چه عواملی در داشتن سالمندی بانشاط تاثیرگذار است؟

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: توجه به خودمراقبتی، تغذیه سالم، سبک زندگی صحیح، ورزش‌های منظم، داشتن دوستان خوب، آمادگی ذهنی، داشتن خانواده همراه و فعالیت‌های هنری و علمی می‌تواند به داشتن سالمندی بانشاط کمک کند.

سیدحسن موسوی‌چلک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: خودمراقبتی، یکی از مهارت‌هایی است که افراد برای داشتن انرژی، شادابی و سرزندگی لازم جهت انجام امور روزانه به آن نیازمند هستند و این آموزش شامل سه بخش مهارت‌های فردی، نقش خانواده و جامعه است.

وی افزود: با توجه به اینکه سالمندان سرگرمی‌های دوران جوانی خود را ندارند، پرداختن به اموری که به آن‌ها روحیه و انرژی دهد، به نشاط و شادابی آن‌ها کمک می‌کند؛ با تغییر ساختار خانواده، روابط اجتماعی و بروز حس تنهایی در سالمندان، موضوع خودمراقبتی اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به اینکه خودمراقبتی در دوران سالمندی منجر به بهبود کیفیت زندگی سالمندان خواهد شد، تصریح کرد: نشاط دوران سالمندی به اقدامات، برنامه‌ها و نوع تغذیه وابسته است که پیش از ورود به دوره سالمندی باید به آن‌ها توجه کرد.

وی با اشاره به لزوم توجه به مراقبت‌های گروهی برای ایجاد شادابی در افراد در مراکز نگهداری سالمندان، ادامه داد: ابتلاء به برخی بیماری‌ها از جمله پوکی استخوان، از مشکلاتی است که افراد سالمند را دچار چالش می‌کند، اما در صورتی که در این خصوص پیش از ورود به دوران سالمندی برنامه‌ریزی‌های لازم اتخاذ شده باشد، نشاط و شادابی بیشتری متوجه افراد سالمند خواهد بود.

موسوی‌چلک گفت: توانمندسازی سالمندان، محدود به سنین بالای ۶۰ سال نیست؛ در واقع افراد سالمند به هر میزانی که یک زندگی باکیفیت و سالم پیش از ورود به این دوران داشته باشند، در دوران سالمندی بسیاری از فعالیت‌های خود را بدون نیاز به کمک دیگران انجام خواهند داد.

وی اضافه کرد: نظام رفاه و تأمین اجتماعی کارآمد، می‌تواند نگرانی‌های سالمندان را برای ورود به این دوره کمتر کند، مراقبت‌های اجتماعی و تسهیل دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی از موضوعات دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه موضوعات مذکور می‌تواند اطمینان ما را برای ورود به دوران سالمندی افزایش دهد، افزود: سالمندانی نیز وجود دارند که ممکن است نیاز به حمایت‌های مختلف داشته باشند و توجه به تمام این موارد می‌تواند دغدغه‌های ما برای ورود به دوران سالمندی را کاهش دهد.

وی خاطرنشان کرد: پیش از دوره سالمندی باید برای سالمندی بانشاط برنامه‌ریزی کنیم؛ توجه به خودمراقبتی، تغذیه سالم، سبک زندگی صحیح، ورزش‌های منظم، داشتن دوستان خوب، آمادگی ذهنی، داشتن خانواده همراه و فعالیت‌های هنری و علمی می‌تواند به داشتن سالمندی بانشاط کمک کند.

کد خبر 713236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.