«نه» منطقه به ائتلاف آمریکا

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه بیست‌ونهم آذر ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کاهش ۱۶ درصدی تورم نقطه به نقطه» نوشت: تورم چند سال اخیر، هم ریشه در طرف هزینه‌های تولید و هم ریشه در سمت تقاضای اقتصاد داشته است. ثبات بازار ارز توانست سمت هزینه را پیش‌بینی پذیر کند و کنترل مقداری ترازنامه نیز توانست سمت تقاضا را مدیریت کند. مجموع این اقدامات تورم ماهانه کالایی را به عدد ۳.۱ درصد کاهش داده است که نشان‌دهنده تأثیر سیاست‌های دولت در سمت هزینه و تقاضاست.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: بنا بر اطلاع من ادغام هیچکدام از صندوق‌های بازنشستگی در دستور کار نیست اما اصلاح مدیریت در برنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای صندوق کشوری و شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی چندین ماه است که در دستور کار این وزارتخانه بوده و پیگیری می‌شود.

به گزارش ایرنا، «سید احسان خاندوزی» در نشست خبری خود با بیان اینکه دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود بر انضباط بخش مالی و پولی کشور از جمله بازار ارز تمرکز داشته است، گفت: در کنار این موضوع، با پیش‌بینی پذیری اقتصاد به سمت رشد اقتصاد و به تبع آن رشد اشتغال و درآمد ملی حرکت کردیم. بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار در هشت فصل فعالیت دولت سیزدهم، از پاییز ۱۴۰۰ تا انتهای تابستان ۱۴۰۲ تمام رشدها مثبت بوده است.

«نه» منطقه به ائتلاف آمریکا

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود به واکنش یمن در قبال ائتلاف آمریکا پرداخت و با تیتر «یمن: دریای سرخ را به گورستان کشتی‌هایتان تبدیل می‌کنیم» نوشت: از زمان آغاز حملات به غزه و نسل‌کُشی رژیم آپارتاید اسرائیل در غزه، انصارالله که غربی‌ها آنها را بیشتر حوثی می‌خوانند، در سیاستی حمایتی از مردم غزه به کشتی‌های اسرائیلی و آنهایی که به سمت اراضی اشغالی در حرکت هستند حمله می‌کند. این حملات شرایط را چنان برای اسرائیل سخت کرد که صحبت از ائتلافی به اصطلاح بین‌المللی علیه انصارالله مطرح شد.

بالاخره دیروز خبر آمد که ۱۰ کشور به رهبری آمریکا توافق کرده‌اند که به طور مشترک گشت‌زنی در جنوب دریای سرخ و خلیج عدن انجام دهند تا از کشتی‌های تجاری در برابر حملات انصارالله محافظت کنند. یورونیوز در این‌باره نوشت، «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا در سفر به بحرین اعلام کرد: چندین کشور در این طرح در قالب یک نیروی بین‌المللی [!] فعالیت خواهند کرد. این رسانه افزود، مشخص نیست که آیا این کشورها مایلند همان کاری را انجام دهند که کشتی‌های جنگی آمریکا در روزهای اخیر انجام داده‌اند و موشک‌ها و پهپادهای حوثی را سرنگون کنند و به کمک کشتی‌های تجاری مورد حمله بشتابند یا این همراهی تنها جنبه نمادین خواهد داشت.

سرلشکر «محمد ناصر العاطفی»، وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن در صنعا، به آمریکا درباره عواقب ماجراجویی در دریای سرخ هشدار داد. العاطفی در واکنش به اظهارات دیوید آستین وزیر دفاع آمریکا مبنی بر تشکیل ائتلاف دریایی تصریح کرد: «ما امکاناتی در اختیار داریم که می‌توانیم ناوگان‌ها و کشتی‌ها و زیردریایی‌ها و ناوهای هواپیما برتان را غرق کنیم.» وزیر دفاع یمن خطاب به آمریکا و متحدانش تأکید کرد: «دریای سرخ گورستان شما خواهد شد.»

«نه» منطقه به ائتلاف آمریکا

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گروهک نفاق در دادگاه تاریخ» نوشت: دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین و همچنین ماهیت این سازمان به عنوان یک شخصیت حقوقی، روز گذشته در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی حجت‌الاسلام دهقانی و مستشاران دادگاه مرتضی تورک و امین ناصری در مجتمع قضائی امام خمینی (ره) به صورت علنی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری میزان در این جلسه دادگاه که تعدادی از اعضای خانواده شهدای ترور حضور داشتند، کیفرخواست متهمان ردیف ۵ تا ۲۳ این پرونده قرائت شد.

قاضی دهقانی در ابتدای این جلسه اظهار کرد: این دادگاه با رعایت کامل تشریفات قانونی بعد از وصول کیفرخواست و مطالعه دقیق آن از سوی اعضای دادگاه، به اسناد مواد ۲، ۴، ۵، ۶، ۷، ۱۲ و ۱۳ قانون مجازات اسلامی که به صراحت اعلام کرده قوانین جزایی ایران درباره کلیه اشخاصی که در قلمرو حاکمیت زمینی، دریایی و هوایی جمهوری اسلامی ایران مرتکب جرم شوند، اعمال می‌شود و حتی اگر قسمتی از جرم یا نتیجه آن در قلمرو حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران باشد، در حکم جرم واقع شده در ایران قلمداد می‌شود و هر شخصی در خارج از قلمرو حاکمیت مرتکب جرایم علیه امنیت نظام، چه امنیت داخلی و خارجی، تمامیت ارضی یا استقلال جمهوری اسلامی ایران گردد، طبق قوانین کشور مجازات می‌شود.

