بازنشستگان بار مالیات بر ارزش افزوده را احساس نخواهند کرد

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: مردم کم درآمد مالیات بر ارزش افزوده نمی‌پردازند، این مالیات را کسانی می‌پردازند که در سطوح درآمد بالاتری هستند، بازنشستگان عزیز که عمدتاً از قشر کم درآمد بوده بار مالیات بر ارزش افزوده را احساس نخواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، داوود منظور صبح امروز _چهارشنبه بیست‌ونهم آذر_ در جریان بررسی اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۳ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: هیچ کاری به جز آنچه خداوند انجام می‌دهد بی نقص و عیب نیست، بنابراین اگر نمایندگان به کلیات بودجه رأی می‌دهند این به معنای رأی به جزئیات بودجه نیست، لایحه بودجه وقتی به قانون تبدیل می‌شود محصول مشترک دولت و مجلس است.

وی افزود: همه ما تلاش می‌کنیم سال آینده از ابتدای فروردین در چارچوب سیاست‌ها و احکام برنامه هفتم شروع کنیم. این بودجه هم ابزار و چارچوب کار دولت است و امیدواریم با کار فشرده‌ای بتوانیم در دو ماه آینده لایحه را به قانون تبدیل کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: فرایند بودجه برای اولین بار امسال تغییر کرد و در قسمت اول به فقط احکام، منابع درآمدی و مفروضات تنظیم جزئیات بودجه و بیان ترازهای عملیاتی مالی ذکر شد، سعی کردیم به احکام غیر بودجه‌ای وارد نشده و سقف منابع در قالب هشت جدول پیوست به لایحه بودجه اضافه و به نمایندگان ارائه شد.

منظور اضافه کرد: سعی کردیم محورها و راهبردهای اصلی سیاست‌های قانون برنامه هفتم را در لایحه بودجه وارد کنیم. برای رشد اقتصادی در سال آینده در بودجه شرکت‌ها ۶۵۰ همت سرمایه گذاری در بخش‌های پیشران اقتصاد کشور دیدیم. یکی از اجزا بودجه شرکت‌ها اعتبارات و هزینه‌های سرمایه‌ای است. اعتبارات تملک ۳۷۵ همت دیده شده است، این اعتبارات با توجه به عدم تحقق منابع در عملکرد امسال رشد داشته است، بنابراین دولت ۱۰۵۰ همت سرمایه گذاری در بخش اشتغال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: ۳۱ هزار میلیارد تومان از محل منابع دولت به حساب‌های پیشرفت و عدالت در استان‌ها اختصاص می‌یابد که با منابع بانک‌ها ترکیب خواهد شد، از طرفی ۱۰۰ همت هم از محل تسهیلات قرض‌الحسنه و در مجموع ۲۰۰ همت برای واحدها و مشاغل متوسط و کوچک پیش بینی شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: یک درصد از اعتبارت هزینه‌ای شرکت‌های دولتی باید صرف امورات مربوط به جوانی جمعیت، رشد بانوان، اردوهای زیارتی، موضوعات قرآنی و فرهنگی و تکریم شهدا شود، در موضوع کالاهای اساسی معادل ۱۵ میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی با نرخ حمایتی ۲۸۵۰۰ اختصاص یافت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: در موضوع خرید تضمینی گندم با توجه به نگرانی‌ها و تجربه‌ای که در سال جاری داشتیم، متأسفانه با تأمین مالی تورمی خرید تضمینی گندم را انجام دادیم، در سال آینده منابع پایدار پیش بینی کرده ایم و سعی کرده ایم مشارکت بخش غیر دولتی صنف و صنعت را در زمینه خرید تضمینی گندم فراهم کنیم یعنی ۸۰ درصد توسط دولت و ۲۰ درصد از طریق صنف و صنعت خریداری می‌شود. از طریق مباشرین دولتی و غیر دولتی با قیمت‌های تضمینی گندم را خریداری می‌کنیم تا کشاورزان با قدرت تولید کنند و خودکفایی گندم محقق شود.

منظور گفت: در مورد بازنشستگان نگرانی داشته ایم اما اعلام کرده بودیم بودجه دو مرحله‌ای بوده و مصارف بودجه را در مرحله اول نیاورده‌ایم و در مرحله دوم مصارف را تقدیم می‌کنیم و از نظرات شما در تدوین بخش دوم که مربوط به مصارف است استفاده می‌کنیم، لایحه به مجلس ارائه و با نظر شما تصویب می‌شود.

