اساس دومین ماده این طرح، شهرداری اصفهان موظف است در راستای رفع نیازهای مدیریت شهری با بهره‌گیری از توان و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان با مسئولیت و محوریت معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی نسبت به حضور در نمایشگاه ایران‌ساخت و راه‌اندازی میز ایران‌ساخت در فضاهای مناسب اقدام نموده و ضمن ارائه نیازهای شهرداری، گزارش‌های میزان اعلام نیازمندی‌ها، میزان راهکارها و راه‌حل‌های نهایی شده را به تأیید شورای عالی فناوری برساند.

در سومین ماده، شهرداری اصفهان با بهره‌گیری از حداکثر ظرفیت موجود از جمله صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق پژوهش و فناوری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشارکتی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی و فن‌بازارها، اعتبارات و سازوکارهای لازم را به منظور ایجاد امکان تحقیق و توسعه، فراهم نمودن امکان‌سنجی ورود فناوری‌های جدید و ارزیابی و بکارگیری محصولات دانش‌بنیان با رعایت مجوزهای مربوطه و صرفه و صلاح شهروندان را در بودجه سالیانه پیش‌بینی و جهت تصویب به شورای اسلامی شهر ارائه نماید.

طبق چهارمین ماده، شهرداری اصفهان موظف است با استناد به قانون جهش تولید دانش‌بنیان، شرایط لازم را برای افزایش قدرت رقابت شرکت‌های دانش‌بنیان در فرایندهای مرتبط با آئین نامه‌های مالی و معاملاتی مبنای عمل شهرداری و انجام مراحل قانونی شرکت و انتخاب در مناقصه‌ها و مزایده‌ها برنامه‌ریزی کرده و ضمن تسهیل و تسریع در قراردادهای مربوطه بر اساس ماده ۴ قانون جهش تولید دانش‌بنیان حداکثر اقدامات لازم برای اجرایی شدن آن در حوزه ضمانت‌ها و سایر شرایط قرارداد را انجام دهد.

شهرداری اصفهان در راستای توسعه فناوری در مدیریت شهری باید به شکلی برنامه‌ریزی کند که درآمد حاصل از مشارکت با شرکت‌های دانش‌بنیان و حوزه علم و فناوری در یک ردیف مستقل در بودجه سالانه شهرداری درج شود

بر اساس پنجمین ماده شهرداری اصفهان با محوریت مجموعه سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌ها برای تسهیل در جلب مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان را تدوین نموده و گزارش قراردادهای مشارکتی منعقد شده با شرکت‌های دانش بنیان را به صورت شش ماهه به شورای عالی فناوری ارائه کند.

در ششمین ماده شهرداری اصفهان در راستای بهره‌مندی از فناوری‌های مناسب در پروژه‌های اجرایی، برای کلیه پروژه‌های شاخص و مهم شهرداری اصفهان پیوست فناوری به شرح فرم پیوست نظام‌نامه پیوست فناوری و توسعه توانمندی‌های داخلی مصوب مردادماه سال ۱۳۹۵ ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تهیه و آن را پایش و مدیریت نماید.

در هفتمین ماده بر اساس تبصره بند ب ماده ۱ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، شهرداری اصفهان در راستای توسعه فناوری در مدیریت شهری باید به شکلی برنامه‌ریزی کند که درآمد حاصل از مشارکت با شرکت‌های دانش‌بنیان و حوزه علم و فناوری در یک ردیف مستقل در بودجه سالانه شهرداری درج شود.

طبق هشتمین ماده شهرداری اصفهان با محوریت معاونت مالی و اقتصادی موظف است، کلیه تجهیزات و اقلام مورد استفاده شهرداری که به صورت خرید خارجی تأمین می‌گردد و مخاطرات مرتبط با تحریم و تغییرات نرخ ارز در آن‌ها تأثیر دارد و امکان ساخت داخلی دارند را شناسایی کرده و ضمن ارائه این موارد به شرکت‌های دانش‌بنیان توسط معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی، اقدامات لازم جهت ساخت داخلی آن‌ها صورت پذیرد.

در نهمین ماده شهرداری اصفهان اقدامات لازم جهت همکاری بین بخشی در ایجاد کارخانه نوآوری در شهر اصفهان و اختصاص فضای کافی به موضوعات مرتبط با مدیریت شهری را از محل اعتبارات مرتبط در بودجه انجام داده و گزارش پیشرفت کار را تا زمان بهره‌برداری به صورت شش ماهه به شورای عالی فناوری ارائه کند.

طبق دهمین ماده شهرداری اصفهان باید با مشارکت شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان و پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و سایر زیست‌بوم‌های مرتبط نسبت به برنامه‌ریزی و برگزاری نمایشگاه فن‌بازار مدیریت شهری به صورت سالیانه اقدام کند.