قاضی دهقانی خطاب به متهمان پرونده اظهار کرد: عدم حضور متهمان در دادگاه مانع رسیدگی نیست و با توجه به تعیین وکیل تسخیری دادگاه رسیدگی خود را ادامه خواهد داد. در ادامه دادگاه نماینده دادستان کیفرخواست را قرائت کرد.

«نه» منطقه به ائتلاف آمریکا

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نه منطقه به ائتلاف آمریکا» نوشت: روز گذشته لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا خبر از ایجاد ائتلافی به رهبری آمریکا برای مقابله با انصارالله یمن در دریای سرخ داد؛ ائتلافی که هیچ کشور عربی در آن شرکت نمی‌کند و تنها حکومت بحرین که میزبان پایگاه پنجم دریایی آمریکاست در این ائتلاف قصد شرکت دارد که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران این یک شکست بزرگ برای آمریکاست که هیچ‌کدام از متحدان این کشور در منطقه مانند امارات و عربستان در این ائتلاف شرکت نمی‌کنند و کشورهایی مانند مصر و قطر هم جواب منفی قطعی به واشنگتن داده‌اند که نشان می‌دهد آمریکا در ایجاد ائتلاف دریایی مدنظر خود ناکام و تنها مانده است.

به گزارش «وطن امروز»، کشورهای انگلیس، بحرین، کانادا، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، سیشل و اسپانیا قصد دارند در ائتلافی به رهبری آمریکا برای آنچه حمایت از «تجارت در دریای سرخ در پی حملات حوثی‌ها (ارتش یمن)» خوانده می‌شود، شرکت کنند. وبگاه نشریه صهیونیستی Ynet در گزارشی با اشاره به تلاش‌های گسترده دولت آمریکا جهت ایجاد ائتلاف دریایی در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب برای مقابله با آنچه اقدام یمن در هدف قرار دادن کشتی‌هایی که عازم اراضی اشغالی هستند عنوان شده، به طور خاص به این نکته می‌پردازد که این ائتلاف، به دلایل مختلف، از همان بدو مطرح شدن ایده‌اش محکوم به شکست بوده و البته شانس‌های موفقیت آن در عرصه میدانی نیز به هیچ عنوان بالا نیست؛ معادله‌ای که در کلیت خود حامل این پیام است: نه آمریکا و نه دیگر کنشگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای متحد آن نمی‌توانند با استفاده از زور و قوه قهریه، معادلات مطلوب خود را به حوثی‌های یمنی دیکته کنند.

«نه» منطقه به ائتلاف آمریکا

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نگرانی‌های دموکرات‌ها از احتمال پیروزی ترامپ» نوشت: رئیس‌جمهور سابق آمریکا با وجود تمامی حواشی و پرونده‌هایش، همچنان بخت قابل توجهی برای بازگشت به قدرت دارد. دونالد ترامپ دو بار استیضاح شد و پس از شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ تلاش کرد جلوی انتقال مسالمت‌آمیز قدرت به رئیس‌جمهوری بعدی را بگیرد؛ ترامپ هم‌اکنون با چندین پرونده کیفری دست‌به‌گریبان است که در آنها اتهامات متعددی علیه او مطرح است. منتقدان ترامپ هشدار می‌دهند که او در حال «توطئه‌چینی» برای بازگشت به قدرت در «مقام یک رهبر خودکامه» است؛ بااین‌حال او همچنان از بخت بلندی برای بازگشت به کاخ سفید برخوردار است.

بر اساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌ها، ترامپ با جلب آرای بیش از ۵۰ درصد سؤال‌شوندگان، با فاصله نسبت به دیگر رقبای جمهوری‌خواه برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده پیشتاز است. این می‌تواند بازگشتی قابل توجه برای رئیس‌جمهوری باشد که تنها یک دوره در کاخ سفید دوام آورد و در انتخابات سه سال پیش مغلوب و تحقیر شد. رویترز در گزارشی به چهار دلیلی اشاره کرده که نشان می‌دهد دونالد ترامپ همچنان بخت قابل توجهی برای پیروزی احتمالی در انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری آمریکا دارد.

«نه» منطقه به ائتلاف آمریکا

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به این پرسش پرداخت که تورم مزمن چه تأثیری بر نحوه خریدهای خرد خانوارها گذاشته است؟ و در پاسخ با تیتر «زندگی به سبک قسطی» نوشت: تغییر سبک زندگی جامعه، شیوه تأمین مایحتاج آنها را دستخوش تحول کرده است. یکی از نشانه‌های این تحول، خرید شرایطی و اقساطی است که در سال‌های اخیر با توجه به افزایش نرخ تورم، استقبال مردم را به دنبال داشته است. نتایج نظرسنجی «دنیای‌اقتصاد» از مخاطبان فضای مجازی نشان می‌دهد بیش‌از نیمی از پاسخ‌دهندگان در یک سال گذشته تجربه خرید اقساطی را داشته‌اند. همچنین بیش از ۶۳ درصد عنوان کرده‌اند که لوازم خانگی و کالاهای دیجیتال را به‌صورت شرایطی خریداری می‌کنند. علاوه بر این بیش از ۷۲ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی کمتر از ۵۰ میلیون تومان خرید قسطی داشته‌اند. در شرایط تورمی حاضر، با توجه به اینکه مردم هزینه ناشی از خرید کالاهای خود را به‌صورت اقساطی پرداخت می‌کنند، فروشندگان نیز با سود بیشتری مواجه می‌‎شوند. به این ترتیب می‌توان این موضوع را به بازی برد-برد تشبیه کرد. نظرسنجی نشان می‌دهد، زندگی اقساطی در حال حاضر، اجتناب‌ناپذیر است.

«نه» منطقه به ائتلاف آمریکا

کد خبر 713238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.