وی در مورد بازنشستگان بیان داشت: با توجه به تاکید مجلس در زمینه متناسب سازی حقوق بازنشستگان حکم و بند مشخصی را آورده‌ایم، در این زمینه در حال تصمیم‌گیری هستیم تا نوعی منابع پایدار داشته باشیم، نمی‌توانیم با روش انتشار اوراق بدهی که نوعی روش غیر پایدار است متناسب سازی حقوق بازنشستگان را اجرا کنیم بنابراین یک منبع پایدار برای این کار اختصاص دهیم.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه طبق قانون که مجلس مصوب کرده ۴۰ درصد اقتصاد کشور از پرداخت مالیات و ارزش افزود معاف است، گفت: بخش کشاورزی و صادرات کالاها از پرداخت مالیات ورزش افزوده معاف بوده بنابراین اعمال یک درصد مالیات به ارزش افزوده متوجه همه بخش‌های اقتصاد کشور نمی‌شود.

وی ادامه داد: حداکثر اثر تورمی افزایش یک درصد مالیات به ارزش افزوده ۰.۶ درصد در اقتصاد کشور خواهد بود. در عین حال در تلاش هستیم تورم را به شرایط مطلوبی برگردانیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: بنابراین این تفسیر که ما از جیب بازنشستگان برمی‌داریم و به آنها بازمی‌گردانیم، تفسیر درستی نیست. بر اساس ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی و عمده نیازهای ضروری مردم مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شود.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه کالاهای پرمصرف مردم از قبیل نان، آرد، گوشت، قند، شکر، برنج، حبوبات، شیر، پنیر و روغن نباتی معاف از مالیات بر ارزش افزوده است، بیان کرد: مردم کم درآمد مالیات بر ارزش افزوده نمی‌پردازند، این مالیات را کسانی می‌پردازند که در سطوح درآمد بالاتری هستند.

منظور یادآور شد: بازنشستگان عزیز که عمدتاً از قشر کم درآمد بوده بار مالیات بر ارزش افزوده را احساس نخواهند کرد. گروه کشاورزی به طور کلی از مالیات بر ارزش افزوده معاف است. حمل و نقل عمومی و انواع دارو نیز از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند بنابراین نباید نگرانی نسبت به تورم آن و وارد شدن فشار به جیب مردم وجود داشته باشد.

وی با یادآوری اینکه در لایحه تقدیمی به سمت اصلاح ساختار بودجه حرکت کرده‌ایم، تصریح کرد: کسری بودجه موجب تمام گرفتاری‌های دیگر در اقتصاد کشور خواهد شد و ما تمام درآمدهای دیگر دولت را با توجه به سه سال گذشته مورد بازنگری قرار داده‌ایم.

رشد منابع نسبت به سال قبل ۱۸ درصد و نسبت به عملکرد سال گذشته ۵۰ درصد بوده است

رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: رشد منابع ما فقط ۱۸ درصد بوده البته نسبت به عملکرد امسال رشد بودجه‌ای ما ۵۰ درصد است.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: یکی از برنامه‌های ما این است که منابع پایدار پیش‌بینی کنیم و ۲۰ همت برای بدهی پیمانکاران در نظر گرفتیم. این اصلاح ساختار قطعاً به اصلاح اقتصادی کشور منجر می‌شود.

منظور با بیان اینکه ما معافیت مالیاتی مشاغل و حقوق‌بگیران را افزایش داده‌ایم، اضافه کرد: از سوی دیگر نظام مالیاتی بر اساس تقویم پایگاه‌های اطلاعاتی و فرارهای مالیاتی پایه‌گذاری شده و قانون پایانه‌های فروشگاهی که جز افتخارات این مجلس بوده کمک بسیاری به ما کرده، بخشی از آن امسال اجرا شده و به صورت کامل‌تر سال‌آینده اجرا خواهد شد. در کنار این مالیات بر سوداگری و عایدی سرمایه به منابع دولت کمک خواهند کرد و معافیت‌های خودساخته‌ای که برخی شرکت‌ها از جمله شرکت‌های معدنی برای خود ساخته بودند برداشته شد.

وی در پایان از تمامی مخالفان و موافقت لایحه بودجه تشکر و عنوان کرد: در بررسی جزئیات تمامی موارد مطرح شده اعمال خواهد شد.

کد خبر 713302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.