طبق یازدهمین ماده باید برای افزایش ضریب نفوذ فناوری در محل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی از تمام ظرفیت‌ها برای حمایت و معرفی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده شود.

طبق دوازدهمین ماده شهرداری اصفهان باید با استفاده از ظرفیت‌های مختلف برای ایجاد قطب‌های تخصصی فناوری مرتبط با مدیریت شهری و معرفی مناسب توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان، فضای تبلیغات شهری متناسب با محصولات دانش‌بنیان را پیش‌بینی نموده و نسبت به شناسایی فضاهای موجود از جمله ظرفیت فرهنگسراها برای برگزاری نشست‌های مورد تقاضای شرکت‌های دانش بنیان و برگزاری دوره‌های آموزشی فصلی برای توسعه زیست‌بوم کارآفرینی و اقتصاد دانش‌بنیان و فرهنگ‌سازی شهروندی اقدام نموده و گزارش اقدامات را به صورت فصلی به شورای عالی فناوری ارائه کند.

در سیزدهمین ماده شهرداری اصفهان ظرف مدت یک ماه با محوریت شورای عالی فناوری و همکاری اداره کل ارتباطات شهرداری اصفهان نسبت به تدوین تقویم سالیانه بازدید و جلسات هماهنگی با ارکان زیست‌بوم کارآفرینی و شرکت‌های دانش‌بنیان از شهرداری اصفهان و بازدید مدیران و کارشناسان مرتبط شهرداری از فضاهای صدرالاشاره و رویدادهای فناورانه اقدام کند و این تقویم را به شورای اسلامی شهر ارائه کند.

در چهاردهمین ماده مقرر شد در هر فصل حداقل یکی از جلسات هیئت مدیره سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری به موضوع فناوری و تکنولوژی‌های جدید مرتبط با آن سازمان تخصیص یافته و گزارش خروجی اقدام‌محور به شورای عالی فناوری ارائه شود.

بر اساس پانزدهمین ماده شهرداری اصفهان باید از طریق مجموعه رسانه‌ای در اختیار خود نسبت به تولید محتوای تخصصی و مستمر، مرتبط با فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌های نوین اقدام و نتیجه را در اختیار سازمان‌ها مناطق و معاونت‌های شهرداری قرار دهد و یک نسخه از محتوای تولیدی را به شورای عالی فناوری نیز ارسال کند.

در شانزدهمین ماده مقرر شد تا شهرداری اصفهان با محوریت اداره‌کل ارتباطات و با هماهنگی معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شرایط استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی از جمله شهرهای خواهرخوانده اصفهان و سازمان‌های بین‌المللی که شهرداری اصفهان در آن‌ها عضویت دارد در معرفی محصولات و خدمات فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان را برنامه‌ریزی کرده و برنامه خود را به صورت شش ماهه به شورای عالی فناوری ارائه کند.

هفدهمین ماده با تأکید بر ماده ۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان و با توجه به لزوم توسعه فضاهای مرتبط با زیست‌بوم کارآفرینی و در راستای تسهیل توسعه فیزیکی این شبکه جهت ایجاد امکان حضور نخبگان شهر در این فضاها، شهرداری اصفهان با محوریت معاونت معماری و شهرسازی نسبت به شناسایی و مشخص کردن پهنه‌های مناسب با قابلیت کاربری توسعه فضاهای علم و فناوری، کارخانه نوآوری و مراکز نوآوری اقدام کرده و اقدامات لازم در راستای تخصیص این کاربری را فراهم کند.

طبق هجدهمین ماده شهرداری اصفهان باید نسبت به ارزیابی تمام تکالیف این طرح به‌صورت سالانه اقدام و گزارش آن را به شورای اسلامی شهر ارائه کند.

توسعه اقتصاد دانش‌بنیان با ارتقای زیست‌بوم کارآفرینی در مدیریت شهری نصف جهان

ایمنا: چه موارد دیگری در طرح تقویت تولید و خدمات دانش‌بنیان در مدیریت شهری ذکر شده است؟

شایق: گزارش‌های فصلی از تعداد و مبلغ قرارداد منعقد شده با شرکت‌های دانش‌بنیان، عملکرد ردیف‌های بودجه مرتبط با فناوری‌های نوین و دانش‌بنیان، درآمدها و محل هزینه‌کرد آن‌ها باید به صورت شش ماهه به شورای عالی فناوری و شورای اسلامی شهر ارائه شود.

به‌منظور ایجاد انگیزه، تسهیلات مناسب برای شرکت‌های دانش بنیان و کمک نوآفرین‌ها (استارتاپ‌ها) در نظر گرفته شود.

کد خبر 713540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.